kan bikse mad fryses?
Fra : Mette Frederksen

Dato : 14-01-02 14:13

Hejsa!!!

mig og min kæreste har ikke tid til at spise aftensmad sammen hver tirsdag
og onsdag aften.. så vi for aldrig noget ordentligt at spise de to dage! Så
jeg kom på den ide at jeg kunne lave noget mad og fryse det ned så det var
let at varme op de dage hvor vi ikke har tid til at spise sammen...

Lige nu har jeg noget kalkunkød i køleskabet som har været i ovnen.. altså
er det veloplagt at bruge det til biksemad...
Men kan man fryse hjemmelavet biksemad?

Bestående af løg, kartofler og kalkunbryst evt. en enkelt pølse.

På forhånd tak
Mette

Ps. har i andre forslag til sunde retter som kan fryses ned i
portionstørrelser og er lette at varme op???

--
\!/
(@ @)

Fra : J¤mfruen\)

Dato : 14-01-02 18:02

"Mette Frederksen" <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev i en
meddelelse news:3c42d7d9$0$80480$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
Hejsa Mette.

> [...]
så det var
> let at varme op de dage hvor vi ikke har tid til at spise

Jeg har altid haft dage i ugen hvor jeg simpelthen ikke kunne nå
at lave aftensmad - så jeg har i mange år været vant til at lave
store portioner og så fryse dele ned. Jeg har haft stor succes med
gullash og andre gryderetter, frikadeller, lasagne, pizza ( tø op
i ovn) og diverse supper. Ligesom jeg har frosset hele stykker af
færdig steg ( evt i sovs) hvor jeg så bare har skrællet kartofler
dagen før og ladet dem stå i køleskabet. Når jeg har lavet
frikadeller har jeg rørt en meget stor portion fars, og kogt
kødboller til en middag - og frosset dem i kogevandet, så er det
let lige at lave sovs mens risene koger. Ligesom frikadellerne kan
varmes imens man koger nogle frosne grøntsager.
> Lige nu har jeg noget kalkunkød i køleskabet som har været i
ovnen.. altså
> er det veloplagt at bruge det til biksemad...
> Men kan man fryse hjemmelavet biksemad?
Jeg plejer at fryse kødet i tern, jeg vil bruge til biks - og så
bare dagen før det er aktuelt skrælle rigeligt kartofler - de
holder sig jo fint i køleskabet i 1-2 dage når de er kogte - og
biksemad varer jo ikke længe at tilberede

men hvorfor skulle du ikke kunne fryse kartoflerne, når de er
tilberedte? man kan jo købe pomfritter frosne, de er lavet af
kartofler og smager udmærket
> På forhånd tak
> Mette

Velbekomme og kærlige hilsner
J¤mfruen)

Fra : Line Illum

Dato : 27-01-02 18:07

Hej Mette.
Biksemad kan sagtens fryses færdiglavet. Lav en stor portion, når du har tid
og lyst, og frys så i passende portioner, lige til at tø op i mikroovn eller
på en pande. Jeg gør det selv i mine weekender - har en familie på 4 -,
både gryderetter af forskellig slags, frikadeller, spaghettisauce,
tomatsauce - alt muligt :)
Det handler om at gøre hverdagen glad og hyggelig med tid til både børn,
voksne og lækker mad, så bare klø på :)
Bon appetit!
Line.

Mette Frederksen <rollike@frederiksen.mail.dk> skrev i en