arv ?
Fra : Henning Legaard

Dato : 13-01-02 08:15

Hej NG.
Kan jeg uden videre give min kæreste 40.000 kr, uden at der er nogen der får
ondt ??. Vi er ikke gift, men har boet sammen i mange år.

Fra : PETER FLÜGGE

Dato : 13-01-02 15:34

Henning Legaard <legaard@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c41332e$0$89083$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej NG.
> Kan jeg uden videre give min kæreste 40.000 kr, uden at der er nogen der
får
> ondt ??. Vi er ikke gift, men har boet sammen i mange år.

Hej Henning

Når du spørger om du kan give din kæreste en gave på 40.000 kr., uden at
nogen får "ondt", går jeg ud fra at dit spørgsmål går på hvorvidt der skal
betales afgift af pengene.
Det skal der ikke. Ifølge boafgiftsloven § 22, stk. 1, d) kan personer der
har haft fælles bopæl med gavegiver i de sidste 2 år før modtagelsen af
gaven, afgiftsfrit modtage denne.
Der er dog tale om gaver der ikke overstiger, vist nok 47.000 kr. for 2002.
Beløb der overstiger denne grænse, skal der betales en afgift på 15% af.

Hvis du giver gaven for at sikre dig at dine kreditorer ikke kan få fat i
pengene, får de "ondt" og kan hente pengene hos din kæreste hvis du ikke kan
betale.

Har du penge nok, er der altså ingen problemer i at forære pengegaver til
din kæreste.

Hilsen
Peter.

Fra : Rasmus Mandøe Jensen

Dato : 13-01-02 17:56

Jeg er ikke sikker på den skatteretlige side af det, men f.s.v.a. det
arveretlige som din overskrift antyder, bør der ikke være nogen problemer
dér, da du i levende live og udenfor uskiftet bo kan give væk af din ejendom
(herunder din pengeformue), stort set lige så tosset du vil.

Med venlig hilsen
Rasmus Mandøe Jensen