Andet multimedie
bentjuul 3670
Må, må ikke ?
Fra : Kim Larsen

Dato : 11-01-02 09:36

Hej i gruppen

Jeg har lige fået en ide, men om man må det, det ved jeg ikke, så derfor
spørger jeg lige først.
Hvis man nu har et TV-Kort, må man så lave screenshots af det der bliver
vist på en kanal, og så bruge det på sin hjemmeside ?
Det er jo ikke noget billede der findes før jeg laver det, og det er jo ikke
en kopi af programmet, så der er vel ikke noget galt i det ?

Kim Larsen

Fra : U. Pedersen

Dato : 11-01-02 09:55

On Fri, 11 Jan 2002 09:36:28 +0100, "Kim Larsen" <klx@dr.dk> wrote:

> [...]
>Det er jo ikke noget billede der findes før jeg laver det, og det er jo ikke
>en kopi af programmet, så der er vel ikke noget galt i det ?

Hej Kim, det tror jeg helt klart du ikke må.
TV-selskaberne har jo © på de ting de laver, og det tror jeg gælder
klip i div. former.

U.P.
http://dk.photos.yahoo.com/luf123
http://users.cybercity.dk/~dsl23348/ (min legeplads)

Fra : Niels Andersen

Dato : 11-01-02 11:08

"Kim Larsen" <klx@dr.dk> wrote in message
> Hvis man nu har et TV-Kort, må man så lave screenshots af det der bliver
> vist på en kanal, og så bruge det på sin hjemmeside ?

Jeg er ikke jurist, og ved ikke noget med sikkerhed.
Men jeg tror jeg ville sammenligne det med et citat, og der er der tale om
en citat-RET.

Men prøv at spørge i juragruppen.

> Det er jo ikke noget billede der findes før jeg laver det, og det er jo
ikke
> en kopi af programmet, så der er vel ikke noget galt i det ?

Jo, billedet findes skam. Ellers kan du jo ikke kopiere det. Bare fordi du
flytter det til et andet medie, er det stadig det samme billede.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Jones

Dato : 11-01-02 12:11

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg er ikke jurist, og ved ikke noget med sikkerhed.
> Men jeg tror jeg ville sammenligne det med et citat, og der er der

Citat-RET er normalt, når tingene indgår i en mere eller mindre naturlig
sammenhæng, fx din ferievideo ligger frit tilgængelig på nettet, og der
kører et TV i baggrunden på en optagelserne, hvor der er landskamp i
forbold.

Hvis Kim Larsen tager et screenshot af hele skærmen, hvor TV-billedet
kun er en lille kasse på skærmen, og hvor indholdet af TV-billedet er
ment som et eksempel på, at hans TV-kort kan vise TV, er der næppe
nogen, som vil brokke sig over det. Men hvis han derimod kører TV i
fuldskærm, og trykker printscreen, så kan det kun være på kant med
loven, hvis han ligger det ud på nettet. Jeg tror i øvrigt, at dette var
argumentet juristerne brugte for at få lukket pikbrother.dk.

SVARET: du må ikke

MVH Jones

Fra : Kim Larsen

Dato : 11-01-02 12:59

Klip .....

> [...]
> loven, hvis han ligger det ud på nettet. Jeg tror i øvrigt, at dette var
> argumentet juristerne brugte for at få lukket pikbrother.dk.

Så tror jeg at jeg holder mig til det, jeg skulle jo nødig komme 6 år i
fængsel for noget jeg mente var rigtigt

Kim Larsen

Fra : Jones

Dato : 11-01-02 13:48

"Kim Larsen" <klx@dr.dk> skrev i en meddelelse

> Så tror jeg at jeg holder mig til det, jeg skulle jo nødig komme 6 år
> fængsel for noget jeg mente var rigtigt

Og undvære Rødvin og rigtig kaffe

MVH Jones

Fra : P.C.

Dato : 12-01-02 14:41

Hi.
Ja det er sjovt nok, at f.eks. den danske musik industri i den grad er paronoid
over muligheden for at miste 10 øre, at den stirrer sig blind på dem og ikke ser
at de på den måde mister 10 kr.
Reklame kalder man det jo i andre situasioner men den danske musik industri der
farer frem med ulovlig selvtægt ,lider jo af denne dobbeltmoral der hindrer dem
i at komme videre end indenfor de promoverings kanaler der fandtes da det var
lykken, hvis danmarks radio ,bragte musikken. At et musikstykke kun bliver mere
populært af at så mange som muligt opdager et band og at Metallica faktisk kom
frem via. den subkultur der idag er offer for penge griske sagførere ,der
vildleder musikindustrien til at gøre sig selv mere og mere upopulær, ved at
hykle mod de samme mekanismer, som netop var årsagen til at rock musikken
overhovedet havde en chance, -------- da stats monopolerne bestemte hvad der var
lødig musik og hvad der ikke var.
Nu virker det jo desværre nærmere somom, at problemet er at kvaliteten af den
danske musik er så ringe, at der i aller højeste grad er brug for lidt frivillig
promoveriing, via de medier der idag gør det ud for datidens kassette bånd.
Nærrighed og pengebegær vil jo altid være den største hindring for at
millionerne begynder at rulle ind.
Dansk musik skal jo tvangs støttes via mærkelige CD. afgifter, opfundet via
pengegriske sagføreres feberfantasier i et socialdemokratisk syrebad, der har
hindret de reelle visionære musikere, der tør at tro på markedskræfternes frie
spil, i at bruge den nye teknologi til at bringe lindring til de musik og rytme
hungrende masser. ----------- Næ vi skal have tvangs Polka, og sagførerne skal
sætte vagtværn til selvtægt, og musikindustrien har nu fundet frem til, at man
skal idømme 13 årige livslang gæld til musikindustrien for at piratkopiere dansk
Polka.
Ideen er jo genial ; en musikbrance der ikke frembringer et produkt der kan
klare sig i fri konkurence må jo nødvendigvis benytte sig af selvtægt og køre
hade kampanger mod den ungdomskultur ,hvor den nye teknologi er samlingspunktet
, lægge samme ungdomsgruppe for had i en sådan grad at domstolene overser at det
er musikbrancens egen fejl at den ikke følger med udviklingen, og når så der er
et tilpas stort antal unge mennesker, der er blevet dømt for piratkopiering, kan
musikerne jo stoppe med at lave musik, for det er jo ikke nødvendigt for at lave
penge. ---------
Ok, for visse dele af brancen, er man jo allerede nået dertil.

Så jeg vil også anbefale dig at lade være, for du skal ikke være sikker på, at
selvom du viser public-domain grafik eller musik, så husk på at hvis du tager en
A4 kopi på et bibliotek så skal du betale afgift adf det også ,ligesom når du
køber en CD ; En af musikindustriens sagførere kan sikkert få en dommer til at
sidestille det at du viser en "kunstnerisk frembringelse" på din skærm med at
man jo skal betale et privat firma royalities , så du kan nok ricikere
hvadsomhelst , hvilket der er et par eksempler på allerede ; og du skal ikke
regne med at de overholder den almindelige lovgivning eller står tilbage for
paranoid selvtægt.
Have a nice day.

Fra : Mythos

Dato : 12-01-02 18:49

Jeg har tilladt mig at springe dit ellers gode indlæg over for at spare på
båndbreden, og risiko forat blive dømt for at kopiere noget
Jeg syntes det er forbasket at der skal være så strænge krav til hvad man må
og ikke må, hvis vi blev udsat for at skulle fjerne alt det der ikke var af
egen produktion, så ville Internet immervæk være kedeligt. Men jeg tror at
når det kommer til billeder på nettet, så er det nok begrænset hvad der
bliver lavet af aktioner mod det. Jeg har arbejdet på en landsdækkende
virksomhed (navnet er ligemeget (O: ), der blev der dagligt brugt billeder
på siderne som var hentet fra andre sider, nogle gange blev der ikke en gang
ændret på dem, og der har aldrig kommet klager over det. Enkelte gange har
vi søgt copydan og tilladelse til at bruge et billede, men fik afslag hver
gang, så det gad vi ikke i længden.
Men nu er det min egen hjemmeside der skal pyntes med grafik, så den tror
jeg at jeg laver selv, og så vil jeg skrive at folk må tage hvad de mener de
har brug for, for så er det ikke så sjovt at "stjæle" fra siderne

Kim Larsen

Fra : Kim Larsen

Dato : 11-01-02 13:08

For ikke at jokke i noget der måske kunne komme til at lugte, så nøjes jeg
med et link til en side
Er det mon denne side man skal læse for at få forståelse for citatretten
http://www.it-retten.dk/bog/06/04/ ?

Kim Larsen

Fra : Jones

Dato : 11-01-02 13:45

> [...]
jeg
> med et link til en side
> Er det mon denne side man skal læse for at få forståelse for

Ja, især punkt "6.4.b. Citatret" og underafsnittet "Særligt om
multimedia" giver en fingerpeg om hvad det hele går ud på.
Problemet er så bare følgende: **Det er endnu ikke afklaret, hvad der i
relation til sådanne værker må anses som "god skik"**, så det godt være
svært at finde ud, hvor grænserne går. Men som sagt i dit tilfælde siger
al sund fornuft, at det er ulovligt.

MVH Jones

Fra : Mythos

Dato : 11-01-02 15:58

> [...]
> relation til sådanne værker må anses som "god skik"**, så det godt være
> svært at finde ud, hvor grænserne går. Men som sagt i dit tilfælde siger

Jeg bilder mig selv ind, at jeg et eller andet sted har set at hvis man
tagen et billede fra en eller anden kilde, og manipulere med det, så er det
ens eget billede, men jeg kan godt se ud fra teksten at det kan man nok ikke
aligvel.
Jeg havde ellers lavet to screendump fra MTV og sat dem sammen, klasket en
del tekst oven i, det ville jeg have brugt til en forhåbenlig kommende
hjemmeside som skal have med musik at gøre.

Kim Larsen

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 12-01-02 04:15

"Mythos" <mythos@tdcadsl.dk> wrote in message news:3c3efdc6$0$239$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> sammen, klasket en del tekst oven i, det ville jeg have
> brugt til en forhåbenlig kommende hjemmeside som skal have

Hvis du ikke bruger MTVs logo eller på anden vis tydeliggør at
det er snuppet fra MTV, plejer de at være ganske fornuftige at snakke med.

Skriv til dem og spørg om lov... og hvis det kun er en privat
side kan det ikke skade. Vedhæft materialet til godkendelse.

Er der ikke andre måder du kan skaffe/lave dit materiale?

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Mythos

Dato : 12-01-02 11:01

> [...]
> side kan det ikke skade. Vedhæft materialet til godkendelse.
>
> Er der ikke andre måder du kan skaffe/lave dit materiale?

Det lyder til at være en god ide, det at kontakte dem.
Min ide er at lave noget om online-musik på min hjemmeside, for der findes
mange steder på nettet hvor man kan høre musik live, så ville jeg gerne have
noget grafik med nogle grupper, lige som for at understrege hvad det er det
drejer sig om.
Jeg er ikke mester i grafik, men noget kan jeg da udrette, men at tegne
Madonna, ZZ Top og andre, det kan jeg ikke

Kim Larsen