Kubik/heste grænse lille mc kort ?
Fra : Thomas Hjort

Dato : 11-01-02 15:44

Min nevø er blevet helt vild efter en MC efter han har set (og siddet bag på
min) så nu vil han gerne ha' en selv.
Når han engang bliver 18 kan han kun få et lille kørekort.
Men hvad indebære det? Er der en vægtgrænse eller en hestekræftsgrænse eller
en Kubikgrænse????

Mvh Thomas
SV650

Fra : Bjarne Henriksen

Dato : 11-01-02 15:49

Grænsen ligger såvidt jeg husker på 34hk /25Kw, ingen vægt-grænser.

Mvh
Bjarne

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 11-01-02 15:58

> Grænsen ligger såvidt jeg husker på 34hk /25Kw, ingen vægt-grænser.

Men en vægt effekt grænse på 0,26hk/kg (afaik) - så hvis den har 34hk skal
den veje mindst 130kg.

/A - Ikke helt sikker på at det er 0,26 men det er deromkring ...

Fra : jacob Stegelmann

Dato : 11-01-02 15:55

"Bjarne Henriksen" <utroligt@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Grænsen ligger såvidt jeg husker på 34hk /25Kw, ingen vægt-grænser.
grænsen er ikke en effekt (hk) grænse. Men derimod en "effekt i forhold til
vægt" grænse.
formelen kan jeg ikke huske. Men med den typiske vægt for en lille
motorcykel idag er maks effekten omkring 30-34 HK som Bjarne skriver.
Det står også ofte på motorcyklerne herhjemme om de kan køre med et lille
kort
--
Jacob

Fra : Thomas Hjort

Dato : 11-01-02 15:59

Tak for de hurtige svar !!

Mvh Thomas

Fra : Michael K.S.

Dato : 11-01-02 16:11

On Fri, 11 Jan 2002 15:58:32 +0100, "Thomas Hjort"
<dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote:

>Tak for de hurtige svar !!

Der er _både_ et max effekt krav og et vægt/effekt- forhold krav.
Hvis du vil have den officielle version er den her :

Motorcykel - kategori A
Motorcykler opdeles i "lille" og "stor". En lille motorcykel må højst
have en motoreffekt på 25 kW. Samtidig må tallet, der fremkommer ved
at dividere motorcyklens motoreffekt med dens egenvægt inklusive vand,
olie og brændstof højst være 0,16 (kW/kg). Har man fået sit
motorcykelkørekort den 1. juli 1996 eller derefter, giver det ret til
at køre motorcykel både med og uden sidevogn. Alderskravet er 18 år
for at få udstedt et kørekort til lille motorcykel (forklaring på
lille og stor motorcykel se afsnit om kørekortkategorier). Efter 2 år
opnås uden videre ret til også at føre store motorcykler. Personer,
der er fyldt 21 år kan få udstedt kørekort til stor motorcykel uden at
kravet om 2 års erfaring i kørsel på lille motorcykel er opfyldt.

-M