Politivedtægten, Hvor ?
Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 11-01-02 22:24

Kan jeg finde politivedtægten for Århus et eller andet sted på nettet ?

Baggrunden er en udlejningsbil (varevogn) min arbejdsplads har
lejet har fået en parkeringsafgift for at holde med alle 4 hjul
på fortovet. Sådanne ting er reguleret i politivedtægten så
vidt jeg er informeret. Der var minimum 5 meter frit fortov
i enhver retning rundt om bilen. Så den blokerede ikke noget.

For dem der kender Århus kan jeg oplyse om, at bilen stod
på den åbne plads mellem Magasin og Åboulevarden. Denne plads
er adskilt fra fortovet med 7-8 små 1-2 cm høre trin. Og der
er på denne plads tilladt at sælge husflidsprodukter jvf. et
på stedet placeret skilt.

Der holder ofte ca. 30 meter længere henne, lige ud for Magasin's
indgang og på samme område, køretøjer med telt ved siden af, som
netop sælger diverse ting og sager.

Der er IKKE på området eller ved kantsten nogen skilte med
hverken stopforbud eller parkering forbudt. Der er dog fuldt
optrukne streger, så kantstensparkering

Bilen fik afgiften mens vi var ved at hente møbler der skulle
ned i den, så det var reelt af-/pålæsning, dog over 3 minutter
(som er den periode den er observeret i.) Jeg kan køre opmærksom
på, at bilen blev noteret ud for virksomhedens adresse.

Færdselslovens §2 siger i afsnit 16, at der IKKE er tale om
parkering ved af- og pålæsning af gods. Og som jeg læser denne,
så gælder der i sådanne tilfælde IKKE noget 3-timers grænse.

Fra : KGB

Dato : 11-01-02 22:33

> Færdselslovens §2 siger i afsnit 16, at der IKKE er tale om
> parkering ved af- og pålæsning af gods. Og som jeg læser denne,
> så gælder der i sådanne tilfælde IKKE noget 3-timers grænse.

Ja, der gælder jf Fsl ingen 3-timers, minutters eller (dages for den sags
skyld) - grænse. (NB: Sidstnævnte holder nok ikke!!!)
En af og pålæsning må finde sted overalt hvor en standsning eller parkering
er tilladt, men tidsrammen for dette er ikke defineret nogen steder. Ganske
retfærdigt, idet det kan tage betydeligt længere tid at få læsset tante Oda
af oppe på 5. sal, end det gør at smide den nyerhvervede fryser "om bagi".

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
KGBNSA@HOTMAIL.COM_remove
CALM UNDER PRESSURE

Fra : "

Dato : 11-01-02 22:41

"Povl H. Pedersen" skrev:
> Kan jeg finde politivedtægten for Århus et eller
> andet sted på nettet ?

Fandt den ikke på nettet, men fandt en henvisning til at den er tilgængelig
på hovedbiblioteket i Mølleparken.

Mvh, Lars

Fra : Ove Kristensen

Dato : 12-01-02 00:08

"Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
> Færdselslovens §2 siger i afsnit 16, at der IKKE er tale om
> parkering ved af- og pålæsning af gods.

Neejj, det er nu ikke helt rigtigt, for ifølge færdselsloven
(jeg tror at det er §27) er en parkering - enhver hensætning af et køretøj
med eller uden fører af over 3 minutters varighed.

Mvh
O.K.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-01-02 00:41

"Ove Kristensen" <ovek@adslhome.dk> skrev:

> Neejj, det er nu ikke helt rigtigt, for ifølge færdselsloven
> (jeg tror at det er §27)

Hvorfor ikke slå det op?
(§27 er komplet irrellevant)

> er en parkering - enhver hensætning af et
> køretøj med eller uden fører af over 3 minutters varighed.

Det er ikke korrekt. Du skal læse Færdselslovens definitioner.

§1
16. Parkering:

enhver hensætning af et køretøj med eller uden fører. Standsning
kortere end 3 minutter, standsning for af- eller påstigning samt af-
eller pålæsning af gods anses dog ikke for parkering.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Ukendt

Dato : 12-01-02 00:48

> Neejj, det er nu ikke helt rigtigt, for ifølge færdselsloven
> (jeg tror at det er §27) er en parkering - enhver hensætning af et køretøj
> med eller uden fører af over 3 minutters varighed.

Det er korrekt, at en parkering er enhver hensætning af et køretøj med eller uden
fører af over 3 minutters varighed. Men for at der IKKE skal skal være tale om
parkering ved af- og pålæsning af gods, skal der komme nogen ned til bilen hver
tredje minut og hente/læsse noget fra/i bilen. Det er også derfor parkeringsvagten
skal stå i mindst 3 eller 5 minutter og observere om der er aktivitet ved bilen.

MVH

Emil

-- Sendt via http://www.123bil.dk - danmarks private bilmarked

Fra : KGB

Dato : 12-01-02 10:16

> [...]
parkeringsvagten
> skal stå i mindst 3 eller 5 minutter og observere om der er aktivitet ved

Sikke noget vås, hvor finder du dog det?
Nu skal jeg hjælpe dig med at fortolke Fsl.:

En parkering er enhver hensættelse af køretøjet, dog IKKE hvis: 1) den varer
under 3 minutter (Da er det en standsning)
ELLER hvis du er igang med en af eller påstigning (gælder mest for busser,
men dog også hjælp til dorligtgående tante Oda der bor på 5. sal)
Ej heller hvis du er igang med af og pålæsning af gods.

Udfører du en af de to sidstnævnte handlinger er der INGEN tidsbegrænsning
på!!!
(Altså af op pålæsning er ikke det samme som en "standsning", det er en
kategori for sig selv!)

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
KGBNSA@HOTMAIL.COM_remove
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-01-02 11:33

On Sat, 12 Jan 2002 00:48:08 +0100,
Emil <Emil> wrote:

> [...]
> skal stå i mindst 3 eller 5 minutter og observere om der er aktivitet ved bilen.

Det sker da jævnligt at en fragtmand er mere end 5-10 minutter om at
levere varer til hele bygningen (4 etager med virksomheder, og hvis
han tager en vogn med op så kan han have meget med). Men hans bil
er vel mærket tydeligt så man kan se at den er fredet.

Der står heller ikke noget i definitionen at man ikke må forlade
køretøjet mere end 3 minutter ved af/pålæsning.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 19-01-02 12:40

Jeg ringede til den myndighed ved kommunen der administrerer
p-afgift i Århus

Hun brugte ord som "holde", og jeg kunne ikke få hende til
at bruge ord som stoppe / parkere.

Hun talte også om politiforordninger, og det var umuligt at
få hende til at sige politivedtægt.

Jeg smed så røret på da hun ikke anede en døjt om hvad hun
talte om (eller netop gjorde og havde fået besked på ikke
at bruge juridiske termer)

Det viste sig, at det er ulovligt at holde med alle 4 hjul
på fortov (spørgsmålet er så, om jeg kan forlange at kommunen
rydder hele det 25 meter bredde "fortov" om vinteren). For at
det var lovlig skulle jeg have parkeret med to hjul nedenfor
kantstenen, og således generet trafikken.

Firmaet har betalt afgiften, idet det ville være håbløst at
skulle slæbe tunge ting så langt.

Fra : boe

Dato : 12-01-02 11:35

<Emil> skrev i en meddelelse

> Men for at der IKKE skal skal være tale om
> parkering ved af- og pålæsning af gods, skal der komme nogen ned til bilen
hver
> tredje minut og hente/læsse noget fra/i bilen.

Det er noget eklatant sludder, du der fyrer af! Oven i købet udokumenteret.

Mvh Bo

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 12-01-02 11:57

<Emil> skrev i en meddelelse

> [...]
parkeringsvagten
> skal stå i mindst 3 eller 5 minutter og observere om der er aktivitet ved

Og i København skal de stå der i 15 minutter hvis det er et køretøj på gule
plader.
--

Mvh.
Kai Hoffmann

http://www.hoffmann.cc

Det kan godt være at mad er et modelune,
men jeg tror det er kommet for at blive.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-01-02 12:49

"Kai Hoffmann" <kai@hoffmann.slet-dette.cc> skrev:

> Og i København skal de stå der i 15 minutter hvis det er et
> køretøj på gule plader.

Det er ret ligegyldigt, hvor lang tid p-vagterne står og observerer. Og
om en nummerplade er gul eller hvid eller blå er også underordnet. Det
er muligt, at de har lavet nogle interne regler i forvaltningen
(cirkulærer) men de er uinteressante, da de ikke gælder overfor
borgerne og færdselsloven nævner specifikt at der er tale om en
standsning selvom hensætningen af køretøjet varer mere end 3 minutter
såfremt der er tale om af- og pålæsning.

Fra : Kai Hoffmann

Dato : 12-01-02 12:58

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> standsning selvom hensætningen af køretøjet varer mere end 3 minutter
> såfremt der er tale om af- og pålæsning.

Jeg er ikke uenig. Jeg ville bare bruge det til at vise/forklare at man kan
altså god tillade sig at bruge mere end de 3 minutter. Det kan jo også tage
en rum til at komme op med en sofa på 5 sal.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-01-02 13:14

> [...]

> at man kan altså god tillade sig at bruge mere end de 3 minutter.
> Det kan jo også tage en rum til at komme op med en sofa på 5 sal.

Netop. Problemet kommer dog bagefter, hvor man skal overbevise
Parkering København om, at der var tale om en standsning men de er vist
blevet mere "menneskelige"/rimelige.

Fra : Niels Henriksen

Dato : 12-01-02 14:28

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in message
> [...]
>
> Netop. Problemet kommer dog bagefter, hvor man skal overbevise
> Parkering København om, at der var tale om en standsning men de er vist

Nu var det jo i Århus, så det kan være at de er nemmere at snakek med.

--
Niels Henriksen

Fra : "

Dato : 12-01-02 14:50

"Niels Henriksen" skrev:

> Nu var det jo i Århus, så det kan være at de
> er nemmere at snakek med.

Det går nemmest vha. østjysk

Mvh, Lars

Fra : Klaus

Dato : 12-01-02 00:49

> [...]
| parkering ved af- og pålæsning af gods. Og som jeg læser denne,
| så gælder der i sådanne tilfælde IKKE noget 3-timers grænse.

http://www.politi.dk/p42/vedtaegter/pvt.htm
Klaus

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-01-02 11:34

On Sat, 12 Jan 2002 00:48:57 +0100,
Klaus <hebs@esenet.dk> wrote:

> "Povl H. Pedersen" <nospam@home.terminal.dk> skrev i en meddelelse
>
> http://www.politi.dk/p42/vedtaegter/pvt.htm

Hvordan fandt du så frem til den ? Kunne ikke lige finde den
med google, heller ikke umiddelbart gennem menuerne.

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 12-01-02 13:39

Povl H. Pedersen wrote
> Hvordan fandt du så frem til den ? Kunne ikke lige finde den
> med google, heller ikke umiddelbart gennem menuerne.

Politi.dk -> Adresser -> Kreds 42 -> Vedtægter -> Politivædtægt

/Søren

--
Fjern "nospam" fra e-mailadressen, hvis du vil maile til mig!
www: http://www.sjl.dk/ - ICQ: 83 60 347

Fra : Klaus

Dato : 12-01-02 14:57

| Hvordan fandt du så frem til den ? Kunne ikke lige finde den
| med google, heller ikke umiddelbart gennem menuerne.

Emnet er noget med politi. Prøvede www.politi.dk - Politikredse, og der var
det. Sådan.
Held
Klaus