Må man, må man ikke ?
Fra : Kim Larsen

Dato : 11-01-02 11:50

Hej i gruppen

Hvordan forholder det sig med at tage et screen-shot af et TV-billede og så
bruge det på sin hjemmeside. Er det noget man bare gør, eller kan man få en
over fingrene for det ?

Kim Larsen

Fra : Anders Majland \(Rep~

Dato : 11-01-02 12:14

> Hvordan forholder det sig med at tage et screen-shot af et TV-billede og

> bruge det på sin hjemmeside.

Det må vel falde ind under citatretten ?

/A

Fra : Kim Larsen

Dato : 11-01-02 13:05

Er det denne side jeg skal læse ? http://www.it-retten.dk/bog/06/04/

Fra : Jesper M. Larsen

Dato : 11-01-02 14:15

> så
>
> Det må vel falde ind under citatretten ?

Vil du så mene, det er ok med et enkelt billede eller to fra en given film?

Jeg mener da, der var nogen blæst om en side, der havde screenshots af mere
eller mindre afklædte skuespillere fra div. film. Og en anden med Big
Brother fotos. "Citat"-ret eller ikke.

Hilsen

Jesper V. Larsen - jesper-m@larsen.dk

Fra : Tanja Bromley

Dato : 11-01-02 14:29

Kender ikke loven, men kender en der fik "på hatten" for at ha' lagt et
screenshot fra en tv-udsendelse ud på hjemmesiden. Vedkommende fik en venlig
henstilling fra TV-selskabet (lokal-TV) om at fjerne billedet - hvilket
han så gjorde

/Tanja

Fra : Mythos

Dato : 11-01-02 22:02

"Kim Larsen" <klx@dr.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvordan forholder det sig med at tage et screen-shot af et TV-billede og

> bruge det på sin hjemmeside. Er det noget man bare gør, eller kan man få

Jeg mener, læs mener, at jeg et eller andet sted har læst, at hvis man
bruger en anden parts elektroniske billeder og manipulere med det så det
ikke kan genbruges af 3-part, så er det ens eget billede.
For at komme nærmere ind på hvad det er jeg har i tankerne, så er det at jeg
vil lave mig en hjemmeside hvor der gerne skulle være et enkelt billede af
noget fra musikkens verden. Her tænkte jeg på at "nuppe" nogle billeder via
TV-kortet i computeren, og så sætte disse billeder sammen til et, lave nogle
"smarte" ting ved billedet, og til slut sætte noget tekst på.
Men det lader til at det må man ikke, eller også skal man satste på at der
ikke er nogen der opdager det, og så bare gøre det.

Kim Larsen