PIC Programmering i Basic
Fra : Biker Mike

Dato : 13-01-02 13:30

Hej med jer, jeg er helt ny i Basic og PIC programmering, og har kastet mig
ud i et projekt hvor jeg skal bygge en Julemand i fuld størrelse, ideen er
at den skal stå / sidde i et forretnings vindue og styres af en PIC
processor, afhængig af hvor meget trafik der er på fortovet udenfor
forretningen skal han foretage sig forskellige ting, nu er jeg kommet dertil
at jeg har købt PIC Basic og fået planlagt hvordan programmet til styringen
skal bygges op, jeg har også fået styr på portene osv, Men jeg er kørt fast
i en "lille" rutine, helt nøjagtigt drejer det sig om at jeg skal tælle
antal hændelser / pulser på en port (indgang) over en given tids periode på
ex 10 sec, og alt efter om der er under 4 pulser, mellem 4-8 pulser, eller
over 8 pulser skal der springes vidre til henholdsvis Loop1 - 2 - eller 3 ,
jeg forestiller mig noget i retning af en sammentælling, aflæsning og
nulstilling hver 10, ende sec, med stillingtagen og spring til relevante
loop, Men hvordan ?? Er der en her i gruppen som kan forklare mig hvordan
det gøres, helst i PIC Basic da det er det program som jeg arbejder i, men
andre Basic program eksempler kan sikkert bruges.

Hilsen Michael

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 13-01-02 19:45

"Biker Mike" <xxxxdko12134@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> det gøres, helst i PIC Basic da det er det program som jeg arbejder i, men
> andre Basic program eksempler kan sikkert bruges.

Nu vil jeg ikke lige sidde og skrive programmet til dig, da du alligevel
skal til at oversætte til PIC Basic, som jeg ikke kender, men:

Du skal lave en database, og det kan du evt. gøre med et array. De fleste
basic-sprog har array-funktioner, der typisk er knyttet til DIM-kommandoen.
Sidst jeg programmerede almindelig basic kunne kommandoen eks. hedde:

DIM PulsDatabase (100)

Ideen er så, at du gemmer tidspunktet for hver puls, og hver gang en ny puls
kommer til, erstatter den så en af de 100 gamle.

Dit program skal så konstant gennemløbe de 100 poster i arrayet, for at se,
hvor mange af dem, der ligger inden for de sidste 10 sekunder. Det laver du
med en simpel tællefunktion:

Tæller=0
For x=1 to 100
IF PulsDatabase(x) > TidspunktNu - 10 then Tæller=Tæller+1
Next x

If Tæller>4 Then ...
(og så fremdeles)

Men ellers er princippet

Fra : Biker Mike

Dato : 14-01-02 07:28

Hmmm, joe, Men der er lige det der med at PIC processorer er lidt speicelle
med hensyn til kommandoer, man opretter ikke bare lige en database i dem,
svaret som jeg havde håbet på var nok noget i retning af, "kommando"
(placerer bits i register) pause 10000 (pause 10 sec) "kommando" (aflæser
samlede antal bit og nulstiller) eller noget i den retning, Men tak for
svaret alligevel.

Hilsen Michael

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 15-01-02 13:04

Biker Mike <dko12134@vip.cybercity.dk> skrev i artiklen
<a1utbj$1tcc$1@news.cybercity.dk>...
> [...]
(aflæser
> samlede antal bit og nulstiller) eller noget i den retning, Men tak

Jeg kan ikke forestille mig, at du ikke kan oprette en simpel database.
Selv i maskinkode kan man oprette en database. Det vil jo faktisk bare
sige, at man allokkerer et stykke hukommelse til nogle bestemte data. Det
må du da kunne, selv med en PIC processor?

Fra : Biker Mike

Dato : 15-01-02 07:13

Mjoe, men jeg mener at det gøres ved at placere bit i registre, og derefter
lave beregninger på dem, Men som sagt er jeg helt ny begynder i både bit,
PIC, og programmering,

Hilsen Michael

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 15-01-02 23:12

Christian R. Larsen skrev:
> [...]
> sige, at man allokkerer et stykke hukommelse til nogle bestemte
data. Det
> må du da kunne, selv med en PIC processor?

Lad os lige slå én ting helt fast: Et ARRAY (en tabel) i RAM er IKKE
det samme som en DATABASE.

Begrebet database er langt mere omfattende, en blot en tabel oprettet
med Dim i én eller anden BASIC-variant.

Jeg tror ikke at nogen ved deres fulde fem begynder at oprette
databaser i systemer med f.eks. 1000 bytes til rådighed (i alt,
totalt, til heaps, stakke, variabler osv.). Selv simple tabeller skal
oprettes med omtanke i sådan et system!

-------
Tomas

Fra : Biker Mike

Dato : 16-01-02 12:08

Joe det har du sikkert ret i, det er også sådan nogenlunde jeg selv ser det,
Jeg har fået et svar i en anden newsgruppe, hvor det blev anbefalet at bruge
den indbyggede timer i 16F84A, koden ser sådan ud i asm format, jeg håber
at Allan som svarede mig ikke har noget imod at jeg viser den her.

// opsætning af timer//

T0CS=1 // bruger timeren som tæler
PSA=1 // ingen prescaler
T0SE=1 // tæler på den positive flanke

// start med at tælle pulser //
TMR0=0 // Nulstiller timer

** insæt pause rutine **

???=TMR0 // værdien i TMR0 fortæler hvor mange pulser der er kommer under
pausen.

så skal jeg "bare" have den oversat til PIC Basic sprog, Men jeg har jo også
en hel vinter til det

Hilsen Michael

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 16-01-02 22:01

Biker Mike skrev:
> ... koden ser sådan ud i asm format ...
> så skal jeg "bare" have den oversat til PIC Basic sprog,

Ikke fordi jeg selv har prøvet at programmere en PIC processor før,
men umiddelbart ville jeg nok holde mig til assembler.

Du er jo alligevel, med sådan et "dyr", helt nede på bit-niveau, og så
kan man ligeså godt bide i det sure æble (med mindre man ligefrem
elsker at programmere i assembler - så er æblet vel sødt), og holde
sig på det niveau.

Med assembler er du også i stand til at presse langt mere kode ind i
processoren, end hvis du bruger et høj-niveau-sprog.

....og hvis diskussionen skal forstætte, bør det nok være et andet sted
end i denne gruppe, som kun er til VISUAL-BASIC.

-------
Tomas

Fra : Biker Mike

Dato : 17-01-02 15:41

Det kan da godt være at du har ret, men jeg tror alligevel at jeg vil give
PIC Basic pro en chance, her kan mange avancerede rutiner klares med ganske
få kommandoer, Men hvem ved måske ender jeg også en dag med hovedet dybt
nede i "assambleren"

Tak for svarene.

Hilsen Michael

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 18-01-02 10:32

Tomas Christiansen <toc@blikroer.removethis.dk> skrev i artiklen
<a229d1$1vra$1@news.cybercity.dk>...
> Lad os lige slå én ting helt fast: Et ARRAY (en tabel) i RAM er IKKE
> det samme som en DATABASE.

Nu kan man være flueknepper, men sagens kerne er altså, at man kan lagre en
mængde data i et array, derfor kalder jeg det en database. Du må gerne
kalde det noget andet, hvis du vil det.