zuki ladning part III
Fra : Martin Rudbeck Jepse~

Dato : 13-01-02 21:29

Nå, kloge hoveder - dette bliver så tredje del af føljetonen om min gsx750EX
(1982) og dens ladeproblemer. Kort oprids:
I forsommeren, efter en rask tur på motorvejen ramte jeg tæt tåge på
Amager - det var den dag der var åbent hus hos BMW på Amager. Da jeg ville
køre fra forhandleren var batteriet fladt. Efter en opladning holdt
spændingen lige hvis jeg kun kørte med positionslys/intet lys. Når jeg måler
på ladespændingen er den omkring 14V @ 5000 rpm hvilket er fint, og burde
indikere, at regulator/ensretter er OK (?).
Idag målte jeg så på vekselstrøms-spændingen fra generatoren. Den skal være
over 80 V mellem de tre ledninger, men var kun omkring 35 V. Dette betyder
vel, at enten stator eller rotor er stået af, men når jeg måler modstanden
mellem de tre ledninger er den omkring 0.9-1.2 ohm, hvilket tyder på, at
stator stadig er isoleret. Hvad kan problemet så være? Hvad kan gå
istykker/blive slidt på rotordelen?? Eller kan problemet ligge et andet
sted? (og jeg _har_ allerede fået af vide, at årsagen står på siden af
tanken!)
Jeg har set på gsresources.com, der sådan set bekræfter min mistanke lidt,
men inden jeg køre til Schnabel vil jeg lige høre jer.
Desuden målte jeg, at der løber 2.6 A når der er tænding på cyklen (men
slukket motor og lys). Er det ikke meget?? Med positionslys løber der 4.5 A,
og med kørelys 7.6 A. Kan det have noget med problemet at gøre?? Selv med et
fuldt opladt batteri kan starteren ikke tørnes mere en 15-20 sekunder for
batteriet må give op.

Godt nytår
Martin
gsx750EX

Fra : Steen Gruby

Dato : 13-01-02 23:11

On Sun, 13 Jan 2002 21:29:29 +0100, "Martin Rudbeck Jepsen"
<stimarX@infosport.get2net.dk> wrote:

Hej Martin.

AHA - endnu et kapitel til Suzukis elektriske lidelseshistorie

> [...]
>på ladespændingen er den omkring 14V @ 5000 rpm hvilket er fint, og burde
>indikere, at regulator/ensretter er OK (?).

Tjah, det burde det egentlig.
MEN: Hvis akkuen selv er dårlig vil den jo ikke belaste ladesystemet
korrekt.
Så hvis du skal benytte den kontrolmetode, så er det med alt det lys
du kan tænde.
Hvis spændingen stadig er over 14 volt under belastning kan du regne
med at ladesystemet er i orden.

> [...]
>istykker/blive slidt på rotordelen?? Eller kan problemet ligge et andet
>sted? (og jeg _har_ allerede fået af vide, at årsagen står på siden af

Kontrolmåling af spændingen på vekselstrømssiden skal foretages uden
ladesystemet (ensretter og regulator) tilsluttet.
Årsagen er, at laderegulatoren kortslutter viklingerne i statoren når
spændingen skal reguleres ned, så hvis det du måler er med
regulatorsystemet tilkoblet er det ikke så tosset.
Hvis det er ubelastet er den gal.
En typisk fejl er, at der er kortslutning mellem et par vindinger i en
spole, og det virker som en belastning af hele generatoren der trækker
spændingen ned.
Den fejl kan du ikke måle med et ohm meter, her er der kun metoden med
at måle spændingen ud af generatoren på vekselspændingssiden.
En anden måling du bør foretage med ohm meteret er fra alle tre faser
til stel.
Her må der ikke være forbindelse.
Den rigtige målemetode er at belaste generatoren med tre modstande
mellem de tre ledere (faser) og så måle spændingen over modstandene.
Modstandene skal være af en størrelse der belaster generatoren med ca.
100 Watt - noget med 50 til 75 ohm vil sikkert være passende.
Den målte spænding må ikke variere for meget mellem de tre viklinger.
Noget med mindre end 5 volt forskel på de tre faser er sikkert OK.

>Jeg har set på gsresources.com, der sådan set bekræfter min mistanke lidt,
>men inden jeg køre til Schnabel vil jeg lige høre jer.

Schnabel er en god ide, det sparer tid, og i længend sikkert også
penge

>Desuden målte jeg, at der løber 2.6 A når der er tænding på cyklen (men
>slukket motor og lys). Er det ikke meget??

Nix, det er meget normalt.

> [...]
>fuldt opladt batteri kan starteren ikke tørnes mere en 15-20 sekunder for

Tillykke - du har selv fundet fejlen
Jeg ville give det batteri en hilsen på ca. 9mm.
Medlidenhedsdrab giver ikke 16 år

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Martin Rudbeck Jepse~

Dato : 14-01-02 10:19

--------snip-snap--en række god råd-------

> Selv med et
> >
> Tillykke - du har selv fundet fejlen
> Jeg ville give det batteri en hilsen på ca. 9mm.
> Medlidenhedsdrab giver ikke 16 år

Hej Steen
Tak for rådene. Jeg ærger mig nu over ikke at have målt lidt grundigere
efter, for cyklen står hos svigerfar 75 km herfra. Men det må blive næste
gang svigermekanikken skal plejes...

Mht. batteriet tænkte jeg som dig, at det var slidt ned til sokkkeholderne.
Derfor tog jeg svigerfars friske batteri og satte på, og minsandten det ikke
også gav op efter 20 sekunder...
Hvorfor så det??

Martin
gsx750ex

Fra : boe

Dato : 14-01-02 11:34

"Martin Rudbeck Jepsen" <stimarX@infosport.get2net.dk> wrote in message

> [...]
sokkkeholderne.
> Derfor tog jeg svigerfars friske batteri og satte på, og minsandten det

Defekt starter? Hvorfor skal starteren i øvrigt køre så længe. Kan cyklen
ikke starte?
Har du målt, om der er noget strømforbrug, når cyklen ikke kører, altså med
slukket tænding?

I øvrigt kan du i stedet for modstande som Steen foreslår over statorens
ledninger anvende en el-pære. Hvis der er forskel på lysstyrken, alt efter
hvilke ledninger du har tilsluttet pæren, så er statoren defekt.

Bo, VF1000F

Fra : Martin Rudbeck Jepse~

Dato : 14-01-02 22:13

> Defekt starter? Hvorfor skal starteren i øvrigt køre så længe. Kan cyklen
> ikke starte?

Det tog lidt tid at få den igang da den sidst blev startet i november.
Derfor.

Martin

Fra : Steen Gruby

Dato : 14-01-02 23:34

On Mon, 14 Jan 2002 11:34:19 +0100, "boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com>
wrote:

Hej.

>Defekt starter? Hvorfor skal starteren i øvrigt køre så længe. Kan cyklen
>ikke starte?

Det er en nærliggende mistanke at starteren trækker for meget strøm.
Hvis det er tilfældet dykker spændingen tillige så meget at der er for
lidt spænding til at drive tændingen, og så bliver modellen unægtelig
svær at starte.
Det er en fejl der bider sig selv lidt i halen

>Har du målt, om der er noget strømforbrug, når cyklen ikke kører, altså med
>slukket tænding?

Hvis det er tilfældet vil der ikke være meget "gnist" tilbage i akkuen
efter et par dage - næppe nok til overhovedet at starte.
Jeg lider nu stadig lidt af den opfattelse at batteriet ikke har det
for godt.
Prøv at lade det op med en lader, og mål så spændingen over batteriet
når du aktiverer starteren.
Et frisk batteri falder normalt til ca. 10 Volt, og kan afgive strøm
til starteren i en tid der er større end de 15-20 sek der her tales
om.
Den store forskel på er frisk akku og en sur gammel sag er netop evnen
til at kunne belastet med en stor strøm.
Og det er jo netop hvad starteren gør ved den

>I øvrigt kan du i stedet for modstande som Steen foreslår over statorens
>ledninger anvende en el-pære. Hvis der er forskel på lysstyrken, alt efter
>hvilke ledninger du har tilsluttet pæren, så er statoren defekt.

Yep, den metode kan fint anvendes.
Men så skal man ikke lukke for meget op for gassen.
For så ryger pæren omgående.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Yamaha XS500
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Boldreel - RaptorMC.~

Dato : 14-01-02 19:23

> Schnabel er en god ide, det sparer tid, og i længend sikkert også
> penge

Hej

Havde en GSX750EX '83 fra 83-90 og efter lidt problemer skiftede jeg i '84
laderelæet til et Schnabel, og det fungerede uden problemer i al den tid jeg
havde MC'en. Så positiv erfaring med Schnabel og GSX750EX herfra.

Held og lykke med det.

--
mvh. Boldreel
http://RaptorMC.dk/