2 CYL-- vs-- 4 CYL
Fra : Martin Jensen

Dato : 14-01-02 00:09

Hej NG

Jeg har fået kik på en ny mc (Suzuki TL1000R)
Er der en sød person, der kan fortælle mig fordelene ud ulamperne ved 2+4
cyl?
Jeg kommer fra en CBR600, og jeg har altid hørt at 2 cyl, skulle være noget
L.....
men jeg ved entlig ikke hvorfor.......!

Mvh
Martin

--

@@@
@( *_*)@

Sådan en ønsker jeg mig til jul

Fra : Svein Olav Leithe

Dato : 14-01-02 01:10

"Martin Jensen" <fisdan@pc.dk> wrote in message
> [...]
ved 2+4
> cyl?
> Jeg kommer fra en CBR600, og jeg har altid hørt at 2 cyl, skulle

Se sig. (jeg kunne ikke holde meg).

--
Svein Olav
1977 BMW R75/7 BMW - sjelfulle sykler for åndfulle mennesker

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-01-02 07:32

> Jeg kommer fra en CBR600, og jeg har altid hørt at 2 cyl, skulle være
noget
> L.....
> men jeg ved entlig ikke hvorfor.......!

Det ved jeg heller ikke. Jeg tror ikke det betyder alverden. De har en anden
lyd og kører måske lidt anderledes, men jeg tror ikke at det nødvendigvis
behøver at være dårligere.

SV650 er således en tocylindret, og det har den da næsten kun fået ros for i
de tests jeg har set.
Aprilia RSV Mille skulle også være en god cykel.
Og der er mange flere gode to cylindrede cykler end disse to.

Og så koster de kun det halve i tændrør.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Jens U

Dato : 14-01-02 13:04

Martin Sørensen skrev ...

>Og så koster de kun det halve i tændrør.
>
>signing off.. Martin Sørensen

Der findes intet uden der undtagelse.

--
Hilsen Jens, HONDA Revere - V2 twin spark
E-mail: reveredk@studmc.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 14-01-02 13:31

"Martin Sørensen" <mosREMOVE@laxity.dk> wrote in message
> Aprilia RSV Mille skulle også være en god cykel.
> Og der er mange flere gode to cylindrede cykler end disse to.
>
> Og så koster de kun det halve i tændrør.

ikke millen den kører med tændrør pr. cylinder
Lasse 46 dage endnu

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-01-02 17:46

> ikke millen den kører med tændrør pr. cylinder

Der skulle så have stået to, ikke?
Men det er jo detaljer.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 14-01-02 19:15

crap jo, der skulle står 2 den bruger ihvertilfælde ikke gløderør

Fra : Tommy Fer

Dato : 14-01-02 07:55

"Martin Jensen" <fisdan@pc.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> cyl?
> Jeg kommer fra en CBR600, og jeg har altid hørt at 2 cyl, skulle være

Tjae.... er bange for at vi bevæger sig ind i en regilionskrig her...

Jeg er en 4 cyl person.. der af er mine holdninger nok farvede....

pros og cons:

2 cyl:
Pros:
GODT bundtræk
Fin top effekt
Mindre slid dele (8 mod 16 ventiler f.eks.)

Cons:
STOR motorbremse effekt... ikke videre behageligt i sving.
lyden (heraf meget farvet af min mening )
Vibrationer (her af carbon potter ikke "mulige" eller holdbare)

4 cyl:
pros:
MAX ydelse
LYDEN!
Generelt flere fede cykler på markedet (IMO)

cons:
Flere stumper.... 16 ventiler kontra 8
mindre bundtræk (men hvem faen savner, hvis man definere en ZZ
superblackbrid som havden lidt bundtræk) eller noget

Mvh Tommy Fer
Suzuki GSXR250 (alt for lille R4)

Fra : Uffe R. B. Andersen

Dato : 14-01-02 14:13

On Mon, 14 Jan 2002 07:55:24 +0100, "Tommy Fer"
<fer@cool.NOSPAm-at-all.dk> wrote:

>Tjae.... er bange for at vi bevæger sig ind i en regilionskrig her...

Don't fear - it's here :)

>Jeg er en 4 cyl person.. der af er mine holdninger nok farvede....

Slet ikke, bare fuldstændig forkerte og absurde!!

>pros og cons:
>
>2 cyl:
>Pros:
>GODT bundtræk
>Fin top effekt
>Mindre slid dele (8 mod 16 ventiler f.eks.)

Eller 4 :)

>Cons:
>STOR motorbremse effekt... ikke videre behageligt i sving.

Sludder! Det er tilladt at lære af sine fejl. Jeg har også været tæt
på at komme med bagenden først ud af et sving, kort efter jeg fik
Guzzi'en, men så ved man det til næste og så gør man ikke den fejl
igen.

>lyden (heraf meget farvet af min mening )

Det er nu godtnok første gang - nogensinde - jeg ser nogen, der mener
en V2's lyd taler imod den. Jeg er dybt forundret?!?

>Vibrationer (her af carbon potter ikke "mulige" eller holdbare)

Hmm, en V2'er regnes nu for en ganske velafbalanceret motor.
Selvfølgelig har en 20 år gammel cykel, som min Guzzi, flere
vibrationer end en moderne R4'er, men vibrationsniveauet er altså ikke
generende (IMHO).

>4 cyl:
>pros:
>MAX ydelse

Har ikke ret meget med køreglæden at gøre (de er sure, sagde ræven

>LYDEN!

Uha ja - den kan bedst sammenlignes med.. øh.. en bil med et lettere
defekt udstødningsanlæg? Ihvertfald umiddelbart ikke noget man
forbinder med en motorcykel. Undtagelsen skulle måske lige være MV
Agusta's 750'er fra 70'erne, der pga. tandhjulstrukne overliggende
knastaksler, havde en ret markant lyd.

>Generelt flere fede cykler på markedet (IMO)

De er ihvertfald **brede** og det er vel også en slags fed? :)

>cons:
>Flere stumper.... 16 ventiler kontra 8

4 karburatorer der skal synkroniseres.

>mindre bundtræk (men hvem faen savner, hvis man definere en ZZ
>superblackbrid som havden lidt bundtræk) eller noget

Hvad man ikke ved, osv. Men når først man er vant til bundtrækket, er
det nu meget rart at have :)

--
Med venlig hilsen - Sincerely
http://www.twe.net/

'Wer bremst, hat Angst!' - Werner Beinhart

Fra : Johnny Jensen

Dato : 14-01-02 16:58

Hejsa,

> Don't fear - it's here :)

Yep, og Tommy har jo meget at lære endnu, så lad os gå igang..

> [...]
> på at komme med bagenden først ud af et sving, kort efter jeg fik
> Guzzi'en, men så ved man det til næste og så gør man ikke den fejl

Ja, hvad er der galt med en effektiv motorbremse, det hjælper endda med til
at spare på klodserne :) Jeg ELSKER simpelthen den kraftige motorbremse som
min TL1000R giver, og problemer i sving på grund af det er 100% ens egen
skyld. Ydermere er TLR'en født med en slippende kobling som gør at baghjulet
ikke blokere ved kraftig motorbremsning modsat nogle af de andre store
V2'ere.

> Det er nu godtnok første gang - nogensinde - jeg ser nogen, der mener
> en V2's lyd taler imod den. Jeg er dybt forundret?!?

suk.. Drengen er helt klart forblændet af sin minigixxers evne til at tage
17.000 omdr.. Lyden er helt klart en af V2'erens store aktiver, en
4-cylindret lyder SÅ kedelig ved siden af. skriiiiiig skriiiiiig skriiiiig..
Det bliver man hurtigt træt af.

> [...]
> Selvfølgelig har en 20 år gammel cykel, som min Guzzi, flere
> vibrationer end en moderne R4'er, men vibrationsniveauet er altså ikke

Der er heller ikke problemer med vibrationer på min. At carbon-potter ikke
kan holde er jo ikke det samme som at maskinen vibrerer frygteligt når man
kører på den. Jeg er ihvertfald ikke plaget af ubehagelige vibrationer på
min. Ok, min længste tur i ét stræk er 400km med bagsæde passager, og der
var slet ingen problemer for nogen af os.

> Har ikke ret meget med køreglæden at gøre (de er sure, sagde ræven

Desuden har sådan en TL1000R præstationer der følger det meste andet til
dørs rent motormæssigt. Min trækker glad ud til rødt felt i 6.-gear og
optræk mangler den ihvertfald ikke. Netop TLR'en er jo kendt for at være
særdeles omdrejningsvillig af en V2'er at være, og den trækker absolut hårdt
indtil man støder på begrænseren.

> Hvad man ikke ved, osv. Men når først man er vant til bundtrækket, er
> det nu meget rart at have :)

*lol*.. Minder mig om pmc's tur til Kaldred sidste år.. Jeg skulle prøve
Bagers CBR og troede straks der var noget galt med den. Er jo vant til bare
at give lidt gas og lægge fra, men der blev jeg klogere.. Bundtrækket fra
sådan en TLR er SÅ vanedannende..

Hygge
JJ - der også godt kan lide 4-cylindrede maskiner...

Fra : Mads Lund

Dato : 14-01-02 19:04

> snip ... bla bla.... en masse V2 snak

Nu er det jo et af mine ekspertise områder, simpelt hen af den grund, at det
fædrende ophav til for ganske nylig var ren 2 cyl fanatist (naturligvis
nogle år efter han havde været fanatisk englænder ejer). Så emnet er blevet
diskuteret i det lille hjem aften efter aften i træk.
Og jeg tror konklutionen på mange år's argumenteren og afprøvning af alt med
hjul, samt naturligvis indkøb af forskellige cykeltyper (vi mangler vist
bare en chopper men den kokmmer nok med tiden) så er konklutionen at der
ikke er nogen konklution.

Tager man konstruktionerne en for en, så er der pro og con's ved dem alle.
Og størstedelen af målekriterierne er det faktisk individuelt om man rater
som en fordel eller en ulempe. F.eks vibrationer, lyd, momentforløb,
omdrejning, gearskift osv.

Lad os tage Guzzi som eksempel, Far Torben har en SP1000 fra starten af
80'erene. Konstruktionsmæssigt nyder han den langsliggende krumptap og er
meget fikseret på at krumptap og kadan (endnu et +/-) rotere i samme plan,
så effekttabet ved vinkeldrev er minimeret til ét. Og så det normale bavl og
charmen ved V2 vibrationer og momentum fra et enormt svinghjul, de lave omdr
osv. Og helt galt gør det når snakken falder på hans B2 BMW
Jeg kan kun sige at konstruktionen er effektmæssig en håbløs platform,
Litereffekten begrænses af det store slagvolumen pr cylinder hvilket
samtidig kræver en meget overkvadratisk konstruktion for at kunne få
omdrejningstallet op i nærheden af noget som kan gøre sig på en MC. Og så
giver den langsligegnde krumptap en elendig bilagtig vippe fornæmmelse ala
Opel Manta som om det hele helst vil ligge sig på siden når man giver gas.
Og så kommer vi lige til kadanens effektab og hylelyd.

Tager vi så de mere moderne V2'ere med kæde (det var da et problem mindre),
så har jeg 2 anker, vibrationer (som føles ubehagelige foruden de stresser
alle komponenter unødigt) og frem for alt træk forløbet, bunden er fin på
dem og god til noget småkørsel i byer og små hygge ture hvor man short
shifter gearene. Men bukker man sig lige frem over styret og vil have et
godt accelerations sus, så knalder man hoved ind i kåbeglasset lige når man
regner med at skulle ryge bagud i sædet. Om det er specifik for Millen ved
jeg ikke, men jeg har ladet mig fortælle at SP1'eren skulle være noget
bedre.

Jeg er ikke specielt fan af nogle løsninger man kan blot konkludere at
forskellige behov kræver forskellige løsninger, og til højfarts sports
maskiner er R4 altså det der falder mest i min smag, det elastik agtige træk
over et langt omdrejningsområde og den vibrationsfri motorgang (man kan
lave) synes jeg godt om. Lyden hænger jeg mig ikke så meget i, udover at den
ikke må være for poleret (og bil agtig), uagtet om vi taler V2 eller R4 så
må det gerne lyde lidt mekanisk og spruttende, buldrende osv. Nårh ja og
fløjtende og hvæsende fra turboen

Jeg synes V2 er ganske ok, især til caferæser agtige cykler som mest skal
nydes og lydes. Men i hardcore applikationer som highspeed tourer, ræsere og
drag maskiner, der er R4 konstruktionen (ned til et vist cylindervolumen)
den overlegne konstruktion.

Og så kom vi slet ikke ind på hvordan en 500ccm 1 cyl 2T maskine er for en
umulig satan af en motorkonstruktion. Godt der ikke er lavet for mange af
den slags.

Mads Lund
2*R4-4T+3*1-2T

Fra : Michael K.S.

Dato : 14-01-02 19:29

On Mon, 14 Jan 2002 19:04:24 +0100, "Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk>
wrote:

> [...]
>drag maskiner, der er R4 konstruktionen (ned til et vist cylindervolumen)

Manner hvor er det bare noget fordrukkent sludder ),nu ved jeg ikke
hvordan du definerer ræsere (racere) men R4 i hvert fald ikke nogen
overlegen konstruktion hverken i GP eller Superbike,okay i SBK kan man
hævde at V2'erne har en kubikfordel,men RC45 der var R4'erne overlegen
var en _V4_,i GP500 var NSR500 en _V4_ og de nye 4T maskiner alt
muligt forskelligt fra R4,V4,V5 og trecylindrede i en stor pærevælling
.250'er klassen er jo iøvrigt også V2'ere

-M

Fra : Mads Lund

Dato : 16-01-02 14:37

> [...]
> muligt forskelligt fra R4,V4,V5 og trecylindrede i en stor pærevælling
> .250'er klassen er jo iøvrigt også V2'ere

Ha pkt 1, så var "ræsere" en slang version af ordet "gade ræser" eller
"Sports motorcykel" om man vil. Til RR er sagen en ganske anden. Pkt 2. så
havde jeg jo taget forbehold for RS250'eren

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Michael K.S.

Dato : 16-01-02 14:52

On Wed, 16 Jan 2002 14:37:25 +0100, "Mads Lund" <Mads@XtremeBikes.dk>
wrote:

>Ha pkt 1, så var "ræsere" en slang version af ordet "gade ræser" eller
>"Sports motorcykel" om man vil.

Okay,men det var jo ikke sådan lige til at vide når du nu skrev
hardcore -apps,hvilket man vel ikke helt kan sige gadecykler er ?
.

Egentlig ved jeg heller ikke helt om man kan sige at den er den
overlegne konstruktion for det afhænger nok lidt af hvad man ligger i
begrebet,det er bare den billigste,en V4'er f.eks kan sagtens hamle op
med en R4 rent ydelsesmæssigt ,men den er for dyr og kompliceret at
producere - endnu da,men det er da højst tænkeligt at f.eks de nye 4T
i GP vil bringe alternative konfigurationer frem...

-M

Fra : Martin Sørensen

Dato : 14-01-02 18:51

> [...]
> på at komme med bagenden først ud af et sving, kort efter jeg fik
> Guzzi'en, men så ved man det til næste og så gør man ikke den fejl

Man kan jo bare lade være med at slippe gassen i svingene, problem solved.

> Det er nu godtnok første gang - nogensinde - jeg ser nogen, der mener
> en V2's lyd taler imod den. Jeg er dybt forundret?!?

Sådan er vi vel så forskellige.. Personligt synes jeg meget godt om R4'eren
lyd, men V2'ere lyder bedre.

> Hmm, en V2'er regnes nu for en ganske velafbalanceret motor.

Der er vist mange der har problemer med carbon potter på f.eks. SV650S.

> Selvfølgelig har en 20 år gammel cykel, som min Guzzi, flere
> vibrationer end en moderne R4'er, men vibrationsniveauet er altså ikke
> generende (IMHO).

Jeg tror ikke at f.eks. SV650S overhovedet virker generende mht. vibrationer
uden dog at have prøvet den.

> De er ihvertfald **brede** og det er vel også en slags fed? :)

Well, der er et noget større udvalg af R4'ere og dermed burde man vel også
nemmere kunne finde 'sin' model.

Men generelt så er jeg lidt mere til V2'er motoren, dog ikke HD-typerne.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Morten Johansen

Dato : 14-01-02 08:50

Hej

Jeg har selv en TL1000R, og er kommet fra en GSXR600, så det er vel
nogenlunde samme situation som dig.
Jeg er meget glad for TLR maskinen, den aller største forskel ligger i
at motoren her MOMENT!. Ikke noget med at give gas og vente til den
viser 9000 omdr, næhh trækker fint fra 2-3K Herligt. Det store kræft
overskud er også altid dejligt under overhalinger, og motorvejs
cruise.
Cyklen styre mildest sagt dårligt i den standart opsætning. Der er
flere forskellige løsniner på problemet, som alle afhænger af dybten
af dine lommer. Det bedste og dyreste er at sætte en öhlins dæmper på
i bag, og få forgaflen re-valvet i England, og en anden styrdæmper,
det skulle efer sigende tranformere cyklen totalt. Alt efter hvor
meget du selv kan skifte koster dette vel 13-14 K kr. Jeg har
indstillet afjederingen, bla med at sænke forgaflen, og andre ting, og
det har også hjulpet en hel del, men den styre ikke så hurtigt som en
GSXR, CBR ect. Jeg har et par dokumenter omkring afjedering
instlilling af TLR, så hvis du køber og er int, så mail mig lige.
Morten
TLR der keder sig.

Fra : Lasse Lundberg

Dato : 14-01-02 13:50

Jeg gik fra xj600 til cbr1000f, og her kunne man også mærke momentet ganske
kraftigt....nu skifter jeg til mille i forventning om en mere sporty cykel
)))) uhh jeg glæder mig !!!

det med momentet kommer vist ganske naturligt når man går op i kubik.

desuden når vi snakker v2 er flere vibrationer i cykeln end på en r4, samt
motorbremsen kan virke kraftigere, hvis man synes det er et problem kan man
jo bare sætte tomgangen en anelse højere så den ikke blokere baghjulet.

Lasse

Fra : Birger Poulsen

Dato : 14-01-02 18:01

Martin Jensen wrote:

> [...]
> cyl?
> Jeg kommer fra en CBR600, og jeg har altid hørt at 2 cyl, skulle være noget

Klø på!
Biler har 4 cyl.
MC har max. 2 cyl

Mvh
Birger
SV650

Fra : Svein Olav Leithe

Dato : 14-01-02 23:56

"Birger Poulsen" <b.poulsen@mail1.stofanet.dk> wrote in message

ulamperne ved 2+4

> Klø på!
> Biler har 4 cyl.
> MC har max. 2 cyl

Hvis min bil så har 6 cyl. så bør min MC ha 3?

Alternativt:

Hvis min MC har 2 cyl. bør min bil ha 4?

Fra : Armand

Dato : 15-01-02 18:12

Svein Olav Leithe <soleithe@online.no> skrev i en

> Hvis min bil så har 6 cyl. så bør min MC ha 3?
> Alternativt:
> Hvis min MC har 2 cyl. bør min bil ha 4?

Så forstår jeg bedre at jeg ikke havde råd til bil i Benelli'ens tid

--
Armand.

Fra : Birger Poulsen

Dato : 15-01-02 19:16

> Så forstår jeg bedre at jeg ikke havde råd til bil i Benelli'ens tid
>

> --
> Armand.
Jaguar E
Birger

Fra : Armand

Dato : 15-01-02 22:07

Birger Poulsen <b.poulsen@mail1.stofanet.dk> skrev i en
> Jaguar E

Individuelt!
Jeg visualiserede en Countach da jeg skrev kommentaren

--
Armand.

Fra : Birger Poulsen

Dato : 16-01-02 00:20

> Jeg visualiserede en Countach da jeg skrev kommentaren
>
> --
> Armand.
Var det ikke en sådan som blev kørt af et par interessante fruentimmere
i Cannonball Race filmen?
Birger

Fra : Morten Dahl

Dato : 16-01-02 07:20

"Birger Poulsen" <b.poulsen@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Var det ikke en sådan som blev kørt af et par interessante fruentimmere
> i Cannonball Race filmen?

Jo hvis det er en af de gamle originale cannonball film du tænker på
(78-85/86).. foriøvrigt nogle rigtig fede film der er et gensyn værd i
vintermånederne..

-
Morten Dahl

Fra : Mads Lund

Dato : 16-01-02 14:41

> Hvis min bil så har 6 cyl. så bør min MC ha 3?
>
> Alternativt:
>
> Hvis min MC har 2 cyl. bør min bil ha 4?

Hvis nu min Mercer har 5, bør 9'eren så have 2,5 ? (Hvilket jo har passet
meget godt i visse situationer

Eller hvis nu min bil har 5 og mine mc'ere i gennemsnit har (1+1+1+4+4)/5 =
2,2 er det så inden for den tilladelige afvigelse ?

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Birger Poulsen

Dato : 16-01-02 17:20

Mads Lund wrote:
> [...]
>
> Eller hvis nu min bil har 5 og mine mc'ere i gennemsnit har (1+1+1+4+4)/5 =
> 2,2 er det så inden for den tilladelige afvigelse ?

Jeg kan se 2 løsninger.
1. Anvende normal regneteknik med op- og nedrunding. Dette vil dog give
et problem med 5 cyl og derover da det er i strid med min påstand om max
2 cyl på MC.
2. Mener at kunne huske en Duc som havde 1½ cyl. Den halve bestod i en
dummy cylinder (den bageste) som indeholdt elektronik.
Kan man lave 1½ cyl maskiner må man vel også kunne lave en 2½ cyl uden
at jeg skulle kompromitere min påstand

Birger Poulsen
SV

Fra : anrs

Dato : 14-01-02 20:44

Jeg forstår slet ikke denne diskussion??
Anrs
Triumph Sprint RS (3 cylindre)