thai oksekøds salat med ristet ris
Fra : Ninette Delövenbo

Dato : 12-01-02 13:01

Hej Alle

Mandag aften så jeg et program på DR2 - "eksotisk mad med Madhur Jaffrey".
Her lavede hun en oksekødssalat hvis finesse bestod af ristede malede ris
til at give retten smag. Desværre følger der ikke opskrifter på TTV med til
denne programserie (rigtig smart) og jeg sad ikke lige med blokken parat.
Jeg har undersøgt sagen lidt og den står faktisk i en af hendes kogebøger
"Far Eastern Cookbook".Er der nogen der mon har opskriften, enten fra
kogebog eller program eller...?

På forhånd tak

Ninette

Fra : Peter W. Bosse

Dato : 14-01-02 08:26

"Ninette Delövenbo" <ninette@heaven.dk> skrev följande i meddelandet:

> Mandag aften så jeg et program på DR2 - "eksotisk mad med Madhur
> Jaffrey".
> Her lavede hun en oksekødssalat hvis finesse bestod af ristede malede
> ris til at give retten smag.

Jeg saa desværre ikke udsendelsen el. genudsendelsen, del (1:22).
Men har konstateret at programmet genudsendes den følgende søndag
eftermiddag kl. 16.30. (det har du sikkert også fundet ud af!)

Angående retten du omtaler, - så er det vel ikke (el. minder om) den
indonesiske nationalret "Nasi Goreng" (betyder stegte ris) -
indonesernes hverdagsmad fl. versioner - deres millionbøf...?
I denne ret indgår foruden stegte ris, også løg, hvidløg, det grønne af
porre, purløg, frisk løgtop el. hvidløgstop samt det grønne fra selleri.
Dvs. grøntsagerne hakkes og svitses i olie et øjeblik inden kødet kommes
i gryden. Derefter tilsættes og svitses hakket eller andet oksekød som
er skåret ganske bitte små terninger eller strimler. Vand og kinesisk
soya tilsættes og det hele småsnurrer ca. 5-10 min. til kødet er mørt.
De stegte ris blandes i retten.
Anrettes på et fad foret med salatblade. Strimler af omelet lægges over.
Kan evt. garneres med papirstynde skiver skinke og syltet- agurk el.
perleløg.
Serveres evt. med ristede bananer, tørristede jordnødder og
kroepoek(indonesernes flüte).

NB: Det er sikkert ikke denne ret, -men jeg blev da lækkersulten bare
af at taste det hele ned.
--

Husk: i dag mandag! TV (NRK 1) kl. 12:35 - 13:00 "Barmenu" (G).
Lars Bermen tager mod en udfordring og bliver køkkenchef i

--
Mvh.
Peter W. Bosse

Man sætter sig jo ikke til et dækket bord, bare fordi man er sulten. Mad
har noget med forholdet mellem mennesker at gøre. Du spiser med nogen,
du kan lide. Du viser kærlighed ved at lave noget specielt til en særlig
mand. Duften af god mad betyder harmoni i hjemmet. Det er varme, glæde
og erotik.
-Jeanne Moreau

Fra : Ninette Delövenbo

Dato : 14-01-02 12:31

Nej det var ikke Nasi Goreng jeg tænkte på - men du har ret, det er
formidabel spise!

Jeg må efterfølgende indrømme at jeg var lidt hurtig til at fare i tasterne
forleden - jeg havde faktisk selv opskriften i en af mine kogebøger

Hvis du skulle være interesseret vil jeg da lige nedfælde opskriften (den er
i øvrigt fra Østens Caféer - Det Klassiske Asiatiske Køkken af Joyce Jue, så
skulle dén potentielle copyrightsag være ude af verdenen!)

Laab Nuea - Salat med hakket oksekød

2 spsk langkornede hvide ris
2 spsk fiskesauce
½ dl limesaft
½ tsk sukker
½ tsk salt
500 gr frisk tatar
4 skalotteløg, finthakkede
2 forårsløg, finthakkede
2 stilke citrongræs, kun den bløde marv, finthakkede
1 tsk tørret rød chilli, groft stødt
3 spsk frisk mynte, hakket
3 spsk frisk koriander, hakket

Risene ristes på en hed pande til de er gyldne og køres i kaffemølle eller
morter til de opnår konsistens af groft sand. Bland alle ingeredienser godt
og grundigt i en skål. Salaten kan eventuelt trække i køleskab et par timer,
men ikke for længe, idet syren i limesaften vil "koge" kødet.
Kødet kan med fordel også steges først, hvis man ikke er helt vild med
konsistensen på råt kød, det bringer kødets smag bedre frem. Server med
dampede ris og tykke agurkeskiver eller salatblade at læsse kødet op på.
Velbekomme!

Fra : Jan Bundgaard

Dato : 15-01-02 18:03

Retten var nu ikke Nasi goreng , men en Koreansk specialitet.
MVH JanB