En erstatningssag
Fra : Hans Christian Johan~

Dato : 11-01-02 22:10

Hej

Til jul købte jeg en cpu (processor) til min computer.
Handlen foregik via onlinebestilling, og jeg handlede ved et dansk firma. Da
jeg juleaften ville sætte processoren i computeren startede den ikke op. Jeg
prøvede med en anden processor og det fungerede fint. Altså konstaterede
jeg, at der måtte være en fejl i den nye processor, og jeg ville derfor have
den byttet til en ny.
Jeg indsendte processoren til firmaet hvor den var købt, sammen med en
reklamationsseddel og en kopi af fakturaen.
Næste dag fik jeg en email fra firmaet om hvorfor min processor ikke
virkede. Det skyltes efter deres eget udsagn, at et lille bitte hjørne på
selve
kernen i centrum af processoren var knækket, og som de skrev "så dækker
garantien ikke her". De sagde
at fejlen var min, og at jeg selv havde lavet knækket i hjørnet.
Det har jeg ikke bemærket, skulle være sket for mig, da jeg var meget
omhyggelig med at sætte den på.
Jeg er derfor sikker på at jeg ikke selv har lavet fejlen.
Jeg skrev en mail tilbage om at jeg forbeholdt mig kravet iflg.
forbrugerloven på at få udleveret en ny intakt processor.

Endnu en mail kommer så til mig sidst på dagen hvor firmaets butikschef
skriver, at han er sikker på og kan bevise at firmaet har sendt mig en
intakt processor.
Dette kunne han efter eget udsagn gøre idet firmaet havde indscannet et
billede af processoren inden den blev sendt til mig, hvorpå den skulle være
intakt.

Så her står jeg nu uden nogen processor, og 1000kr fattigere. Hvad kan man
gøre i sådan en sag? Hvilke rettigheder har man som kunde i dette tilfælde?
Kan man så også med sikkerhed vide at firmaet ikke selv har tabt den på
gulvet eller noget efter billedet er blevet taget, og at de så derefter har
sendt den til mig?

Mhv, Hans Christian Johansen.

Fra : KGB

Dato : 11-01-02 22:41

> Jeg skrev en mail tilbage om at jeg forbeholdt mig kravet iflg.
> forbrugerloven på at få udleveret en ny intakt processor.

Det har du ikke krav på, med mindre returneringen foregik indenfor to uger,
men en reparation er så godt som hjemme.

> Endnu en mail kommer så til mig sidst på dagen hvor firmaets butikschef
> skriver, at han er sikker på og kan bevise at firmaet har sendt mig en
> intakt processor.
-huh, nu bliver det spændende.

> Dette kunne han efter eget udsagn gøre idet firmaet havde indscannet et
> billede af processoren inden den blev sendt til mig, hvorpå den skulle
være
> intakt.
*LOL* Den var god!
Var den i ubrudt embalage da du fik den? Eller havde de haft processoren
ude, taget billeder af den inden de begyndte at danse gulv-tam-tam med
stillethæle på den?

Hvordan du står her rent juridisk skal jeg nok undlade at gisne om. Mit
erhvervsretsstadie er ikke så udviklet - endnu.
(Undskyld mit usaglige indlæg her til sidst, men starten var da gruppen
værdig *S*)

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-01-02 03:57

In article <a1nm46$30jp$1@news.cybercity.dk>, "KGB" <KGB@NSA.PET>
wrote:

> Hvordan du står her rent juridisk skal jeg nok undlade at gisne om. Mit
> erhvervsretsstadie er ikke så udviklet - endnu.

Du kan da starte med at vurdere hvad butikken ville få ud af at smadre
CPU'en selv, i stedet for at bare sende den tilbage til leverandøren.

Du kan også gisne lidt om hvorfor man hører om så mange sager, hvor folk
smadrer deres CPU'er ved montering af køler.

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : KGB

Dato : 12-01-02 10:19

"Martin Edlich" <newsspam3@mail.edlich.dk> wrote in message

> Du kan da starte med at vurdere hvad butikken ville få ud af at smadre
> CPU'en selv, i stedet for at bare sende den tilbage til leverandøren.

Uniddelbart ingen, med mindre de er bange for leverandøren "smadrer" (som du
kalder det) CPU'en og nægter at tage imod den

> Du kan også gisne lidt om hvorfor man hører om så mange sager, hvor folk
> smadrer deres CPU'er ved montering af køler.

-gisneri-
?? Fordi det ikke er nemt ??

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
KGBNSA@HOTMAIL.COM_remove
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Mythos

Dato : 11-01-02 23:12

"Hans Christian Johansen" <hans@johansen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan man så også med sikkerhed vide at firmaet ikke selv har tabt den på
> gulvet eller noget efter billedet er blevet taget, og at de så derefter

Kunne du ikke bede om en kopi af det billede de har lavet af processoren,
for efter hvad jeg har oplevet (det er dog ikke sikkert der er gældende for
alle) så står nummeret på CPU'en på fakturaen, og det skulle så stemme
overens med nummeret på deres billede.
Desuden tror jeg ikke på deres forklaring, for er det noget inde midt på der
er knækket noget af, så skal benene rundt om være bukkede, og det er der
ikke nævnt noget om. Hvis der sidder noget på oversiden, så skal der på det
nærmeste en lastvogn til at skade det, for det er limet på.
Hvis du kan få dem til at sende dig en kopi at det billede de har lavet af
den, så må du meget gerne sende det videre til mig, så skal jeg gerne se på
det. Jeg har min daglige tur på min gamle arbejdsplads som er en
computerforretning, så kan vi i fællesskab hurtigt fortælle om der er
knækket noget af.

Kim Larsen

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 12-01-02 11:29

On Fri, 11 Jan 2002 23:11:57 +0100,
Mythos <mythos@tdcadsl.dk> wrote:
> [...]

Dette er en meget normalt monteringsfejl. Hvis køleribben ikke bliver
holdt helt vandret ved montering, men vipper lidt, så har den en
tendens til at bide et hjørne eller siden af kernen.

Derfor sælger de flere steder en ting kaldet coppershim, som sørger
for at det udenom kernen kommer op i ca. samme højde. Dermed mindskes
risikoen for uheld.

Det har du også. En firma som SHG har dog haft så mange problemer,
at de ved postordrekøb nu ALTID fotograferer Athlon CPU'er inden
afsendelse af hensyn til bevisbyrden.

Normal praksis i branchen.

> tilfælde?

Ingen. CPU'en er død ved fysisk vold mod den. Det dækkes ikke af
reklamationsret.

> [...]
> ikke nævnt noget om. Hvis der sidder noget på oversiden, så skal der på det
> nærmeste en lastvogn til at skade det, for det er limet på.

DU har vist ikke set en Athlon CPU. Den er opbygget ca. således:

----------
-------------+ +----------------

Her skal man ovenpå montere en køler (de går ofte meget stramt), som
først monteres i en side, og derefter i den anden. Hvis der er for meget
pres på når den hviler på CPU kanten og kanten af kernen, så krækker
kernen.

> [...]
> det. Jeg har min daglige tur på min gamle arbejdsplads som er en
> computerforretning, så kan vi i fællesskab hurtigt fortælle om der er

Det kan man normalt vurdere ja. Men hvad forhindrer dem i at have taget
et nyt billede ? Medmindre man har mærket CPU'en inden indsendelse.

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 12-01-02 18:59

"Mythos" <mythos@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> det. Jeg har min daglige tur på min gamle arbejdsplads som er en
> computerforretning, så kan vi i fællesskab hurtigt fortælle om der er

Så kender jeg en computerforretning jeg nødigt vil handle i.

Det er meget almindeligt at ødelægge coren på en AMD cpu i k7 klassen, den
er bygget som flipchip uden nogen beskyttelse (såsom den heatspreader der
sidder op Pentium4).

Fra : Thomas Wesley Hinton

Dato : 12-01-02 19:01

"Hans Christian Johansen" <hans@johansen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er derfor sikker på at jeg ikke selv har lavet fejlen.

Det tror jeg ikke du skal være så sikker på, det er meget almindeligt at
folk smadrer deres CPU ved montering/afmontering af køler.