"Det flammende Bogstav" på TV2
Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 13-01-02 22:36

Ak, ja, der har vi en udmærket historielektion i hvor perverst Kristendommen
overhovedet kan fortolkes...

Hrordan var det nu Jesus mente, at man skulle behandle kvinder, der var
grebet i hor?

Det er en underlig form for blind fanatisme at man i sit vanvid ikke er i
stand at læse sin Bibel.

Og så er der jo den psykologiske side af sagen, hvor mændene får afløb for
deres perverse fantasier om djævle og skønjomfruers seksuelle samvær ved at
lægge ord i munden på unge piger...

Der burde strengt taget ikke være denne sammenhæng mellem frygt og
Kristendom og frygt, men den eksisterer åbenbart stadig i bedste velgående.
Det er ærgeligt at Evangeliet gøres til et Dysangelium og at man bruger mere
tid på at frygte Djævelen end at stole på Gud.

Anders Peter Johnsen

Fra : Live4Him

Dato : 14-01-02 00:01

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> wrote in message
> Ak, ja, der har vi en udmærket historielektion i hvor perverst
Kristendommen
> overhovedet kan fortolkes...

Den udsendelse så jeg ikke. Kan vi få et resume ?

jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 14-01-02 01:09

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> wrote in message
> Kristendommen
>
> Den udsendelse så jeg ikke. Kan vi få et resume ?

Det er en amerikansk film med Demi Moore og Gary Oldman i hovedrollerne.
Robert Duvall har en ikke ubetydelig rolle som filmens "skurk".

Den handler om en kvinde i det stærkt puritanske New England (Amerika) før
1776, hvis mand har angiveligt skulle være død i et indianerangreb.
Hun forelsker sig i sin præst (spillet af Gary Oldman) og de får et barn
sammen.
Som straf for sin "synd", skal hun derefter bære et mærke, Det Flammede
Bogstav, som er et skøgemærke. Ikke desto mindre holder hun konsekvent
hånden over præsten.
Men så vender manden (spillet af Robert Duvall) tilbage og så går det rigtig
galt.
Pludselig flyver det rundt med beskyldninger om hekseri, beskyldninger som
han af jalousi er med til at underbygge, og spøjst nok har han åbenbart selv
overtaget den indianske religion og kan derfor lave rituelle mord, der
ligner heksedyrkelse...

Jeg fik ikke set hele filmen, da jeg ikke gad. Den er dybt sørgelig, idet
den viser et eklatant misbrug af Kristendommen blandt nogle puritanske
amerikanske bønder. Og den minder således for meget om virkelighedens
amerika i nutiden.

Led evt. selv efter mere omtale under den engelske titel "The Scarlet
Letter".

Anders Peter Johnsen