Andet multimedie
bentjuul 3670
Mønster i Illustrator
Fra : philip

Dato : 13-01-02 07:46

Kan man definere et mønster udfra et bitmapbillede i Illustrator og i så
fald hvordan?

mvh Philip

Fra : Ammitz

Dato : 13-01-02 21:41

Hvis jeg har forstået dig rigtigt, er mit svar JA!
Prøv derfor nedenståpende....

Hvis du vil oprette et mønster, skal du oprette eller hente
illustrationer, som du vil bruge som en mønsterflise, og trække den hen
til farverudepaletten

Sådan opretter du et mønster:

1 Opret illustrationer til mønsteret i henhold til Retningslinier for
opbygning af mønstre.

2 Hvis du vil forenkle mønsteret, så det er hurtigere at udskrive, skal
du fjerne alle unødvendige detaljer fra mønsterillustrationen og
gruppere objekter, der er malet med samme farve, så de ligger ved siden
af hinanden i stablingsrækkefølgen.

3 Du kan eventuelt trække en mønsterafgrænsningsramme (et ikke-fyldt
rektangel) omkring den illustration, du vil bruge som mønster, for at
styre afstanden mellem mønsterelementerne eller klippe dele ud af
mønsteret. Vælg Objekt > Arranger > Placer bagest for at lægge
rektanglet bagest i illustrationen. Fyld og bestryg rektanglet med Ingen
for at bruge det som afgrænsningsramme for et pensel- eller fyldmønster.

4 Brug markeringsværktøjet til at markere den illustration og eventuelle
afgrænsningsramme, som skal udgøre mønsterflisen.

5 Gør et af følgende:

Vælg Rediger > Definer mønster, og angiv et navn i dialogboksen Ny
farverude.
Vælg Vindue > Vis farveruder, og træk derefter illustrationen til
farverudepaletten.

Sådan navngiver du et mønster i farverudepaletten:

1 Dobbeltklik på en mønsterfarverude.

2 Indtast det nye mønsternavn i tekstboksen Farverudenavn, og klik på
OK.

Mere om emnet finder du under hjælp til brug af Illustrator, - eller i
manualen.

Hvis det ikke er sådan du mener, må du skrive en kommentar herom, så
skal jeg forsøg at gå videre.

Ammitz

http://www.kandu.dk/

Fra : S. Peters

Dato : 14-01-02 01:49

Du kan ikke bruge bitmap (pixelsbaseret grafik) i mønstre i Illustrator frem
til version 9. Det skal være vektorgrafik.

Om du kan i Illustrator 10 skal jeg ikke kunne sige da jeg endnu ikke har
set det.

Men bortset fra at svaret er nej i modsætning til hvad Ammitz skriver, så er
beskivelsen af hvordan man iøvrigt laver mønstre god nok.

M.v.h
S.Peters

Fra : Madsen

Dato : 14-01-02 02:19

S. Peters skrev:

> Om du kan i Illustrator 10 skal jeg ikke kunne sige da jeg
> endnu ikke har set det.

Det tror jeg bestemt ikke man kan. Man kan _mange_ flere ting med
bitmapgrafik i Illustrator 10 frem for f.eks. Illustrator 9, men
det her med bitmap-patterns tror jeg ikke på.
3-4 timer bag Illustrator 10 her i aften med alverdens mere eller
mindre mystiske forsøg har i hvert tilfælde ikke gjort mig klogere,
men det er jo selvfølgelig ingen garanti for at det ikke kan lade
sig gøre. :)

Madsen.

Fra : philip

Dato : 14-01-02 08:23

Jeg har også selv forsøgt, uden held.
Så må billedet en tur forbi Photoshop i stedet.
Tak for svarene.

Philip