Aluminium der er blevet "træt"
Fra : Ib Jensen

Dato : 11-01-02 21:09

Aluminumen på diverse dæksler m.m. på min Yamaha XJ900 ´94 er blevet træt og
lettere korroderet.
Så nu trænger den til en "pudsning".

Hvordan gør man det bedst, billigst og hurtigst - men også så det kan holde?
Og det sidste er det vigtigste!
Gode råd modtages med glæde og tak.
Venlig hilsen
Ib Jensen
Tilst v. Århus

Fra : Armand

Dato : 11-01-02 23:33

Ib Jensen <info@ibjensen.dk> skrev i en
> [...]
> træt og lettere korroderet. Så nu trænger den til en "pudsning".
> Hvordan gør man det bedst, billigst og hurtigst - men også så det kan

Man udvider sin værktøjsbeholdning med en 5" vinkelsliber med regulerbar
omdrejningstal [á $$$ ], samt er passende sæt af sisal og
stof -rondeller med tilhørende slibe/pudse -pasta - Og så går man igang!
Boremaskiner er kun skabt til tryk på længdeaksen, og ikke(!) til
belastning sidelæns på aksen, hvorfor Harald Nyborg-løsningen net kan
koste ens boremaskine livet - Og så kan vinkelsliberens pris alligevel
gå hen og blive fornuftig :-/

Hvis en oppudsning virkelig skal holde, skal den efterfølgende lakeres
med klar lak; men aligevel kommer den til et punkt hvor det begynder at
irre under lakken p.g.a. stenslag/ridser. Og ved renovering deraf
(hvilket du vil
opleve på 900'eren nu!) er lakken hård at komme af med inden oppudsning!
Jævnlig vedligeholdelse af en ubehandlet overflade, á en hurtig tur med
autosol på de største flader, kan holde aluminium pænt længe, og hvis
det bliver for trist, så har du jo stadigvæk vinkelsliberen og
rondellerne til at give den en grundigere tur med

--
Armand.

Fra : Allan Bojesen

Dato : 13-01-02 11:38

> Man udvider sin værktøjsbeholdning med en 5" vinkelsliber med regulerbar
> omdrejningstal [á $$$ ],

Sagt med det samme - jeg ved ikke helt i detaljer hvordan det gøres. Men jeg
har en kammi der havde brug for samme feature. Han brugte en varmeblæser der
blev sat i serie med vinkelsliberen, og endte op med at have 3 hastigheder
til rådighed. Han kunne så nedsatte hastigheden på vinkelsliberen ved at
koble de forskellige effekttrin ind på varmeblæseren.
Det er egentlig meget praktisk med udetemperaturen nu, og hvis man står i
en garage
Bare en ide, der kunne spare penge.

Allan Bojesen

Fra : Armand

Dato : 13-01-02 16:13

Allan Bojesen <allan@bojesen.com> skrev i en

> [...]
> varmeblæser der blev sat i serie med vinkelsliberen, og endte op med
> at have 3 hastigheder til rådighed.....ved at koble de forskellige

Smart nok, og vel egentlig en alternativ måde at regulere v.h.a.
indskudte modstande!
Men mon ikke også at det påvirker effekten (hvor meget arbejde der er i
sliberen) udover omdrejningerne :-/

ANYONE??

--
Armand.
(der på arbejde har haft en regulerbar 1200W 5" vinkelsliber i brug - og

Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-01-02 16:23

> [...]
> til rådighed. Han kunne så nedsatte hastigheden på vinkelsliberen ved at
> koble de forskellige effekttrin ind på varmeblæseren.

Det har vinkelsliberens motor vist ikke ret godt af. Lavere spænding end det
påskrevne kan godt brænde motoren af under belastning, da den derfor vil
trække for meget strøm i forhold til dens omdrejningshastighed.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Martin Skoffer

Dato : 29-01-02 17:19

Af en autolakerer har jeg engang fået anbefalet Bums og Hempel mastepleje på en
lakfri aluflade (forgaffel) !!! Jeg bruger det stadigvæk, da jeg ikke lige har
fundet andre måder. Det er ikke helt super men det går.
Tag det for hvad det er ....

/Martin

Fra : Jesper James

Dato : 30-01-02 09:08

Jeg finder det nemmest blot at rense korrosionen væk, og mætte alu'en
med en god gang WD40 eller lign. og evt pudse det efter. Det holder
rigtigt godt og længe, blot giver det et lidt 'fagt' look, ikke det
højglanspolerede man kan få ved feks at give det hele klar lak. Det
virker godt selv på BMW's grove sandstøbte alu-gods der ellers let
anløber...

mvh,
Jesper James
89'K75c