Amélie
Fra : kunuk

Dato : 13-01-02 10:24

Så i går "Den fabelagtige Amélie fra Montmartre". En sød, finurlig og
fantasifuld film om at spille skæbne for andre men have svært ved at tage
det sidste afgørende i sin egen.
Jeg synes at filmen er skøn. Den har en spændende billed og lyd side og
eksperimenterer med virkemidlerne. Og så er den helt uden al amerikans
inspireret action. En film man kommer i et godt humør af.
Men hvis man ikke er god til fransk så skal man være på dupperne. Hvis man
både vil læse underteksterne og se billederne så er det med at være vaks og
vågen.
Anbefales varmt.
kunuk

Fra : Troels

Dato : 13-01-02 23:12

> [...]
> eksperimenterer med virkemidlerne. Og så er den helt uden al amerikans
> inspireret action. En film man kommer i et godt humør af.

kan kun sige at jeg er rørende enig!

vi var 10 inde og se filmen og alle var enige om at det var en utrolig god,
sød og dejlig film!

Troels

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 22-01-02 12:07

"kunuk" skrev i en meddelelse

> [...]
> det sidste afgørende i sin egen.
> Jeg synes at filmen er skøn. Den har en spændende billed og lyd side og

Især var jeg vild med lydene. Der var godt nok meget at lytte efter,
samtidig med at billederne til tider lignede malerier - meget flot, meget
flot.

Jeg tænkte flere gange på radiomontager af de bedste med alle de ekstra lyde
der var lagt på.

> [...]
> både vil læse underteksterne og se billederne så er det med at være vaks

Jeg oplevede det ikke som et problem der for mig var større end ved en
almindelig film.... det der gør det svært er for mig at se, at der sker så
meget og at der er så mange detaljer i sig selv. Det kræver næsten altid at
man ser filmen et par gange for at få det hele med...og nogle film kan man
jo blive ved med at se og finde nye detaljer i.

For mig var filmen næsten lige så stor en sanseoplevelse som Moulin Rouge.
Et must see, hvis man kan lide en banal historie der til en forandring ikke
er fyldt med klicheer.

Kåre

Fra : Morten Bowman Hansen

Dato : 22-01-02 12:47

On Tue, 22 Jan 2002 12:07:02 +0100, "Kåre Weng Madsen"
<kwma00@hum.auc.dk> wrote:

> [...]
>Et must see, hvis man kan lide en banal historie der til en forandring ikke

Hvor er jeg dog enig. Jeunet kan i den grad noget med billeder, lyd og
casting iøvrigt.( Derfor er et heller ikke så mærkeligt at Alien 4
floppede).
Men Delicatessen og De fortabte børns by, er absolut også film man bør
se.

Morten
bowman@stofanet.dk

Fra : Kåre Weng Madsen

Dato : 24-01-02 11:55

"kunuk" skrev i en meddelelse

> Så i går "Den fabelagtige Amélie fra Montmartre". En sød, finurlig og
> fantasifuld film om at spille skæbne for andre men have svært ved at tage
> det sidste afgørende i sin egen.
> Jeg synes at filmen er skøn.
[snip]
> Anbefales varmt.

Jeg er ved at5 læse "Tilværelsens ulidelige lethed" og så slog det mig, at
der på et tidspunkt i filmen bliver sagt noget i retningen af, at "livet er
kun en skitse, eller som et skuespil, hvor man opfører det hele en gang"
eller noget i den retning. Det mener jeg er taget direktre fra Kundra, der
skirver, at "livet er en skitse, men ikke en gang en skites, for en skitse
er noget der senere bliver til et helt billede", og det bliver billedet
aldrig. Og så skriver han også noget om at livet er som et skuespil osv.

Er jeg galt på den, at det kommer derfra, eller er der en før Kundera der
har sagt noget lignende....

Kåre

Fra : Peter Bjerre Rosa

Dato : 25-01-02 12:31

Kåre Weng Madsen skrev:

> Og så skriver han også noget om at livet er som et skuespil osv.

Her kan Shakespeare i al fald være med med sit "Life is but a stage and
we are all mere players that briefly fret and strut upon it and are soon
gone and heard no more." (Eller noget lignende.)

Og så synes jeg i øvrigt også, at Amélie var en fremragende film om de
små glæder i livet.

--
Mvh. Peter
http://www.filmsvar.dk - online filmbrevkasse