Bobestyrer hvem betaler ?
Fra : Carl Munk

Dato : 11-01-02 18:03

Hvem betaler en Bobestyrer (en fyr advokat) der annoncer i Statstidende
efter kreditorer til en afdød person og allerede er der passiver (gæld) der
er større en aktiver, der er nemlig ikke engang til bedemanden,
såh er der heller ikke til Bobestyreren (hvis han altså vil røre det med en
ildtang). Er det så staten der betaler gildet ?

Kan Skifteretten afvise at oversende en sag til en Bobestyrer, fordi der er
kun en "tusse" på bankbogen!
Vedkommende afdøde boede på plejehjem og der er venteliste til boligen og
møblerne er lige til storskrald.

Årsag der en tvangsarving der kræver en Bobestyrer, fordi denne tror at der
findes en "million" et eller andet sted.

Hvem tør give et svar......

--

vh
carl

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-01-02 18:17

In article <VUE%7.18061$Zm5.1692438@news000.worldonline.dk>, Carl Munk wrote:

[klip]

> Årsag der en tvangsarving der kræver en Bobestyrer, fordi denne tror at der
> findes en "million" et eller andet sted.

Lad dog denne tvangsarving være bobestyrer.
Fx. kan resten af familien frakende sig arv og gæld, så må vedkommende
vel selv om hvad vedkommende gør med tingene.

JonB

Fra : Jakob Paikin

Dato : 11-01-02 18:23

On Fri, 11 Jan 2002 17:17:23 +0000 (UTC), bendtsen@diku.dk (Jon
Bendtsen) wrote:

>Lad dog denne tvangsarving være bobestyrer.

Hvordan skulle det kunne lade sig gøre?

For at kunne udpeges til bobestyrer kræves en særlig autorisation, der
- så vidt jeg ved - kun kan opnås af advokater.

Det er ikke blot et spørgsmål om, hvem der praktisk skal ordne boet.

>Fx. kan resten af familien frakende sig arv og gæld, så må vedkommende
>vel selv om hvad vedkommende gør med tingene.

Sådan hænger tingene ikke sammen.

--
Jakob Paikin

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-01-02 18:26

In article <3q7u3ucuinhqk3tk1p71kr6s87rivqhufc@4ax.com>, Jakob Paikin wrote:

> [...]
> - så vidt jeg ved - kun kan opnås af advokater.
>
> Det er ikke blot et spørgsmål om, hvem der praktisk skal ordne boet.

Okay, det var det praktiske jeg tænkte over. De andre i familien
lader den vrangvillige klare det hele, og så evt. beholde den der
million.

> Sådan hænger tingene ikke sammen.

Ikke, kan de virkelig ikke aftale internt at hun klarer alt, og
beholder evt. overskud ??

JonB

Fra : Jakob Paikin

Dato : 11-01-02 18:32

On Fri, 11 Jan 2002 17:26:17 +0000 (UTC), bendtsen@diku.dk (Jon
Bendtsen) wrote:

>Okay, det var det praktiske jeg tænkte over. De andre i familien
>lader den vrangvillige klare det hele, og så evt. beholde den der
>million.

Det er nok også tvivlsomt - i hvert fald hvis der er tale om
tvangsarvinger.

De kan godt skifte privat, dvs. lade en (med)arving ordne boet, men
bobeholdningen må skulle fordeles i henhold til loven og/eller et
testamente. De øvrige arvinger kunne måske give et arveafkald, men jeg
kan ikke lige gennemskue hvad det ville indebære totalt set.

>Ikke, kan de virkelig ikke aftale internt at hun klarer alt, og
>beholder evt. overskud ??

Måske, jf. ovenfor.

Men den "vangvillige" arving ønsker nok netop en bobestyrer udpeget,
for at denne kan foretage forskellige undersøgelser af afdødes
forhold. Problemet blive så det oprindelige: Hvem betaler
bobestyreren, hvis der ikke er penge i boet. (Og det har jeg ikke
umiddelbart noget svar på).

--
Jakob Paikin

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 11-01-02 18:35

In article <g88u3u4ocvheaaogvkgpdhedl52ul0fkdv@4ax.com>, Jakob Paikin wrote:
> On Fri, 11 Jan 2002 17:26:17 +0000 (UTC), bendtsen@diku.dk (Jon
> Bendtsen) wrote:

[klip]

> [...]
> testamente. De øvrige arvinger kunne måske give et arveafkald, men jeg
> kan ikke lige gennemskue hvad det ville indebære totalt set.

Det var sådan noget jeg havde forestillet mig

[klip]

> [...]
> forhold. Problemet blive så det oprindelige: Hvem betaler
> bobestyreren, hvis der ikke er penge i boet. (Og det har jeg ikke

Mon ikke at skifteretten kan svare på det ?? Eller hvad det nu
er den hedder.

JonB

Fra : Erik G Christensen

Dato : 11-01-02 19:26

Carl Munk wrote:
klip

Du har engang spurgt om samme sag, hvorfor holder du det ikke
i samme tråd ?

Der sker det, du fik svar på tidligere.

Og har du ikke bestilt bedemand m.v. så hæfter du, I ikke for
noget, men ellers.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Carl Munk

Dato : 11-01-02 22:27

"Erik G Christensen" <egc@post1.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Carl Munk wrote:
> klip
>
> Du har engang spurgt om samme sag, hvorfor holder du det ikke
> i samme tråd ?

Jeg spurgte måske på en forkert måde, fordi svarene var ikke
tilfredsstillende for mig !

Ergo forstår jeg at Skifteretten overgiver det forgældede bo til en
Bobestyrer, der så skriver en regning ud
til Skifteretten, fordi JEG vedgår ikke Gæld og den Arv der ikke findes.

Jeg har rekvireret Bedemanden og betaler selv derfor, men vil så have det
begravelsestilskud kommunen giver(det bliver mit krav til boet), desværre
skal jeg vente til Bobestyreren har udarbejdet et "sølle" regnskab hvor
Gælden langt overstiger den "tusse" der er på bankbogen som jeg skal
indsende til kommunen, hvorefter tilskudet vil blive tilsendt mig, men der
kan gå op til 2 år iflg. www.domstole.dk

Fra : Erik G Christensen

Dato : 11-01-02 22:17

Carl Munk wrote:
klip
> Jeg spurgte måske på en forkert måde, fordi svarene var ikke
> tilfredsstillende for mig !

Virkeligheden er ikke altid, som vi ønsker

næ, du sender en check på forskellen mellem bedemandens regning,
(og hvis du er krakiler, så fratræk den uberettigede moms, bedemanden
har skrevet på i forhold til det tilbud, du har fået)
til skifteretten, så er alt i orden,
men husk det tidligere skrevne,
få lov til at hente arkivalier fra boet, -du vil fortryde det,
hvis det ikke bliver gjort.

Fra : Carl Munk

Dato : 12-01-02 17:28

> [...]
> (og hvis du er krakiler, så fratræk den uberettigede moms, bedemanden
> har skrevet på i forhold til det tilbud, du har fået)

Jeg har fået at vide at jeg der har bestilt bedemanden også skal betale
regningen til ham,
ellers "Renter ved for sen indbetaling 1,5% pr. påbegyndt måned"
Regningen er opdelt i en momspligtig del samt en momsfri del !
Er Bedemanden total momsfrit ?

mvh
Carl Munk

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 12-01-02 17:46

"Carl Munk" <carl@munk.dk> skrev:

> Jeg har fået at vide at jeg der har bestilt bedemanden også skal
> betale regningen til ham,
> ellers "Renter ved for sen indbetaling 1,5% pr. påbegyndt måned"

Et lille sidespring:
Så meget må han ikke opkræve. Det svarer til en årlig rente på ca.
19,5%
Der må maks. opkræves diskontoen + 5% (hvis det ikke er blevet ændret
siden sidst).

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Jakob Paikin

Dato : 12-01-02 17:53

On Sat, 12 Jan 2002 16:46:07 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam@dafnie.dk> wrote:

> [...]
>19,5%
>Der må maks. opkræves diskontoen + 5% (hvis det ikke er blevet ændret

Hvilket dog kun gælder fordi det er et forbrugerforhold.

I handelsforhold kan der aftales højere morarente.

--
Jakob Paikin

Fra : Erik G Christensen

Dato : 12-01-02 19:22

Jakob Paikin wrote:

klip om morarenter

> Hvilket dog kun gælder fordi det er et forbrugerforhold.
>
> I handelsforhold kan der aftales højere morarente.

Har du er særligt behov for at beskrive forholdene i et
større Københavnsk begravelsesfirma, der havde et lukrativt
"handelsforhold" til Kbh Kommune

Fra : Erik G Christensen

Dato : 12-01-02 19:18

Carl Munk wrote:
klip
> Jeg har fået at vide at jeg der har bestilt bedemanden også skal betale
> regningen til ham,

Næ, du skal betale forskellen mellem tilskuddet, svjh 7600, og
regningen. Bedemanden har formentlig allerede fået tilskuddet
udbetalt.

> ellers "Renter ved for sen indbetaling 1,5% pr. påbegyndt måned"

Se indlæg fra Morten.

> Regningen er opdelt i en momspligtig del samt en momsfri del !
> Er Bedemanden total momsfrit ?

Nej, men jeg har indenfor de sidste par år oplevet, at de priser
bedemanden opgav som tilbud på de forskellige ydelser, herunder
kiste m.v. var uden moms, og det er ikke lovligt i forbrugerforhold.
Så anmod evt. bedemanden om en prisliste fra hans katalog, der er
alle priser jeg har set, som standard uden moms.