Butik; prisskiltning - incl /excl. moms?
Fra : Dennis Møllegaard Pe~

Dato : 14-01-02 11:57

Hej,

et ganske enkelt spørgsmål. En (online) butik der henvender sig til til både
private og erhvervsfolk, er der så nogle regler om priserne skal være incl.
eller excl moms?

Jeg mener at have læst, at man altid skal vise prisen incl. moms når man
handler med private personer? Er det rigtigt? Eller er det nok at gøre
opmærksom på at priserne er excl. moms?

mvh.
Dennis

Fra : KC

Dato : 14-01-02 12:44

Ja, reglerne i prismærkningsloven skal overholdes. Det betyder at reklamer,
der henvender sig til forbrugere skal oplyse om prisen incl. moms., når pris
opgives på nettet - se prismærkningslovens §5, der med visse tillempninger
overfører de almindelige regler til net-handel. Ligeledes skal det oplyses
om rabatordninger (LIC, forbrugerliv m.v.).

Dette gælder uanset om reklamerne også henvender sig til erhvervsdrivende.
Man kan således formentlig alene komme uden om loven, hvis salget til
private har et ganske lille omfang - absolut set.

Derudover fastslår E-handelsdirektivet (2000/31), der skal implementeres i
dansk ret senest 17. januar 2002 i artikel 5, stk. 2 at pris skal angives
"inklusive afgifter". Direktivet er foreløbigt foreslået delvist gennemført
ved et forslag fra Erhvervsministeriet. Dette er dog blevet forsinket og er
fortsat til høring. Lovforslagets §8 foreslår en ubetiget pligt til at
oplyse pris for så vidt angår "informationssamfundstjenester", dvs. fx.
SMS-logoer, Internetadgang m.v.

KC
---------------------------
Uddrag fra prismærkningsloven:
§ 5. Når der ved annoncering eller på anden måde i reklamer over for
forbrugeren gives oplysning om pris for varer eller ydelser, skal
oplysningerne opfylde kravene i § 1, stk. 1,5) og § 2 samt de i medfør af
loven fastsatte regler.

§ 1. Den, der erhvervsmæssigt udbyder varer i detailsalg, skal ved mærkning,
skiltning eller på anden måde tydeligt give oplysninger om pris iberegnet
moms og andre afgifter for den udbudte vare eller vareenhed.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 14-01-02 12:50

"Dennis Møllegaard Pedersen" <dennis@NOSPAMmoellegaard.dk> skrev...
> [...]
både
> private og erhvervsfolk, er der så nogle regler om priserne skal være

Se Forbrugerstyrelsens hjemmeside for oplysninger vedr. prismærkning:
http://www.fs.dk/jura/loveregl/pml/0-pmlovs.htm, herunder Prismærkningsloven
http://www.fs.dk/jura/loveregl/pml/l_pml.htm

Mvh. Camilla