Valg af ski og støvler
Fra : Pro B[ea]st

Dato : 12-01-02 02:53

Jeg er 21 år gammel og har stået på ski alle sæsoner siden jeg var 11 år
gammel, så jeg er efterhånden hærdet. Jeg har aldrig selv ejet et par
ordentlige ski, kun udlejede dog med egne støvler (anno 1995), men i år skal
det være anderledes. Jeg vil beskrive mine skifærdigheder som ekspert, men
jeg er ikke klar over hvilken ski jeg skal vælge.
Jeg har flg. krav til den ski jeg vælger: Det skal være en bred carving ski,
den skal være forholdsvis nem at tæmme men ikke kedelig og den skal se godt
ud :) Den skal frem for alt ikke være ustabil ved høje hastigheder.
Jeg skal også have mig et par støvler, her går mine krav i retning af
komfort men ikke på bekostning af ydelse, jeg er træt af stive, ømme og
kolde fødder. Hvad vil I anbefale?
Jeg har kig på en Dynastar Autodrive Speed Carve 2001/20002 ski. Ang.
støvler er jeg ret blank.

-Christian

Fra : Morten Dall

Dato : 12-01-02 08:32

Hej Christian.

Sidste sæson havde jeg lejlighed til at prøve en del ski, specielt fra
Salomon. Jeg kan anbefale stort set alt fra deres X-Scream-serie. De carver
godt, de er okay i dybsne, de er stabile ved høj hastighed (selvom jeg kørte
1.80 og er 1.90 høj), Pilot-bindingerne fungerer fortrinligt og så ser de
ret så funky ud.
Atomics Beta Race Carvers var også gode, og havde generelt lidt bedre
kantgreb end Salomon, men Salomons ski var federe over-all.
Kørte også Rossignol, men de var ikke lige min kop te.

Mht. støvler er det svært at anbefale noget, uden at vide noget om dine
fødder. Hvis du har relativt smalle fødder, så vil jeg klart anbefale
Lange-støvler. Du kan evt. gå efter deres klassiker L10, som både er stiv
nok til seriøs racing og samtidig er ret komfortabel.

Håber du kunne bruge det til noget.

Morten

Fra : Morten Dall

Dato : 13-01-02 08:10

Hej igen Christian.

Har lige et lidt bedre råd end det sidste.
I mange skiudlejninger på de forskellige destinationer er det muligt at købe
både ski og støvler efter endt lejeperiode, hvorefter lejeprisen fratrækkes
den endelige pris. I de gode udlejninger kan du gratis skifte mellem
modeller i lejeperioden (modeller inden for samme prisklasse), og dette er
virkelig den optimale måde at finde de bedste ski/støvler til dig: prøv dem
i deres rette element.

Morten

Fra : Martin

Dato : 16-03-02 18:23

Hej.
Jeg har også hørt meget godt om salomons x-scream ski, men jeg ved ikke
hvordan de er at carve på i forhold til exempelvis atomic, da der ikke
rigtigt er nogen carveplade på dem. Atomics 9,14 og 9,16 er også gode bud på
en god ski. Hvis du beslutter dig for en rendyrket race-ski er fischers
slalomski en fremragende ski.