Ang. Silikonering..
Fra : Kenneth Andersen

Dato : 14-01-02 01:22

Øhm, dumt spg. måske men mindes at have læst et sted at når man har
silikoneret sit akvarie så skal man glatte det ud med en finger døbet i sæbe
men øhhmm, kan det passe ?

--
Mvh.
Kenneth

Fra : Hans K.

Dato : 14-01-02 11:57

"Kenneth Andersen" <Kenneth@osterbrogaarden.dk> skrev i en meddelelse
> Øhm, dumt spg. måske men mindes at have læst et sted at når man har
> silikoneret sit akvarie så skal man glatte det ud med en finger døbet i
sæbe
> men øhhmm, kan det passe ?

Det er i hvert fald sådan jeg plejer at gøre.
Ca. ½ opvaskemiddel og ½ vand er fint og så et stykke køkkenrulle
eller en gammel klud til at fjerne det der evt. falder af og sidder på
fingeren .
Det kræver lidt øvelse, men giver en fin fuge. Det skal gøres med det
samme, så overfladen ikke når at hærde.
Husk at glasset skal være pinligt rent inden du begynder.
Ingen gammel silicone og ingen fedtede fingre.
Acetone er godt at affedte med.
Undgå luftbobler når du smører siliconen på og lad være med at
bruge en silicone med antimugmiddel i. Det er giftigt for dine fisk.
Efter hærdning (24 timer) skal sæben selvfølgelig skylles væk med vand.

Mvh
Hans

Fra : Jens Jacob Buus

Dato : 13-01-02 23:46

"Hans K." <hans-k@post5.tele.dk> wrote

> men øhhmm, kan det passe ?

og der kan sættes tape ca.5 mm. fra glaskanten så den er lige til at skære
op når silikonen er hærdet.

Fra : Kenneth Andersen

Dato : 14-01-02 17:49

Ok, så er det ikke det jeg gør forkert....

Er der så nogen der ved hvis man skal have en proffesionel til at silikonere
sit akvarie hvor meget det typisk koster ? Og hvem man kan få til at gøre
det ?

Jeg bor i Kbh. Ø så hvis der er nogen her i byen der kender til et sted vil
jeg gerne høre fra jer.....

Fra : Carsten Gall

Dato : 15-01-02 01:31

Kenneth Andersen <Kenneth@osterbrogaarden.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a1v22q$13k8$1@news.net.uni-c.dk...
> [...]
> det ?
>
> Jeg bor i Kbh. Ø så hvis der er nogen her i byen der kender til et sted

Hvor kalder i det "silikonere"? Silicone er en lim eller et fuge middel,
alt
efter hvilken holdning man har. På patronen står der da også siliconelim.

Hvis du skal have en proffisionel til at lime dit akvarie,
så kan det nok bedre svare sig at købe et nyt.
for først skal al den gamle silicone skæres væk, og renses helt af,
derefter skal det
af fedtes og så limes. Det tager tid selvfølgeligt alt efter størrelse, og
timelønnen for en håndværker
er ikke lille.

Hvis du ikke selv kan finde ud af det, så henvend dig i en akvariebutik,
de kan få det ordnet.

Carsten

Fra : Ditte Cecilie Simons~

Dato : 15-01-02 00:57

"Kenneth Andersen" <Kenneth@osterbrogaarden.dk> wrote in message
> Øhm, dumt spg. måske men mindes at have læst et sted at når man har
> silikoneret sit akvarie så skal man glatte det ud med en finger døbet i
> [...]

Hej Kenneth.
Hvis jeg var dig, ville jeg droppe opvaskemiddelet. Jeg havde lidt af en
katastrofe i mit karantæne akvarie, fordi min lille søster havde haft lånt
det til sine mus, mens hun vaskede deres bur. Hun vaskede det godt bagefter
(musene havde skidt og tisset i karet) med opvaskemiddel, vel og mærke med
et af de her antibakterielle typerne. Og gæt hvad der skete da jeg puttede
fisk der over, mens jeg rensede mit akvarie...... Det var fisk som jeg
skulle levere fra mig, og ville derfor ikke putte dem tilbage i det
almindelige akvarie. Inden der var gået 12 timer, var samtlige 45 fisk
døde - og det er helt sikkert det skide opvaskemiddelts skyld.
Så drop vaskemiddel når du skal få en fuge fin, for du kan gøre det lige så
pænt med en fugtig finger (har prøvet det selv)
Hilsen Ditte

Fra : Kenneth Andersen

Dato : 15-01-02 01:38

Hej Alle..
Mit problem er at jeg nu har, for 4 gang, på 1½ måned om sliconeret mit
akvarie fordi det er utæt...
Det er altid det samme hjørne som giver mig problemmer....Har tjekket
glasset for at se om der var revner eller huller i, men ak nej, det er der
ikke...
Det er som om at lige det ene hjørne, der vil siliconen bare ikke tætne
ordentlig....
Har prøvet at give det en ordetlig klat men det hjalp heller ikke....Så jeg
er stille og rolig ved at give op nu....Det er ikke fordi at den silikone
jeg bruger er såå, billig heller...Koster 87,- pr. tube og jeg bruger 2
tuber á 300g hvergang..Jeg har brugt den silicone som hedder "Akvastabil
Akvarie-silicone Klar"
Har desuden prøvet at bruge noget andet fra min lokale vvs, som også kunne
bruges til akvarier, man hvergang med det samme resultat....
Har endda tjekket at akvariet stod helt i vatter og det gør det også...