vækst eller lev hvor du er?
Fra : Ole Madsen

Dato : 13-01-02 19:20

Jeg finder det mærkværdigt at så mange taler om at vokse, men aldrig nogen
om at leve.

Kan i forklare mig det lidt underlige fænomen?

--
Ole Madsen

ICQ 12969043

http://www.creationdays.dk - Creation Days - Masseh Beréshith
http://www.auningforjesus.dk - Auning for Jesus
http://www.spurgeon.dk - Charles Haddon Spurgeon
http://www.skabelsesberetningen.dk - Skabelsesberetningen - diskutionsboard
http://move.to/getright - prædikanter, vækkelse
http://www.geocities.com/bread_nee - Watchman Nee's Brød i ørkenen

Fra : Live4Him

Dato : 13-01-02 21:21

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> wrote in message
> Jeg finder det mærkværdigt at så mange taler om at vokse, men aldrig nogen
> om at leve.
>
> Kan i forklare mig det lidt underlige fænomen?
~~~~~~~~~~
Biblen taler både om at vokse og leve :

"men sandheden tro i kærlighed skal vi i ét og alt vokse op til ham, som er
hovedet, Kristus." Ef 4,15

Vores kærlighed skal vokse :
"Og det beder jeg om, at jeres kærlighed stadig må vokse og blive rig på
indsigt og dømmekraft," Fill 1,9

Vores kundskab skal vokse :
"så I kan leve, som Herren vil det, på alle måder ham til behag, og bære
frugt med alle gode gerninger, vokse i kundskab om Gud " Kol 1,10

Tessalonikernes tro voksede :
"Vi bør altid takke Gud for jer, brødre, som ret er, fordi jeres tro stadig
vokser, og jeres kærlighed til hinanden tager til hos hver eneste af jer." 2
Tess 1,3

Vi kan altså vokse i tro, kærlighed og kundskab.

jørgen.

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 14-01-02 01:18

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg finder det mærkværdigt at så mange taler om at vokse, men aldrig nogen
> om at leve.
>
> Kan i forklare mig det lidt underlige fænomen?

Det er vel fordi "at leve" blot synes at være en "lade stå til"-holdning,
mens "at vokse" ligger nærmere det revolutionære aspekt i Kristendommen,
troen på en forandring eller omvendelse til det bedre samt troen på at det
ALTID kan gøres bedre...

De er vel også udfra ideen om at være "Guds Børn" at man taler om at vokse?
Og ligesom træer, der nævnes i flere lignesler, også vokser?
(Se evt. Salme 1 i GT.)

Anders Peter Johnsen

Fra : Ole Madsen

Dato : 14-01-02 15:54

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> wrote in message

> Det er vel fordi "at leve" blot synes at være en "lade stå til"-holdning,

Hvad så med de der skal hjælpes nu? lader man stå til, kommer man jo ingen
vegne

Ole

Fra : Niels

Dato : 14-01-02 16:42

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg finder det mærkværdigt at så mange taler om at vokse, men aldrig nogen
> om at leve.
>
> Kan i forklare mig det lidt underlige fænomen?

Ja, at leve er at vokse i troen på vor Herre!

2 Kor 10,15
Vi er ikke stolte ud over alle grænser af andres slid, men vi har det håb,
at vi, når jeres tro vokser, ved jeres hjælp kan komme langt videre mod vort
mål:

Ef 4,15
men sandheden tro i kærlighed skal vi i ét og alt vokse op til ham, som er
hovedet, Kristus.

Rom 1,17
For i det åbenbares Guds retfærdighed af tro til tro - som der står
skrevet: "Den retfærdige skal leve af tro."

Gal 3,11
Men at ingen bliver retfærdig for Gud ved loven, er klart; for "den
retfærdige skal leve af tro".

Hab 2,4
Se, den overmodige er uden retskaffenhed,
men den retfærdige skal leve i tro.

Niels

Fra : Ole Madsen

Dato : 15-01-02 14:06

"Niels" <ikke.til@raadighed> wrote in message

> Ja, at leve er at vokse i troen på vor Herre!

Det er jeg enig med dig i. Men så skulle der også ske mere i menighederne

Ole

Fra : E.Dalgas

Dato : 15-01-02 14:27

Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c44296a$0$80425$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Niels" <ikke.til@raadighed> wrote in message

> Det er jeg enig med dig i. Men så skulle der også ske mere i menighederne

Ske hvad, Ole ??

--

E.Dalgas

Fra : Ole Madsen

Dato : 15-01-02 16:02

"E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message

> Ske hvad, Ole ??

Flere i menighederne, fordi hvis vi kan tage os af dem vi har, kan Gud jo
give flere

Dem som har brug for hjælp, får rette ord til rette tid, og kan så dermed
også være med til at hjælpe en anden

Ole

Fra : E.Dalgas

Dato : 15-01-02 17:47

Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c444486$0$62894$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message

> menighederne

> Flere i menighederne, fordi hvis vi kan tage os af dem vi har, kan Gud jo
> give flere

Åh, ja det lyder da logisk nok. Men er det ikke først og fremmest det
personlige forhold til Jesus, der skulle være hjælpen og drivkraften i
ethvert menneskes liv ??

--

E.Dalgas

Fra : Ole Madsen

Dato : 15-01-02 19:15

> Åh, ja det lyder da logisk nok. Men er det ikke først og fremmest det
> personlige forhold til Jesus, der skulle være hjælpen og drivkraften i
> ethvert menneskes liv ??

Jo, hvilke hjælp?

Ole

Fra : E.Dalgas

Dato : 15-01-02 19:23

Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c4471f8$0$238$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message

> Jo, hvilke hjælp?

Et helt nyt liv - Det gamle er forbi, se noget nyt er blevet til - har du
glemt det Ole ??

--

E.Dalgas

Fra : Ole Madsen

Dato : 15-01-02 20:40

> Et helt nyt liv - Det gamle er forbi, se noget nyt er blevet til - har du
> glemt det Ole ??

DU må lige forklare mig hvad hjælp menes med, i relation til en selv eller
andre

Ole

Fra : E.Dalgas

Dato : 15-01-02 21:25

Ole Madsen <olem@post6.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c4485d6$0$228$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "E.Dalgas" <erik-dalgas@mail.sonofon.dk> wrote in message

> DU må lige forklare mig hvad hjælp menes med, i relation til en selv eller
> andre

Det er egentlig sagen uvedkommende, Ole. Enten er det gamle forbi, eller
også er det ikke. Desuden er det dig og ikke mig der taler om hjælp eller
mangel på samme.

--

E.Dalgas