Brune æg kan hvidvaskes?
Fra : Emil

Dato : 14-01-02 03:32

Hej

Jeg har spurgt i dk.videnskab, men her var der ingen kloge
hoveder Så derfor går jeg til dem som ved noget om æg, og
hvordan de skal opføre sig. Altså:

Her til morgen tabte skallen på mit blødkogte æg mere end
halvdelen af den brune farve, mens jeg tempererede det kogte,
varme æg under en kold vandstråle.

DET har jeg aldrig oplevet før. Jeg troede at den brune farve var
indlejret og/eller bundet i skallens kalk.

Er dette en naturlig opførsel, eller er æggene farvet kunstigt?

m.v.h. Emil

Fra : Thïngmand

Dato : 14-01-02 09:34

[klip-klip]

> Er dette en naturlig opførsel, eller er æggene farvet kunstigt?

Jeg har aldrig set mine høns sidde og male sine æg brune, så det tror jeg
ikke...

En teori: Brune æg er hvide på indersiden, så mon ikke at der er tale om 2
lag kalk, en brun og en hvid og at det så er det brune lag der er skallet af
ved din behandling...

Fra : Millie

Dato : 14-01-02 22:39

Eller osse har den pågældende høne bare haft usædvanlig dårlig mave....tihi.
Millie

Fra : Thïngmand

Dato : 17-01-02 11:54

> Er dette en naturlig opførsel, eller er æggene farvet kunstigt?

Sakset fra "Den Klassiske Køkkenskole":

"Blommens farve afhænger af, hvilken foder hønen har fået og skallens farve
bestemmes af hønens race"