HJÆLP!! Virker knasten eller er den død??
Fra : Esben Laursen

Dato : 12-01-02 18:11

Jeg har smidt et par billeder ind i dk.binaer.motor af knasten på min CB450S
jeg kan ikke helt bedømme om den virker eller den er "brændt af"

Takker mange gange =))

Esben
Som forhåbentlig snart har en IKKE droslet CB450S'er =)

Fra : Malene Kongpetsak

Dato : 12-01-02 21:15

Hvorfor tror du den er "brændt af" kører motorcyklen ikke? Såvidt jeg kan se
er det brune bare olieaflejringer, som så er slidt af hvor knasten er blank
hvor den træder. Knasterne kan selvfølgelig være slidt under mål, men det
kan jo ikke ses på et billede. Der ser heller ikke ud til at være pittings,
det vil sige små huller hvor materialet er væk, p.g.a. overbelastning. (Som
der var på min GSX F'er efter 30.000 km, men den kørte nu udmærket
alligevel). Har haft en GS450 hvor knasterne var fine efter 80.000 km.

Hvis dit spørgsmål er i forbindelse med en overhaling af motoren, vil jeg
bruge den igen - men ligefrem ekspert er jeg jo heller ikke

Kan du ikke putte den i lommen og få den lokale mekaniker til at kigge på
den, det koster da ikke noget.

Mvh Lau
LMIII

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 12-01-02 21:34

Malene Kongpetsak wrote:

> Hvorfor tror du den er "brændt af" kører motorcyklen ikke? Såvidt jeg kan se
> er det brune bare olieaflejringer,

Jo, men ser du efter er den ene knast løbet an. Den har taget en blå nuance.
Lejesølerne ser også lidt mistænkelige ud. Mon en såden model kører med
reduktionsdyser i toppen lige som de gamle CB750'er ?. Ud fra billedet ville jeg
ikke genbruge den.

Ib Jakobsen

NIMBUS '39 med sidevogn
BSA M22 '39 twinport
BMW R80/7 engang med sidevogn

Fra : Esben Laursen

Dato : 12-01-02 21:37

> [...]
> Lejesølerne ser også lidt mistænkelige ud. Mon en såden model kører med
> reduktionsdyser i toppen lige som de gamle CB750'er ?. Ud fra billedet

Løbet an?? nu er jeg ikke MC Mekaniker hva betyder det?
Da den sad i kunne den godt køre, men med MEGET nedsat HK'er

Esben

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-01-02 01:07

Esben Laursen wrote:

> Løbet an?? nu er jeg ikke MC Mekaniker hva betyder det?

Det betyder at den som du ser på den ene knast har antages en blålig farve.
En knast er som regel indsatshærdet. Det vil kort sige den er kun hærdet i
overfladen. Måske kun nogle få 10'ende del. Når et metal indeholdende ferrit
(jern) opvarmes til omkring 400°C, vil det anløbe. Du kender det sikkert fra
svejsning på et blankt emne. Der bliver en blå zone et lille stykke fra
svejsningen.

> Da den sad i kunne den godt køre, men med MEGET nedsat HK'er

Som Armand siger, så har den sikkert kørt med et ventilspillerum på nul.
Knastfølgeren har rørt hele vejen rundt. Der er sikkert brændt nogle ventiler
i maskinen.

Fra : Armand

Dato : 13-01-02 15:13

Ib Jakobsen <senator@post.tele.dk> skrev i en

> Som Armand siger, så har den sikkert kørt med et ventilspillerum på
> nul.
> Knastfølgeren har rørt hele vejen rundt. Der er sikkert brændt nogle
> ventiler i maskinen.

Hæ!
Dét var i en helt anden streng
Esbens knast hører til i en CB 4½ S, og den anden streng galdt GSXF

Meeen - Det kan skam godt være dét der har varmet knasterne til en
blå-anløbning :-/

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-01-02 17:08

Armand wrote:

> Hæ!
> Dét var i en helt anden streng
> Esbens knast hører til i en CB 4½ S, og den anden streng galdt GSXF

Var det?. Jeg kunne bare huske at du havde ytret dig om dette.

> Meeen - Det kan skam godt være dét der har varmet knasterne til en
> blå-anløbning :-/

Meget vel. Men der er vist ingen tvivl om at hærdningen er gået fløjten.
Man kunne forsøge med en fil.

Fra : Esben Laursen

Dato : 13-01-02 17:23

> Meget vel. Men der er vist ingen tvivl om at hærdningen er gået fløjten.
> Man kunne forsøge med en fil.

En fil?? jeg troede at det skulle være helt vildt nøjagtig sådan en knast..

Esben

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 13-01-02 18:26

Esben Laursen wrote:

> En fil?? jeg troede at det skulle være helt vildt nøjagtig sådan en knast..

Jeg tænkte nu heller ikke du skulle file den til. En simpel prøve er at se om
man kan file i overfladen. Kan du det, er hærdningen væk.

Fra : Esben Laursen

Dato : 13-01-02 19:58

> Jeg tænkte nu heller ikke du skulle file den til. En simpel prøve er at se
om
> man kan file i overfladen. Kan du det, er hærdningen væk.

Aha hvor smart =)

Esben

Fra : Esben Laursen

Dato : 14-01-02 18:49

> Jeg tænkte nu heller ikke du skulle file den til. En simpel prøve er at se
om
> man kan file i overfladen. Kan du det, er hærdningen væk.

Man kan godt slibe lidt i den nogen steder men der er ikke over alt.. (?!?!)

Esben

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-01-02 19:38

Esben Laursen wrote:

> Man kan godt slibe lidt i den nogen steder men der er ikke over alt.. (?!?!)

Slibe?. Du mener vel file. Er der især der hvor den er blå/sort?.

Fra : Esben Laursen

Dato : 14-01-02 19:50

"> > Man kan godt slibe lidt i den nogen steder men der er ikke over alt..
(?!?!)

> Slibe?. Du mener vel file. Er der især der hvor den er blå/sort?.

Ja selvfø'lig, ja især hvor den er blå/sort...

Det er skidt ik?

Esben

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-01-02 20:29

Esben Laursen wrote:

> Ja selvfø'lig, ja især hvor den er blå/sort...
>
> Det er skidt ik?

Det kan kort beskrives som "lort i lommen". Uden for meget tvivl vil nok sige
at den bedst er egnet til at slå ned i jorden, og tøjre en kvie til. Desværre.

Fra : Esben Laursen

Dato : 14-01-02 21:11

> Det kan kort beskrives som "lort i lommen". Uden for meget tvivl vil nok
sige
> at den bedst er egnet til at slå ned i jorden, og tøjre en kvie til.
Desværre.

SKOD SKOD SKOD SKOD SKOD!!!!

Esben
Men han takker mange gang for hjælpen =)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-01-02 21:36

Esben Laursen wrote:

> SKOD SKOD SKOD SKOD SKOD!!!!
>
> Esben
> Men han takker mange gang for hjælpen =)

Selv tak. Håber at huske ret i at du kunne låne den. Eller var det en anden
der havde problemer.

Fra : Armand

Dato : 15-01-02 00:18

> Det kan kort beskrives som "lort i lommen". Desværre.

Hvis ellers at overflader på knast og lejer er OK, så er det en simpel
sag at få sagerne gasnitreret (= "ammoniak-hærdet").

Haustrups Hærderi i Ejby (Fyn), hvis ikke ethvort nærliggende hærderi,
kan klare dét!

--
Armand.

Fra : Esben Laursen - HED

Dato : 15-01-02 09:18

> Hvis ellers at overflader på knast og lejer er OK, så er det en simpel
> sag at få sagerne gasnitreret (= "ammoniak-hærdet").

Men kan det svarre sig på en knast der har kørt over 120 af de lange km.???

> Haustrups Hærderi i Ejby (Fyn), hvis ikke ethvort nærliggende hærderi,
> kan klare dét!

Det var fanme langt væk? Kender du en pris?

Esben

Fra : Armand

Dato : 15-01-02 21:38

Esben Laursen - HED <esben@hed.dk> skrev i en
> Men kan det svarre sig på en knast der har kørt over 120 af de lange
> km.???

Hvis den ellers holder målene og er pæn i lejerne, er det jo som at give
den "et ekstra lag lak"

> Det var fanme langt væk? Kender du en pris?

Egentligt ikke så dyrt (kilo-pris), dog er der noget med en mindstepris
(á et kilo?) - Men ring dog selv og forhør dig. Det var faktisk grunden
til at jeg præciserede lokaliteten nærmere!

--
Armand.

Fra : Esben Laursen

Dato : 15-01-02 22:26

> simpel

Hva er det entlig for nogle lejer du snakker om, så vidt jeg kan se drejer
knasten direkte på motorblokken.....

> Hvis den ellers holder målene og er pæn i lejerne, er det jo som at give
> den "et ekstra lag lak"

Og det er noget der virker? har du prøvet det?

Jaja, men jeg er jo doven =)

Esben

Fra : Armand

Dato : 16-01-02 16:10

> Hva er det entlig for nogle lejer du snakker om, så vidt jeg kan se
drejer
> knasten direkte på motorblokken.....

For at man kan tale om leje, må der nødvendigvis være to ting der
bevæger sig i forhold til hinanden!
Vel er selve lejebukken i topstykket dét man umiddelbart forstår som
selve lejet, men modparten på knastakslen ér altså også et leje

> Og det er noget der virker? har du prøvet det?

Jeg lod mig lokke til en billigere såkaldt tenifer'ing, som efter
sigende ikke skulle ligge nært så dybt i materialet; men gasnitrering er
det ultimative. Fik opmærksomhed på sagerne da en kammerat fik
gasnitreret bl.a. en Jaguar-krumtap + knastaksler!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 16-01-02 20:01

Armand wrote:

> det ultimative. Fik opmærksomhed på sagerne da en kammerat fik
> gasnitreret bl.a. en Jaguar-krumtap + knastaksler!

Så blev jeg sgu lidt mere nysgerrig. Er det ikke det der hedder
"Nitridering"?. Hvis det er det, så er der et afsnit i K.Offer Andersen
Matellurgi for ingeniører. Det må man vist hellere se at få læst. Bedre sent
end aldrig.

Fra : Armand

Dato : 17-01-02 05:14

> [...]
> Andersen Matellurgi for ingeniører.
> Det må man vist hellere se at få læst.Bedre sent end aldrig.

Jeg mener at det er noget med en anodisk ophængning under
gennemstrømning af varm (800°?) ammoniakgas :-/
Check i out og be/af -kræft!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-01-02 17:23

Armand wrote:

> Jeg mener at det er noget med en anodisk ophængning under
> gennemstrømning af varm (800°?) ammoniakgas :-/
> Check i out og be/af -kræft!

Er på vej. Der kan blandt andet anvendes ammoniak. Men der står at
temperaturen holdes under 590°C. På grund af at man ikke vil have nogen
faseomdannelse af metallet. Og så står der. "Tykke nitridlag kan
efterbearbejdes ved slibning, tynde lag kan kun glattes ved lapning".

Fra : Armand

Dato : 17-01-02 17:39

> [...]
> faseomdannelse af metallet. Og så står der. "Tykke nitridlag kan
> efterbearbejdes ved slibning, tynde lag kan kun glattes ved lapning".

Jup!

"Lapning" á samme bearbejdningsform man bruger ved ventilslibning:
Finslibning af en/to sammen-siddende -flader alene v.h.a.
carborondum-pasta!

Stod der noget om hvor stor en indtrængnings-tykkelse at der kan opnåes?

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 17-01-02 19:58

Armand wrote:

> "Lapning" á samme bearbejdningsform man bruger ved ventilslibning:
> Finslibning af en/to sammen-siddende -flader alene v.h.a.
> carborondum-pasta!

Yes, og skal det være flødeskummet på lagkagen skal man bruge diamantpasta.
Men der er også en teknik med at køre en meget hård trykrulle mod emnet. Kan
du huske hvad den hedder?.

> Stod der noget om hvor stor en indtrængnings-tykkelse at der kan opnåes?

Op til 0,8 mm. Og op til en hårdhed op 1100HV ved 0,05 mm. Hvad en normal
knasts hårhed ligger på ved jeg ikke. Måske kan jeg hitte noget i mine
gemmer.

Fra : Esben Laursen

Dato : 17-01-02 22:23

> [...]
>
> Op til 0,8 mm. Og op til en hårdhed op 1100HV ved 0,05 mm. Hvad en normal
> knasts hårhed ligger på ved jeg ikke. Måske kan jeg hitte noget i mine

Puha det lyder som sort snak =)
men jeg har skevet en email til fagfolkene, så mangler vi bare de svarer...

Esben

Fra : Armand

Dato : 18-01-02 00:38

> Yes............. Men der er også en teknik med at køre en meget hård
> trykrulle mod emnet. Kan du huske hvad den hedder?

Nej, sgu!
Men er det ikke også mere som en slags overfladehærdning i sig selv??

> Op til 0,8 mm. Og op til en hårdhed op 1100HV ved 0,05 mm. Hvad en
> normal knasts hårhed ligger på ved jeg ikke. Måske kan jeg hitte
> noget i mine gemmer.

Mener at Ninja'ens færdige knaster havde ca. 800 Rockwell C(?) på
bagsiden hvor hårdheden var som original
Toppene derimod skulle måles med en dej-skraber

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-01-02 13:37

Armand wrote:

> Nej, sgu!
> Men er det ikke også mere som en slags overfladehærdning i sig selv??

Jo, det er mere en komprimering af overfladen. Jeg så det en gang ude hos
Stenhøj. De honede ikke cylindrerne. De kørte en dims der ligner et fire
rullet leje, der er lidt for stort, igennem cylindrerne.

> Mener at Ninja'ens færdige knaster havde ca. 800 Rockwell C(?) på
> bagsiden hvor hårdheden var som original

Hmm, det er godt nok lidt i en grå zone.)

> Toppene derimod skulle måles med en dej-skraber

Træ eller plastik?.

Fra : Mads Lund

Dato : 18-01-02 14:26

> Jo, det er mere en komprimering af overfladen. Jeg så det en gang ude hos
> Stenhøj. De honede ikke cylindrerne. De kørte en dims der ligner et fire
> rullet leje, der er lidt for stort, igennem cylindrerne.

En slagt hærdning, tjo. Der er en række forskellige tricks med den slags
kold deformering. Ved at "komprimere" metallet, vil de små materialefejl der
er i konstrukturen blive låst (lidt som hvis man har luftbobler under et
klistermærke, og skubber dem ud). Dermed vil materialets normale flydegrænse
ikke påvirkes af disse dislokationer i strukturen, og flydning vil først
forekomme når gitterstrukturen begynder at kollapse.
En anden ting der opnåes ved sådan en behandling er at kornstrukturen
ændres, så kornene bliver lange og flade istedet for runde. Og da en række
materialers stryke er nært beslægtet med kornstørrelsen kan man på denne
måde øge styrken. især kendt fra kold deformerede stålplader til biler
olign.
En 3. god ting er at man introducere trykspændinger i overfladen, bedre
kendt fra shotpeening processen, hvor emnerne bombaderes med små stålkugler.
Herved lukkes alle smårevner, og trykspændingen vil holde revnerne sammen
under træk i emnet. Især vigtigt da kærvfaktoren er noget af det vigtigste
for udmattelses evnen for materialet.

Med det eneste rigtige er da at få emnerne titaniumsnitrerede, jag har
forespurgt hos et tysk firma, for bare det at stå med en åben motor og ligge
en guldfarvet gearkasse i vil jo være til at få en klump i halsen af

Og skal det være rigtig slidstærkt så findes der en variant der hedder
Titan-carbo-nitrering TiCN http://www.nctcoating.com/html/ticn.html

Mads Lund
Ninja9RT

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 18-01-02 16:44

Mads Lund wrote:

> måde øge styrken. især kendt fra kold deformerede stålplader til biler
> olign.

Også kendt som komprimeret stål/højstyrkestål.

> [...]
> Herved lukkes alle smårevner, og trykspændingen vil holde revnerne sammen

Slidstyrken øges også, da overfladen derfomationshærdes. Scania bruger det til
deres gearhjul.

> Især vigtigt da kærvfaktoren er noget af det vigtigste
> for udmattelses evnen for materialet.

Mener det bruges til fjedre i racermotorer, og ved fjedre i maskiner med stor
træk/tryk-frekvens.

> [...]
> en guldfarvet gearkasse i vil jo være til at få en klump i halsen af
>
> Og skal det være rigtig slidstærkt så findes der en variant der hedder

Har du prøvet Unimerco i sunds?. Mener at de laver den slags til skærende
værktøjer.

Fra : Esben Laursen

Dato : 19-01-02 01:33

Det her er ved at komme over min forstand =)
Tror i det kan svarre saig at få lavet eller tror i jeg skal prøve at finde
en ny knast??

Esben =)

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 19-01-02 13:05

Esben Laursen wrote:

> Det her er ved at komme over min forstand =)
> Tror i det kan svarre saig at få lavet eller tror i jeg skal prøve at finde
> en ny knast??

Næ, egentlig ikke. Men hør hvad en ny koster og sammenlign med reparationspris.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 15-01-02 12:56

Armand wrote:

> Hvis ellers at overflader på knast og lejer er OK, så er det en simpel
> sag at få sagerne gasnitreret (= "ammoniak-hærdet").

Det er en mulighed. Men skal de så ikke slibes?. Mener at huske overfladen
bliver lidt ru.

> Haustrups Hærderi i Ejby (Fyn), hvis ikke ethvort nærliggende hærderi,
> kan klare dét!

Eller DISA i herlev.

Fra : Jonas Holt

Dato : 15-01-02 14:44

> Eller DISA i herlev.

Det er da endnu længere væk

Jonas Holt & CBR600F2 - i hi

Fra : Esben Laursen

Dato : 15-01-02 22:27

> Det er en mulighed. Men skal de så ikke slibes?. Mener at huske overfladen
> bliver lidt ru.

Uha så lyder det som en dyr fornøjelse....

> Eller DISA i herlev.

hmm, man kunne jo prøve at ringe til dem, jeg skal jo nok sende den
alligevel =)

Esben

Fra : Armand

Dato : 14-01-02 17:40

> Meget vel. Men der er vist ingen tvivl om at hærdningen er gået
> fløjten...........Man kunne forsøge med en fil.

Eller en ridsespids!

--
Armand.

Fra : Ib Jakobsen

Dato : 14-01-02 19:42

Armand wrote:

> Eller en ridsespids!

Mnjaaa... En ridsespids kan være forsynet med en spids af hårdmetal. Og
er man lidt brutal kan man godt komme igennem hærdningen. Lige som man
kan dreje i hærdet stål. Men det ved du sikkert lige så meget om som mig
som smed. Det var en svær dansk sætning.

Fra : Esben Laursen

Dato : 12-01-02 21:34

> [...]
> hvor den træder. Knasterne kan selvfølgelig være slidt under mål, men det
> kan jo ikke ses på et billede. Der ser heller ikke ud til at være

Den er fra en def motor, men jeg skal bare bruge den, da den jeg har er
anderledes (indgår i en drosling) så jeg ville meget gerne kunne bruge denne
så jeg kan få fuld fart på svinet... =)
Der er nogle meget små "huller" nogen steder, men jeg ved ikke om det er
noget der betyder noget

> [...]
> der var på min GSX F'er efter 30.000 km, men den kørte nu udmærket
> alligevel). Har haft en GS450 hvor knasterne var fine efter 80.000 km.

Den her har kørt over 120.000 Km

> [...]
> bruge den igen - men ligefrem ekspert er jeg jo heller ikke
>
> Kan du ikke putte den i lommen og få den lokale mekaniker til at kigge på

Jow, men de mekanikere vi har her i herning er...... skod!

Esben

Fra : Armand

Dato : 13-01-02 01:04

Malene Kongpetsak <malene@kongpetsak.dk> skrev i en

> [...]
> det vil sige små huller hvor materialet er væk, p.g.a. overbelastning.
> (Som der var på min GSX F'er efter 30.000 km, men den kørte nu

Ha - De kommer for dagens lys lidt efter lidt!

--
Armand.
(som stak næsen i en hvepserede da han første gang vovede at påstå at de

Fra : Armand

Dato : 13-01-02 01:13

Esben Laursen <spam@hyber.dk.remove> skrev i en
> Jeg har smidt et par billeder ind i dk.binaer.motor af knasten på min
> CB450S
> jeg kan ikke helt bedømme om den virker eller den er "brændt af"

Lidt for utydelige til at vurdere særligt meget ud fra

Men knasterne er meget(!) blå-anløbne, hvilket tyder på stor
varmebelastning, hvilket igen kunne tyde på et døgn i tomgang eller
manglende olie forsyning til topstykket.
Hvis olieforsyningen svigter skulle mindst ét knastleje være gået også,
og det viser billederne ikke tydeligt!

--
Armand.

Fra : Esben Laursen - HED

Dato : 14-01-02 09:20

Jeg kom til at tænke på, om det er muligt at få slibet den knast jeg har der
virker, men er droslet, så den bliver magen til en orginal der ikke er
droslet...??
Jeg mener man kan slibe knasten i en bil, skulle man så ikke kunne på en MC
?

Vi har noget her i Herning der hedder "Herning Cylender Service" nogen fra
herning omegnen der ved om han kan?

--
Hilsen / Regards

Esben Laursen
Tekniker HED
Novell CNA

Fra : Mads Lund

Dato : 14-01-02 09:35

Det kan man godt, men det kan næppe betale sig.

Det er mere normalt, at man låner en tunknast og så sliber orginal knasten
til.

Mads Lund
Ninja9RT