/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Betaling af porto ved reklamation
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 11-01-02 14:31

Hej gruppe!

Jeg har fået problemer med min dvd-afspiller, som jeg har købt online på
nettet for en halvt års tid siden. Derfor vil jeg returnere den til
forretningen for at få den repareret eller evt. ombyttet. Nu ser det
imidlertid ud til, at jeg også får problemer med forretningen - for hvem
skal betale omkostningerne ved returneringen?

Jeg skrev følgende til forretningen:

| I skriver på jeres hjemmeside: "men fragten fra kunden til os er
| kundens omkostning." Det mener jeg nu er forkert ifølge Købelovens
| §79. Desuden skriver I "send varen i original emballage med alle
drivere,
| manualer m.v.". Jeg har naturligvis heller ikke den originale kasse
længere
| (hvilket I heller ikke kan forlange ifølge Købeloven), så maskinen vil
blive
| sendt i en almindelig papkasse.

Og jeg modtog i dag følgende svar:

| hvis du skal indlevere afspilleren til rep. og du vælger at sende
| den, betaler du fragten, vælger du at køre ned til os hvorend du
| bor betaler du benzin.
| vi har PT ingen Pioneer maskiner på lager [ang. evt. ombytning],
| og desværre skal produktet leveres komplet tilbage i form af embalage
| mv.

Hvad siger I? Hvem har ret?

--
Mvh. Peter
http://www.filmsvar.dk - online filmbrevkasse


 
 
Morten Bjergstrøm (11-01-2002)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 11-01-02 14:44

"Peter Bjerre Rosa" <Peter.rosa@mobilixnet.dk> skrev:

> Og jeg modtog i dag følgende svar:
>
>| hvis du skal indlevere afspilleren til rep. og du vælger at sende
>| den, betaler du fragten, vælger du at køre ned til os hvorend du
>| bor betaler du benzin.
>| vi har PT ingen Pioneer maskiner på lager [ang. evt. ombytning],
>| og desværre skal produktet leveres komplet tilbage i form af
>| embalage mv.
>
> Hvad siger I? Hvem har ret?

Original emballage kan de godt skyde en hvid pind efter. Du skal dog
huske på, at du ikke har et retskrav på ombytning men derimod på
reparation, hvis fejlen var tilstede ved købet. Det sidste er nok
næsten 100% sikkert, hvad angår din Nintaus.

Hvad angår portoen, så skal du selv betale, da "uden omkostninger" ikke
skal forstås helt bogstaveligt. Tommelfingerreglen er, at mindre varer,
der kan transporteres med tog og bus skal man selv indlevere til
sælger. Større varer skal sælger sørge for at afhente eller betale for
transporten.

Det vil koste dig 42,50- at sende din maskine som pakke via PostDK og
hvis du kan få ombyttet din maskine til eksempelvis en Pioneer mod
betaling af merprisen er de 42,50- helt sikkert givet godt ud.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk
Miljøkemisk Forum: http://forum.miljokemi.dk

Peter Bjerre Rosa (11-01-2002)
Kommentar
Fra : Peter Bjerre Rosa


Dato : 11-01-02 15:19

Morten Bjergstrøm skrev:

> Original emballage kan de godt skyde en hvid pind efter.

Okay, men det bliver så heller ikke så relevant, hvis maskinen bare skal
repareres.

> Du skal dog huske på, at du ikke har et retskrav på ombytning
> men derimod på reparation, hvis fejlen var tilstede ved købet.

Jeps, det er jeg klar over. Det var nærmest også et tilbud til dem, for
jeg vil blive ved med at returnere alle fejlbehæftede Nintaus'er, jeg
får. :)

> Hvad angår portoen, så skal du selv betale, da "uden omkostninger"
> ikke skal forstås helt bogstaveligt.

Okay, fair nok. Jeg mente bare at have hørt, at der gjaldt andre regler,
når varerne var købt online.

> Det vil koste dig 42,50- at sende din maskine som pakke via PostDK

Okay - jeg havde frygtet, at det ville blive dyrere.

> og hvis du kan få ombyttet din maskine til eksempelvis en Pioneer
> mod betaling af merprisen er de 42,50- helt sikkert givet godt ud.

Jeg vil prøve at overtale dem.

--
Mvh. Peter
http://www.filmsvar.dk - online filmbrevkasse


Bertel Lund Hansen (11-01-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 11-01-02 15:32

Peter Bjerre Rosa skrev:

>Okay, fair nok. Jeg mente bare at have hørt, at der gjaldt andre regler,
>når varerne var købt online.

Ikke hvad mangler angår. Forskellen drejer sig udelukkende om de
fjorten dages ubetinget returret ved fjernhandel.

--
Bertel
http://lundhansen.dk/bertel/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Morten Bjergstrøm (11-01-2002)
Kommentar
Fra : Morten Bjergstrøm


Dato : 11-01-02 17:46

"Peter Bjerre Rosa" <Peter.rosa@mobilixnet.dk> skrev:

> Jeps, det er jeg klar over. Det var nærmest også et tilbud til
> dem, for jeg vil blive ved med at returnere alle fejlbehæftede
> Nintaus'er, jeg får. :)

Det er klart.

Husk på, at sælger kun har et begrænset antal reparationsforsøg, der
med elektronik nok er begrænset til 3-4 forsøg.

>> og hvis du kan få ombyttet din maskine til eksempelvis en Pioneer
>> mod betaling af merprisen er de 42,50- helt sikkert givet godt
>> ud.
>
> Jeg vil prøve at overtale dem.

Held og lykke

Du må iøvrigt meget gerne følge op på resultatet.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk
Miljøkemisk Forum: http://forum.miljokemi.dk

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408612
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste