Opsigelsesvarsel
Fra : Christian Andersen

Dato : 12-01-02 20:00

Hejsa.

Jeg står for at flytte på kollegium og kigger på min lejekontrakt:

§2. Lejemålets begyndelse og ophør.

[...]

Medmindre andet er aftalt og anført i kontraktens § 11, kan lejer [...]
med 3 måneders varsel til den første hverdag i en måned.

§ 11. Særlige vilkår.

Ad § 2 - Opsigelse:

Såfremt lejer ved sin opsigelse måtte ønske at blive frigjort tidligere
end 3 måneder fra opsigelsen er lejer forpligtet til at betale et gebyr
for genudlejning til administrator (gebyret udgør p.t. kr. 850).

Jeg har gået og troet at det betød at jeg kunne sige til administrator
"Nå jeg smutter i morgen, her er 850 kr. See ya!", men nu kommer jeg
pludselig i tvivl.

Formuleringen "...blive frigjort tidligere end 3 måneder fra opsigelsen"
kan måske tyde på at jeg allerede skal have opsagt lejemålet med 3 måneders
varsel, for ovenstående undtagelse kan komme i brug?

Men kan jeg så ikke opsige til f.eks. den 1/1 2003 og så om 1 måned
komme og sige "Nå, jeg smutter i morgen. Her er 850 kr. See ya!"?

Eller hvad?

Fordi jeg har VIRKELIG ikke lyst (eller råd) til at betale dobbeltleje i
et antal måneder.

--
"...in Spain!"

Fra : Peter Makholm

Dato : 12-01-02 20:34

Christian Andersen <m4jni76ztglp001@sneakemail.com> writes:

> Jeg har gået og troet at det betød at jeg kunne sige til administrator
> "Nå jeg smutter i morgen, her er 850 kr. See ya!", men nu kommer jeg
> pludselig i tvivl.

Jeg vil opfatte det som at hvis du betaler 850 kroner vil udlejer
forsøge at genudleje lejligheden. Hvis dette lykkedes skal du
selvfølgelig ikke betale leje for den periode hvor lejligheden er
genudlejet men kun for perioden indtil der kommer en ny lejer.

-- Allan Olesen på dk.edb.system.unix

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-01-02 20:42

Peter Makholm <peter@makholm.net> skrev:

> Jeg vil opfatte det som at hvis du betaler 850 kroner vil udlejer
> forsøge at genudleje lejligheden.

Udlejer *skal* forsøge at genudleje lejligheden hurtigst muligt gebyr
eller ej.

Lejeloven:
§ 86. Opsigelsesvarslet er 3 måneder til den første hverdag i en måned,
der ikke er dagen før en helligdag. Dog er opsigelsesvarslet 1 måned
for de i § 82, litra a og d, nævnte lejeforhold.

Stk. 2. Ved opsigelse efter § 82, litra b, og § 83, litra a, har
lejeren krav på et opsigelsesvarsel på mindst 1 år til aftalt
flyttedag.

Stk. 3. Fraflytter lejeren inden opsigelsesvarslets udløb, skal
udlejeren bestræbe sig på at genudleje det lejede. Hvad udlejeren
indvinder eller burde have indvundet ved genudlejning, skal fragå i
hans krav over for lejeren.

> Hvis dette lykkedes skal du
> selvfølgelig ikke betale leje for den periode hvor lejligheden er
> genudlejet men kun for perioden indtil der kommer en ny lejer.

Sådan vil det altid være. Hvad gebyret skal gøre godt for er ikke klart
ud fra Christians citat.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Christian Andersen

Dato : 12-01-02 21:05

Morten Bjergstrøm wrote:

>Udlejer *skal* forsøge at genudleje lejligheden hurtigst muligt gebyr
>eller ej.

[Snip lov]

>Sådan vil det altid være. Hvad gebyret skal gøre godt for er ikke klart
>ud fra Christians citat.

Godt så. Jeg tager kontakt til administrator på mandag.

Tak for svar til jer begge!

--
"...in Spain!"

Fra : Camilla Scharff

Dato : 13-01-02 00:05

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev...
> Udlejer *skal* forsøge at genudleje lejligheden hurtigst muligt gebyr
> eller ej.

SNIP - LL § 86

Korrekt - men normalt vil en lejer jo sige op med det i lejeloven fastsatte
varsel - hvis lejeren så meddeler, at han gerne vil frigøres fra lejeaftalen
hurtigere end de 3 måneder, som er sædvanligt varsel, så gør administrator
sig ekstraordinære bestræbelser for at genudlejet hurtigst muligt.
Og for disse ekstraordinære bestræbelser kan man altså opkræve et
straksudlejningsgebyr på pt 850 kr. Jeg kan ikke lige finde hjemmelen i
loven, men jeg ved, at der er retspraksis på området, og at det er helt
sædvanligt at skrive således i lejekontrakterne (gør det selv, i øvrigt...).

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-01-02 11:29

"Camilla Scharff" <camischa@jubiimail.dk> skrev:

> Korrekt - men normalt vil en lejer jo sige op med det i lejeloven
> fastsatte varsel

Det gør man jo under alle omstændigheder. Hvis man fraflytter inden
opsigelsesvarslets udløb skal udlejer forsøge at genudleje hurtigst
muligt. Dette kan der ikke kræves gebyr for, idet det er et krav til
udlejer som er givet i den citerede lejelovs §.

> - hvis lejeren så meddeler, at han gerne vil
> frigøres fra lejeaftalen hurtigere end de 3 måneder, som er
> sædvanligt varsel,

Jeg kan kun se, at gebyret kan være relevant såfremt man så vitterligt
bliver frigjort fra lejekontrakten og derved ikke skal betale husleje i
den resterende opsigelsesperiode uanset om udlejer får udlejet eller
ej.

Fra : Camilla Scharff

Dato : 13-01-02 00:10

"Christian Andersen" <m4jni76ztglp001@sneakemail.com> skrev...

SNIP
> [...]
> Men kan jeg så ikke opsige til f.eks. den 1/1 2003 og så om 1 måned
> komme og sige "Nå, jeg smutter i morgen. Her er 850 kr. See ya!"?

Nej, det betyder ikke, at du kan blive frigjort fra lejeaftalen med
øjeblikkelig varsel - det betyder bare, at hvis du ønsker at blive frigjort
fra lejeaftalen hurtigere end det sædvanlige varsel (3 måneder), og hvis det
lykkes udlejer at genudleje inden det sædvanlige varsel, så vil du blive
opkrævet 850 kr. i straksudlejningsgebyr - til gengæld har du jo så sparet 1
eller flere måneders husleje...

> Fordi jeg har VIRKELIG ikke lyst (eller råd) til at betale dobbeltleje i
> et antal måneder.

Ærgerligt - sådan er vilkårene i lejeloven... Så må du sørge for at indgå ny
lejeaftale så det passer med opsigelsesvarslet i den nuværende aftale.

Mvh. Camilla

Fra : Christian Andersen

Dato : 13-01-02 00:36

Camilla Scharff wrote:

> [...]
>opkrævet 850 kr. i straksudlejningsgebyr - til gengæld har du jo så sparet 1

Ok. Mange tak.

>Ærgerligt - sådan er vilkårene i lejeloven... Så må du sørge for at indgå ny
>lejeaftale så det passer med opsigelsesvarslet i den nuværende aftale.

Klart - det er bare svært at planlægge noget når det gælder
kollegieværelser. Men det hører ikke til her.

--
"...in Spain!"

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-01-02 11:31

> [...]

> sædvanlige varsel, så vil du blive opkrævet 850 kr. i
> straksudlejningsgebyr - til gengæld har du jo så sparet 1 eller

Vil du være rar at finde lovhjemmel til dette, da det er i modstrid med
ordlyden af lejelovens §86.