Copyrights?
Fra : Peter Ingemann Hanse~

Dato : 14-01-02 12:33

Harj...efter at have erhveret mig den danske verison af WinXP har det
irriteret mig mere og mere at jeg ikke kan finde den Wave-fil hvor tracket
fra Windows XP's registrering-option er henne på harddisken.
Det er den lyd der kommer første gang, og kun én gang, lige når Windows XP
starter for forste gang.
Til sidst rippede jeg den over på MiniDisc og spørgsmålet er om det er
lovligt hvis jeg vil bruge den til fx præsentationer eller aandet ?

Hilsen fra Peter I. Hansen
89253469

Fra : Flying Hotdogs

Dato : 14-01-02 12:50

"Peter Ingemann Hansen" <dingemann@hotmail.com> skrev i en meddelelse
..
> Til sidst rippede jeg den over på MiniDisc og spørgsmålet er om det er
> lovligt hvis jeg vil bruge den til fx præsentationer eller aandet ?

Hej Peter
Det er formentligt ikke lovligt at bruge den lydfil.Microsoft har sikkert
deres ophavsret i orden, og så må andre ikke bruge deres "lyde"
offentligt......men prøv at skrive til KODA. www.koda.dk
Det må de vide en masse om

/ Søren og Anette

Fra : Rhythm

Dato : 14-01-02 14:40

"Flying Hotdogs" <info@[nospam]flyinghotdogs.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det er formentligt ikke lovligt at bruge den lydfil.Microsoft har sikkert
> deres ophavsret i orden, og så må andre ikke bruge deres "lyde"

Men husk ikke at sige at du allerede har rippet den

Rhythm

Fra : K.Gydum

Dato : 14-01-02 15:00

Hej Peter I. Hansen

Det svare til at jeg klipper en Jingle via mit TV-kort en
ørehænger og bruger den som opstart til mit Windows.

Det må jeg måske nok men jeg må ikke give den til naboen
eller bruge den på min hjemmeside eller andet formål.

Den er altså belagt med Copyrights hvilket skulle være helt
naturligt også med lyde fra Windows.

Med venlig hilsen
Kæld Gydum

Fra : Michael Skipper Ande~

Dato : 14-01-02 17:39

"Peter Ingemann Hansen" <dingemann@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> Til sidst rippede jeg den over på MiniDisc og spørgsmålet er om det er
> lovligt hvis jeg vil bruge den til fx præsentationer eller aandet ?

De danske copyright regler siger, at man har copyright på alt man laver. For
at bevise dette skal der selvfølgelig være et navn på, så det vides, hvem
der har lavet det. Dvs. at idet der står Microsoft på indpakningen til
Windows XP, så har de copyright.

Og i din sammenhæng betyder det, at du ikke må lave en kopi uden at have
fået lov af Microsoft.

men... arh... det er jo musik. Og herved bliver det hele lidt rodet. For de
danske regler siger, at du gerne må lave en digital kopi af musik, hvis de
laves fra originalen (du må oven i købet gerne låne en original og tage en
kopi).

Faktisk tror jeg, at det musik, der er under windows, bliver betragtet som
en del af softwaren og så må du ikke lave en kopi.

.... Snakkede lige med en jura-studerende og han mente ikke, at det var
lovligt at tage en kopi af den lyd. Dette begrundede han med, at lyden måtte
være omfattet af software-reglerne og derfor må den ikke kopieres uden
Microsoft's tilladelse.

Hilsen
Michael Skipper Andersen

Fra : Michael Skipper Ande~

Dato : 14-01-02 18:57

Fra : Peter Ingemann Hanse~

Dato : 15-01-02 13:45

"Michael Skipper Andersen" <msandersen60@hotmail.com> wrote in message
> [...]
måtte
> være omfattet af software-reglerne og derfor må den ikke kopieres uden

Jeg har tænkt lidt over det og har også hørt noget om at hvis mudiskken
bliver modificeret en ganske lille smugle så kan det ikke kaldes
"orgianl-musik" mere og så mener jeg at det er lovligt nok. Dvs at hvis jeg
går ind og redigere i musikken (fjerner et halvt sekund her og der så det
ikke kan høres) så skulle det være lovligt - eller va'. Iøvrigt behøves jeg
ikke gøre dette for Ms sørger selv for at spillet et lydspor oveni (en
åndssvag Office-assisten-klon kommer frem og siger en masse lyde)

Hvis overstående er rigtigt (det der med den modificerede lyd) så skriv lige
for jeg skal snart til at publicere og vide hvad jeg har at lege med =)

Hilsen fra Peter

Fra : Michael Skipper Ande~

Dato : 15-01-02 14:35

> [...]
lige
> for jeg skal snart til at publicere og vide hvad jeg har at lege med =)

uha... nu bliver vist kompliceret. Korrekt nok at du gerne må publicere ikke
original musik, for det har du copyright på. Men du må ikke ændre lyden uden
Microsofts tilladelse, idet de har copyright på den originale lyd.

Og hvis du endelig modificerede lyden, så skal den modificeres så meget, at
den ikke minder om originalen.

Men dette område er svært at sige noget fast om, idet jura'en er langt
bagefter teknologien. Men jeg vil nok råde dig til ikke at publicere den lyd
fra Microsoft, idet den som sagt tidligere sagt høre under
software-reglerne.

Hilsen
Michael Skipper Andersen

Fra : Michael Skipper Ande~

Dato : 15-01-02 14:38

> [...]

uden
> Microsofts tilladelse, idet de har copyright på den originale lyd.

Hov... selvfølgelig mente jeg, at du gerne må publicere musik, du selv har
lavet, idet du har copyright på det.

Hilsen
Michael Skipper Andersen

Fra : Johnny Bonde

Dato : 16-01-02 09:24

> Hov... selvfølgelig mente jeg, at du gerne må publicere musik, du selv har
> lavet, idet du har copyright på det.

Hvis man er medlem af Koda må man IKKE publicere musik man selv har lavet
uden at spørge Koda for som medlem har DE rettighederne, du har med din
underskrift selv overdraget den for resten af livet.

Men til gengæld sørger de også for at kradse de penge ind du skal have af
andre.

--

Kjærlig Hilsen Mr Smile
Underholdningsnettet I/S

Fra : Kasper Aae

Dato : 15-01-02 17:41

On Mon, 14 Jan 2002 12:33:08 +0100, "Peter Ingemann Hansen"
> [...]

>Til sidst rippede jeg den over på MiniDisc og spørgsmålet er om det er
>lovligt hvis jeg vil bruge den til fx præsentationer eller aandet ?

Prøv at spørge i dk.videnskab.jura. De ved garanteret en hel masse om
det derovre.

--
Kasper Aae

E-mail: rbb at rocketmail.com