Flytning af akvarievand, bevarelse af bakt~
Fra : Nikolaj Tuxen Gerstr~

Dato : 11-01-02 11:02

Hej NG,

Jeg har et spørgsmål ang akvarievand/bakteriekultur.

Jeg har et 325L akvarie i kælderen, som jeg ønsker at flytte op i stuen. I
det akvarie jeg ønsker at flytte har der gået Diskus, men nu vil jeg have
Tropheus cicklider. Der er et kørende Eheim 2228 filter med bakteriekultur
i. Dette filter flytter jeg med. Jeg havde tænkt mig at flytte ca. 100 liter
vand med og så fylde resten op med vand fra hanen. Derudover vil jeg
tilsætte noget filterstarter og noget vandforbedrer samt vitaminer til
vandet.

Spørgsmålet går på, hvor længe der skal gå før jeg kan sætte fisk i akvariet
samt hvor længe der går før bakteriekulturen er oppe at køre igen?

På forhånd tak.

Nikolaj

Fra : Nikolaj Tuxen Gerstr~

Dato : 11-01-02 12:53

Og hvad sker der hvis jeg hælder friskt vand i uden at benytte det gamle
vand som har en PH på ca. 7.4? Mit ledningsvand har en PH på ca 8.

Mvh
Nikolaj

Fra : Tom Manczak

Dato : 11-01-02 14:02

> Og hvad sker der hvis jeg hælder friskt vand i uden at benytte det
gamle
> vand som har en PH på ca. 7.4? Mit ledningsvand har en PH på ca 8.

Din pH vil stige til noget der passer bedre til tropheus. Hvis du
skifter det hele, vil pHen blive højere, skifter du kun det halve vil pH
en stige langsomt, og stabiliserer sig højt når du skifter vand de
efterfølgende gange. fisk kan du nok sætte i gradvist, med behærsket
fodring. filterstarter og vitaminer er nok unødvendigt da du har et
velfungerende filter, og desuden har de alligevel ubetydelig
indflydelse.

--
Med Venlig Hilsen / Regards,

Tom Manczak, Copenhagen, Denmark
ICQ 110297734

removefishytoreplybyemail.
"

Fra : Nikolaj Tuxen Gerstr~

Dato : 11-01-02 14:42

Men hvor mange dage skal der gå før jeg sætter fisk i ved fuld vandskifte
hhv delvis vandskifte?
Jeg hælder mest til fuld vandskifte.

Mvh
Nikolaj

Fra : Tom Manczak

Dato : 11-01-02 15:44

> Men hvor mange dage skal der gå før jeg sætter fisk i ved fuld
vandskifte
> hhv delvis vandskifte?
> Jeg hælder mest til fuld vandskifte.

da jeg satte min 325er op (med indkørt filter fra min 200er), fyldte jeg
gammelt vand i fra min 200er, ca. 100L. jeg kan ikke huske om jeg satte
en 4-5 fisk i med det samme, det tror jeg nok, ellers gik der ikke mere
end en dag eller to. så ca. efter en uge kom der 4-5 fisk til. derefter
ca. 4-5 fisk med ca. 3 dages mellemrum indtil alle var hjemme. Men du
skal nok passe på med de tropheus, de er vist nogle gale nogle mht.
aggression, særligt når nye kommer til efter nogle stykker allerede har
boet der i en uges tid. evt skulle du bruge nogle andre fisk til at
"indkøre" akvariet, hvorefter du kan smide alle tropheuserne i samtidig
(og pille de indkørende fisk ud hvis de ikke skal fortsat gå i det
akvarie). men jeg ved ikke om overgangen fra blødt vand til dine diskus
til hårdt vand vil have en uønsket effekt på mikrofloraen.

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 11-01-02 16:48

"Nikolaj Tuxen Gerstrøm" <nikolaj@jalokin.dk> writes:

> Men hvor mange dage skal der gå før jeg sætter fisk i ved fuld vandskifte
> hhv delvis vandskifte?
> Jeg hælder mest til fuld vandskifte.

Jeg vil mene at du bør sætte nogle få og små fisk i allerede første
dag. Naturligvis først efter brug af AquaSafe eller lignende
tungmetal+chlor bindings vædske. Disse fisk vil så hjælpe med til at
kickstarte indkøringsperioden.

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Tom Manczak

Dato : 11-01-02 17:01

> [...]
> dag. Naturligvis først efter brug af AquaSafe eller lignende
> tungmetal+chlor bindings vædske. Disse fisk vil så hjælpe med til at

hvis du ikke har brugt dette før og jævnligt, så synes jeg ikke der er
grund til at bruge de tilsætningsstoffer, medmindre du har dem i
forvejen eller du ved der er noget galt med din vandforsyning, fx. for
meget af et eller andet. Jeg har aldrig brugt det til mine malawier, og
har aldrig haft problemer. Og med et allerede fungerende filter er der
mindre grund til at bruge det.

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 11-01-02 17:16

"Tom Manczak" <tfishymanczak@12move.dk> writes:

> [...]
> meget af et eller andet. Jeg har aldrig brugt det til mine malawier, og
> har aldrig haft problemer. Og med et allerede fungerende filter er der

Hvis man ved at man ikke har chlor eller tungmetaller i sit hanevand,
så er der knap så stor grund til at bruge aquasafe. Men aquasafe
indeholder udover disse bindingskemikalier også vitamin b1, som skulle
virke som antistressfaktor, hvilket jo er en ganske nyttig ting i
forbindelse med sådan en flytning.

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Nikolaj Tuxen Gerstr~

Dato : 11-01-02 19:13

Mange tak for svarene.

Jeg vi starte med at putte måske halvdelen af vandet i fra det gamle
akvarium. Derefter på med 2228'eren, der er indkørt, samt den nye 2250 jeg
lige har købt, så det kan indkøres på samme tid. Jeg vil tilsætte vitaminer,
vandforbedrer samt bakterier til vandet. Derefter vil jeg putte mine maller
i fra dag 1 og så vente en uges tid, før jeg sætter mine Tropheus i.

Lyder der som en fin plan?

Fra : Tom Manczak

Dato : 12-01-02 00:21

> [...]
maller
> i fra dag 1 og så vente en uges tid, før jeg sætter mine Tropheus i.

Jo ganske fin, men tilsætning at bakterier vil ikke spare dig tid. du
har et funktionelt filter.Det har undersøgelser (vistnok DATZ) vist.
vandforbereder har jeg ikke tilsat min 325er da jeg satte den op, ellers
på samme måde som din, også med den nye spandpumpe. luft er nok en god
ide hvis du skal have mange fisk i. skal du det, kan du lige så godt
tilføre luft fra starten af. iøvrigt så findes vitamin b1 (niacin) også
i fodderet, så hvis de får fodder nok burde de klare det. Jeg vil dog
erkende at jeg synes alle de tilsætningsstoffer, lige meget hvad, ikke
gavner andet end producentens pengepung. Mange af disse gavnlige stoffer
sørger naturen selv for, og ret hurtigt endda.

Fra : Tom Manczak

Dato : 12-01-02 00:30

> på samme måde som din, også med den nye spandpumpe. luft er nok en god

Det jeg plejer at gøre med nye filtre er tage et gammelt tilstoppet et,
rense det i en spand akvarievand, og køre det nye filter i det beskidte
vand indtil alt skidtet sidder i filtret og vandet i spanden er rent.
Bare for at give det nye filter lidt skidt og baktusser at arbejde med.

Fra : Nikolaj Tuxen Gerstr~

Dato : 12-01-02 07:57

Det er nu ikke fordi jeg skal have så mange fisk i. Jeg havde tænkt mig 12
Tropheus samt 2 maller. Men en lydløs luftpumpe er nu ikke at foragte.

Tak for dine råd.

Iøvrigt, ved du noget om at maller (det er de der sorte med en lille hvis
plet på halen jeg har) spiser de små unger, som Tropheus spytter ud?

Fra : Esben Haabendal Soer~

Dato : 12-01-02 12:46

"Tom Manczak" <tfishymanczak@12move.dk> writes:

> luft er nok en god ide hvis du skal have mange fisk i. skal du det,
> kan du lige så godt tilføre luft fra starten af.

F.eks. ved at sætte en diffusor på udløbet fra en af dine pumper.

> iøvrigt så findes vitamin b1 (niacin) også i fodderet, så hvis de
> får fodder nok burde de klare det.

Aha. Det var jeg ikke klar over.

> [...]
> meget hvad, ikke gavner andet end producentens pengepung. Mange af
> disse gavnlige stoffer sørger naturen selv for, og ret hurtigt

Nu kan man jo så godt stille spørgsmålstegn ved hvor meget man kan
kalde sin lille vandbalje for "naturen", så lidt hjælp hen ad vejen
mener jeg ikke principielt man kan afvise. Kritik af de enkelte
vandplejemidler er jeg ganske lydhør overfor, men en blank afvisning
af effekten af alle tænkelige midler gavner ikke sine enkelte
argumenter IMHO.

/Esben
--
caffeine low .... brain halted

Fra : Tom Manczak

Dato : 13-01-02 00:53

> Aha. Det var jeg ikke klar over.

Ok, det er en sandhed med modificationer. men mit malawimix har, idet
jeg selv tilsætter vitaminpiller. men vitamin b (ihvertfald niacin)
findes i alle celler, og er et vigtigt coenzym, så det findes nok i alt
det cichliderne spiser. det står dog ikke på deklarationen af mit
flagefodder, ihvertfald ikke som tilsatte vitaminer. Men det findes nok
i forvejen. så hvis de spiser, så får de vitamin b. vitamin b er
forresten også vandopløseligt. vitaminer skal kun bruges i meget små
mængder. det hele kan vendes om og sige, at hvis fiskene ikke fik det
nødvendige vitamin b, så ville det nok gøre dem syge, tynde eller andet
dårligt. Om en forholdsvis høj koncentraition skulle hjælpe på stress,
tvivler jeg på.

> [...]
> vandplejemidler er jeg ganske lydhør overfor, men en blank afvisning
> af effekten af alle tænkelige midler gavner ikke sine enkelte

Desværre er det sådan at alle de tænkelige vandplejemidler (gødning,
sporstoffer undtaget) nok ikke har den store effekt.
deklorineringsmidlerne og dem der fjerner tungmetaller eller andre
metaller måske, men de binder bare kloret/metallerne i en ureaktiv form,
dvs. fjerner dem ikke. Desuden bruger de nok EDTA, som ikke er særlig
specifikt over for det den binder. I princippet kan et andet metal
udskifte den bundne, og derved frigøre dem igen. og klormængderne i
vores vand er normalt ubetydelige hvis man ikke har ekstremt følsomme
fisk. Bakteriekultur har _ingen_ effekt hvis man har et indkørt filter,
og man sparer ikke mere end et par dage, selv ved et helt nyt-fra-start
akvarie. Nævn mig nogle flere vandplejemidler
(gødning/sporstoffer/medicin undtaget).

Bakterierne, nemlig af slægten Nitrosomonas, som er de gavnlige, kan
danne hvilecyster. Så langt så godt. Men de findes vel også en smule i
vores postevand. De deler sig på 24 timer, som er langsomt, ift andre
bakterier, fx. coli (½ time). så der skal en del døgn til at skabe en
god funktionel population. I en podning med tørret kultur (fra butikken)
er bakterierne nok i cysteform, som sandsynligvis tager en smule tid at
komme ud af. Flere dage måske, før de aktivt kan dele sig. Dem i
postevandet er allerede i den aktive form, og deler sig. Jeg ved det
ikke med sikkerhed, det er bare en teori, som måske kan forklare den
ubetydelige forskel på tørkulturpodede og vådpodede akvariers
indkøringstid. Men vigtigt er at de får noget at guffe, nemlig
affaldsstoffer. ellers kommer man ingen vegne.

Men, da jeg startede for 2 år siden, så købte jeg da de ting. Men kun
fordi forhandleren sagde jeg skulle. Det er jeg nu gået væk fra. Nu
poder jeg med indkørte filtre.

Iøvrigt, en lille historie fra vores verden. De drønirriterende
skønhedsproduktreklamer som reklamerer med noget Coenzym Q10. Nok ikke
noget man bemærker da de reklamer er ligegyldige. Men Q10 har sin
funktion et sted inde i noget inde i cellen hvor den _ikke_ kan komme
ind udefra, fx. v. påsmøring af en creme, bl.a. fordi den er alt for
stor. Den skal laves indeni. Detaljerne vil jeg ikke komme ind på,
udover at det sidder inde i cellernes energifabrikker, og har med
respiration at gøre. Altså, tanken er god nok, men det kommer ikke til
at virke. Det er nok ren humbug, og nok bare et stunt for at sælge mere.

Som du siger skal man ikke afvise alt blankt. Men i vores hobby, nok
mere end de fleste, er der så mange ting og sager som skulle være så
gode, men undersøgelser/beviser for deres egentlige effekt, det er der
desværre meget lidt af. så spørgsmålet om deres egentlige virkning er da
klart under kritik. Nu er mine fisk meget robuste, hvorfor jeg med stor
sikkerhed kan undgå al brug af tilsætning for at gavne vandet. Og jeg
har altid indkørte filtre til rådighed, skulle en ny balje pludselig
springe op af jorden . Generelt kan man sige at i vores hobby er der
nok en del penge at tjene for producenterne.

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-01-02 14:33

> [...]

liter
> vand med og så fylde resten op med vand fra hanen. Derudover vil jeg

Glimrende (personligt gad jeg nok ikke slæbe 100 l. vand).

> tilsætte noget filterstarter og noget vandforbedrer samt vitaminer til
> vandet.

Snake-oil - især godt for akvariehandlere.

> Spørgsmålet går på, hvor længe der skal gå før jeg kan sætte fisk i
akvariet

Når temperaturen er passende. Hvis filtret ikke tages ud af drift, men får
lov til at køre med en spand vand fra akvariet mens du flytter er der IMHO
ikke tale om at du skal vente på noget som helst.

> samt hvor længe der går før bakteriekulturen er oppe at køre igen?

Se ovenstående

mvh
Jan

Fra : Nikolaj Gerstrøm

Dato : 16-01-02 10:54

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> wrote in message news:<E5B08.19826$Zm5.1879196@news000.worldonline.dk>...
> [...]
> lov til at køre med en spand vand fra akvariet mens du flytter er der IMHO
> ikke tale om at du skal vente på noget som helst.

Hej Jan,

Tak for svar.

Da jeg ikke gad at slæbe alt den vand gjorde jeg det istedet at jeg
fyldte rent vand i fra hanen, tilsatte vandforbedrer samt vitaminer,
startede den nye Eheim 2250, kørte temperaturen op på 25 grader og når
den var der tog jeg mit indkørte filter fra det gamle akvarium og
rensede det i friske akvarievand. Jeg satte herefter det gamle filter
tilbage til et andet akvarium, hvor det kunne få lov at genopbygge
bakteriekulturen.

Hermed skulle det nye filter være podet.

I den situation, hvor længe skal jeg vente med at komme nye fisk i?

Mvh
Nikolaj Gerstrøm

P.S. Jeg har postet dette indlæg fra Google groups fra jobbet, så det
kan være at mit navn optræder anderledes end tidligere.

Fra : Jan Boegh

Dato : 16-01-02 19:41

"Nikolaj Gerstrøm" <nikolaj@jalokin.dk> wrote in message

> [...]
> bakteriekulturen.
>
> Hermed skulle det nye filter være podet.
>
> I den situation, hvor længe skal jeg vente med at komme nye fisk i?

Det afhænger lidt af hvor hårdt du vil belaste det. Personligt er jeg
tilbøjelig til bare at hælde fiskene i - men jeg holder skarpt øje med,
hvordan det går.

mvh
Jan