Lov om social service
Fra : Ida Maria Kiefer

Dato : 13-01-02 21:11

Hej!

Jeg er i gang med en uddannelse, hvor jeg har haft et lille kursus i
serviceloven. Men min lærer kunne ikke svare mig på, hvordan man straffes,
hvis man ikke overholder §36, som jo er gældende for alle mennesker - også
ikke offentligt ansatte. Det er paragraffen om, at man har
underretningspligt til kommunen, hvis man får kendskab til bla bla bla....

Når jeg sidder med en lov - i dette tilfælde et konkret spg. - hvor finder
jeg så den tilhørende sanktionsmulighed/straf?

Ida Maria Kiefer
www.kiefer.dk

Fra : Jakob Paikin

Dato : 13-01-02 22:04

On Sun, 13 Jan 2002 21:11:09 +0100, "Ida Maria Kiefer" <atter@jyde.dk>
wrote:

>Når jeg sidder med en lov - i dette tilfælde et konkret spg. - hvor finder
>jeg så den tilhørende sanktionsmulighed/straf?

Som absolut udgangspunkt: I samme lov.

Hvis overtrædelse af en særlov skal være strafbart, skal det fremgå af
loven - typisk i nogle af de sidste bestemmelser i loven.

I tilfældet med socialserviceloven findes i kapitel 23 (§§116-117)
strafbestemmelser - de omtaler dog ikke § 36.

Man kan dog overveje om overtrædelse af § 36, dvs. kendskab til
vanrøgt uden at dette anmeldes, udgør en overtrædelse af straffeloven.
Jeg kan dog ikke umiddelbart finde på en relevant bestemmelse.

--
Jakob Paikin

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 14-01-02 10:09

Ida Maria Kiefer <atter@jyde.dk> skrev i artiklen
<a1spid$t0sa0$1@ID-21495.news.dfncis.de>...
> [...]
finder
> jeg så den tilhørende sanktionsmulighed/straf?

Hvis vi tager det konkrete tilfælde først:

Jeg vil anbefale dig at tage et kig på
"Bekendtgørelse om underretningspligt over for kommunen efter lov om social
service
Socialmin. bek. nr. 1092 af 8. december 2000."

En række offentligt ansatte (mv.) har pligt til at underrette kommunen, og
de vil vel i den yderste konsekvens kunne afskediges, hvis de ikke
overholder bestemmelsen. Der findes ikke sanktionsmuligheder for andre
grupper. Det gælder også vejledninger og lignende.