Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Fnuller og fingeraftryk på negativer
Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 12-01-02 13:39

For et stykke tid siden fik jeg fremkaldt en film hos et andet mini-lab end
det jeg plejer at benytte. Billederne var mildest talt prikkede p.g.a. støv,
så jeg afleverede negativerne til dem igen og bad om en omkopiering.

Da jeg så hentede billederne var de så ok, men negativerne..... fnuller og
fingeraftryk strøet med spredt hånd.

Det gjorde jeg selvfølgelig ekspedienten opmærksom på, hvorefter han hev en
klud frem og begyndte at polere løs på negativstrimlerne.
Jeg behandler selv mine negativer med yderste forsigtighed og kunne _ALDRIG_
drømme om at pudse på dem med en klud.
Ekspedienten sagde imidlertid at "Det kunne de sagtens holde til.", og så er
det jeg spørger : er det mig der er helt galt afmarcheret, eller er det
alligevel ikke en dødssynd at polere løs med en klud?

Grunden til at jeg spørger er at jeg igen står med nogle negativer der har
fået et par pletter af ét eller andet.

Mvh Mads

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 12-01-02 17:33

"Mads Thorning Pedersen" <cykologen@sletdette.mailme.dk> wrote in

> [...]
> så er det jeg spørger : er det mig der er helt galt afmarcheret, eller
> er det alligevel ikke en dødssynd at polere løs med en klud?

Ekspedienten er _meget_ galt på den. Godt nok har Kodaks Supra film ifølge
Kodak selv en mere ridsefast overflade end andre film, men det betyder ikke
at man kan polere filmen med en klud. Jeg ville straks finde mig et andet
sted at få fremkaldt.

Gider du skrive hvor det var henne? Der er sikkert nogle stykker her i NG
som gerne ville undgå det sted (og ekspedienten)..

--
Hilsen
Kenneth

e-mail: kenneth at darling dot dk

Fra : Jacob W. Jensen

Dato : 12-01-02 19:33

"Kenneth Darling Soerensen" <dont@sp.am> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Ekspedienten er _meget_ galt på den. Godt nok har Kodaks Supra film ifølge
> Kodak selv en mere ridsefast overflade end andre film, men det betyder

Nu bliver jeg nysgerrig: Hvad skal man så ellers gøre? (udover at undgå
at fedtet negativerne til)

--
Jacob W. Jensen
http://jacobwaage.dk (under ombygning ...)

Fra : Henrik Boegh

Dato : 13-01-02 12:46

Jacob W. Jensen told the rest of dk.fritid.foto:

[...]

> Nu bliver jeg nysgerrig: Hvad skal man så ellers gøre? (udover at
> undgå at fedtet negativerne til)

Cellulosefortynder?!??

--
H e n r i k B o e g h ^ http://henrik.boegh.net/index.php?side=usenet
*** There's an X_ to much in my email address ***

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 14-01-02 11:25

"Jacob W. Jensen" <jensen@SLETjacobwaage.dk> wrote in

> Nu bliver jeg nysgerrig: Hvad skal man så ellers gøre? (udover at undgå
> at fedtet negativerne til)

Jeg har heldigvis ikke været i den situation endnu, så det ved jeg faktisk
ikke! Måske nogle af de garvede s/h folk ved hvad man kan bruge.. I USA
bruger de et produkt der hedder PEC-12 men det kan nok ikke fås i DK. Jeg
ville ringe og spørge FOTO/C eller PhotoAV hvis jeg skulle bruge det.

Fra : Mads Thorning Peders~

Dato : 13-01-02 17:32

> [...]

ikke
> at man kan polere filmen med en klud. Jeg ville straks finde mig et andet

Det er nu heller ikke der jeg plejer at få fremkaldt mine film. Havde bare
filmen i lommen da jeg kørte forbi på vej til arbejde...og efter _den_
oplevelse kører jeg _hver_ gang ned til mit "normale" foto-lab. Dér har jeg
i øvrigt efterhånden opnået noget hen ad "storkundestatus", så jeg kan få
nogle gode priser og vilkår - men hvad fa'en, det sidste halve års tid har
jeg vel efterhånden også fået fremkaldt så'rn ca. 10-15 film om måneden
dernede....og det bedste af det hele er, at ca. halvdelen af dem er nogen
jeg ikke engang har betalt selv fordi det er i forbindelse med mit arbejde

> Gider du skrive hvor det var henne? Der er sikkert nogle stykker her i NG
> som gerne ville undgå det sted (og ekspedienten)..

Nu hænger jeg af princip meget nødigt folk (eller firmaer) ud i fuld
offentlighed og med navns nævnelse, men vil da sige så meget som at vi
snakker om en butik der ligger på Søborg Hovedgade på stykket mellem
Maglegårds Allé og Munkely. Den ligger i samme bygning som en musikantikvar.
Så tror jeg at de fleste der holder til der i området ved hvad det er for en
butik.

Jeg vil så sige, at jeg har handlet grej i andre filialer af samme kæde
(okay, 3-4 butikker er vel også en slags kæde?!!!!) og har dér været
_yderst_ godt tilfreds med servicen. Fik blandt andet lov til at låne en
75-300 mm. i to måneder mens de ventede på at den rigtige model kom hjem fra
Japan. Har også fået dem til at tage grej hjem på bestilling med det
forbehold at jeg ikke behøvede at købe det hvis det viste sig ikke at være
sagen.

Mvh Mads

Fra : Kenneth Darling Soer~

Dato : 14-01-02 11:29

> [...]
> Maglegårds Allé og Munkely. Den ligger i samme bygning som en
> musikantikvar. Så tror jeg at de fleste der holder til der i området

Det kan jeg fuldt ud forstå og respektere. Tak for oplysningerne.

> [...]
> hjem fra Japan. Har også fået dem til at tage grej hjem på bestilling
> med det forbehold at jeg ikke behøvede at købe det hvis det viste sig

Jeg har haft lignende oplevelser med min egen lokale fotomand. De laver
flotte kopier på deres Frontier af mine scanninger, uden fingeraftryk mm.
men da jeg ville prøve deres fremkaldelse, rullede de filmen sammen i en
dåse _uden_ at sætte den i plastiklomme. Den var ikke så lidt ridset da jeg
endelig fik den op Men de er flinke og servicemindede, så jeg bruger
dem til lidt af hvert - bare ikke fremkaldelse..