- Vi bliver i haven: Hassel ....
Fra : Maeng / Tjornehoj

Dato : 13-01-02 21:43

Kan man flytte en mandshøj hassel-busk? - og hvornår?

Hvor langt må der være mellem 2 hassel, som skal bestøve hinanden ? (2
forskellige sorter/slags)

mvh.

Gitte

Fra : rcn

Dato : 13-01-02 23:27

Du kan sagtens flytte busken og det bedste tidspunkt er om efteråret men
det kan også lade sig gøre om vinteren eller foråret så længe der ikke
er blade på busken, så du skal være meget tidligt ude.
Min anbefaling er, at du venter til efteråret og i mellemtiden
forbereder busken på flytningen ved at stikke rødderne på den i løbet af
den kommende vækstsæson. Derved sender den nye rødder ud og får derved
en tæt rodklump, så du kan flytte den uden at skulle ha' en gummiged til
hjælp og uden at busken får et alt for voldsomt misforhold mellem
"krone" og rod.

Ang. bestøvning er jeg ikke helt sikker, men hvis hanraklerne er blevet
skadet af vinteren kan du hente en blomstrende gren af den vilde hassel
et skovbryn til at klare bestøvningen. Det er sikkert og vist!

Rikke

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 20-01-02 02:08

Maeng / Tjornehoj wrote:

> Kan man flytte en mandshøj hassel-busk? - og hvornår?
når der ikke er blade på.

> Hvor langt må der være mellem 2 hassel, som skal bestøve hinanden ? (2
> forskellige sorter/slags)

Hvis blomstringen lykkes er 200m ikke for meget.