Lejeloven
Fra : Stuffy

Dato : 11-01-02 08:11

Hej

Min mor bor i en underlejlighed i en større lejlighed.
Udlejeren anvender overlejligheden.

Udlejer har nu sagt kontrakten op med 1 måneds varsel, da hun ønsker at
udleje underlejligheden til en af sine veninder.

Er dette lovligt og hvorfor?

Så vidt jeg ved kan hun kun sige lejemålet op hvis hun selv skal anvende
lejligheden?

Hilsen Jimmy

Fra : Jakob Paikin

Dato : 11-01-02 08:39

On Fri, 11 Jan 2002 08:11:23 +0100, "Stuffy" <stuffy@hotmail.com>
wrote:

>Min mor bor i en underlejlighed i en større lejlighed.
>Udlejeren anvender overlejligheden.

Med over-/under mener du vel, at din mor bor i en del af udlejers
lejlighed (og ikke at der er to lejligheder fysisk over/under
hinanden)?

>Udlejer har nu sagt kontrakten op med 1 måneds varsel, da hun ønsker at
>udleje underlejligheden til en af sine veninder.
>
>Er dette lovligt og hvorfor?

Det er formentlig lovligt (hvis de faktiske forhold ellers er som jeg
antager ovenfor). Hjemlen findes i lejelovens § 82, stk. 1, litra a:

"§ 82. Udlejeren kan opsige lejeforhold om
a) enkelte værelser til beboelse, når værelset er en del af udlejerens
beboelseslejlighed eller er en del af et en- eller tofamilieshus, som
udlejeren bebor, ..."

>Så vidt jeg ved kan hun kun sige lejemålet op hvis hun selv skal anvende
>lejligheden?

Det gælder kun, når der udlejes en hel lejlighed. Hvis der udlejes
enkelte værelser, er der ikke samme beskyttelse.

--
Jakob Paikin

Fra : Stuffy

Dato : 11-01-02 11:18

> Med over-/under mener du vel, at din mor bor i en del af udlejers
> lejlighed (og ikke at der er to lejligheder fysisk over/under
> hinanden)?

Min mor bor i en del af udlejers lejlighed - de har fælles indgang og min
mor bebor så den nederste del af den.
Det kaldes over- og underlejligheder i beboelsesns sprog.

> Det gælder kun, når der udlejes en hel lejlighed. Hvis der udlejes
> enkelte værelser, er der ikke samme beskyttelse.

Ah ok - trist.
Tak for svaret - håber naturlivis du tager fejl og der kommer andre svar der
kan hjælpe mig

Hilsen Jimmy

Fra : Jakob Paikin

Dato : 11-01-02 11:27

On Fri, 11 Jan 2002 11:17:55 +0100, "Stuffy" <stuffy@hotmail.com>
wrote:

>Min mor bor i en del af udlejers lejlighed - de har fælles indgang og min
>mor bebor så den nederste del af den.

Den almindelige sondring er, om det lejede omfatter eget køkken eller
om køkkenet deles af udlejer og lejer.

At der er een, fælles, indgang/hoveddør taler nok også for, at der er
tale om værelsesudlejning og ikke udlejning af en lejlighed.

>Tak for svaret - håber naturlivis du tager fejl og der kommer andre svar der
>kan hjælpe mig

Det skal du nok ikke satse på...

--
Jakob Paikin

Fra : Gevaldi

Dato : 11-01-02 11:37

"Stuffy" <stuffy@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:oZy%7.40$bZ2.1968@news.get2net.dk...

> Min mor bor i en del af udlejers lejlighed - de har fælles indgang og min
> mor bebor så den nederste del af den.
> Det kaldes over- og underlejligheder i beboelsesns sprog.

Som jeg læser dit problem, så er det en slags
tofamiliers hus med stue - og førstesal, er det
korrekt?

Er det et selstændigt lejemål i den forstand
der er særskilt aflæsning af:
- El
- Vand
- Varme
eller er det fælles forbrug der så bliver fordelt
efter en fordelingsnøgle?

Hvis det er som ovenstående beskrevet, vil
jeg mene at den kun kan opsiges hvis udlejer
selv skal bruge lejligheden.

Er der ikke en lejekontrakt hvori du kan læse
vilkårerne for lejemålet og især vilkårerne for
opsigelse.

/Gevaldi

Fra : Jakob Paikin

Dato : 11-01-02 12:34

On Fri, 11 Jan 2002 11:36:54 +0100, "Gevaldi"
<dynamolygte@SPAMhotmail.com> wrote:

>Er der ikke en lejekontrakt hvori du kan læse
>vilkårerne for lejemålet og især vilkårerne for
>opsigelse.

Medmindre lejekontrakten giver lejeren _bedre_ rettigheder (dvs.
længere opsigelsesvarsel el. uopsigelighed) har den ingen betydning,
da lejeloven ikke kan fraviges til skade for lejer.

Langt fra alle lejekontrakter nævner noget som helst om
opsigelsesvarsler, da lejeloven indeholder klare regler.

--
Jakob Paikin

Fra : KGB

Dato : 11-01-02 22:24

> Langt fra alle lejekontrakter nævner noget som helst om
> opsigelsesvarsler, da lejeloven indeholder klare regler.

Man har vel fri aftaleret, så man kan vel aftale opsigelsesvarsel på to uger
for den sags skyld (!?)

--
Regards, yours truly madly

(-: KGB
http://goshin-jitsu.dk
KGBNSA@HOTMAIL.COM_remove
CALM UNDER PRESSURE

Fra : Jakob Paikin

Dato : 11-01-02 22:28

On Fri, 11 Jan 2002 22:24:10 +0100, "KGB" <KGB@NSA.PET> wrote:

>Man har vel fri aftaleret, så man kan vel aftale opsigelsesvarsel på to uger
>for den sags skyld (!?)

Nej. Lejelovens opsigelsesvarsler (og en række andre regler) kan ikke
fraviges til skade for lejeren - det er såkaldt præceptive regler.

--
Jakob Paikin

Fra : Camilla Scharff

Dato : 11-01-02 12:58

"Gevaldi" <dynamolygte@SPAMhotmail.com> skrev...
> Som jeg læser dit problem, så er det en slags
> tofamiliers hus med stue - og førstesal, er det
> korrekt?
SNIP
> Hvis det er som ovenstående beskrevet, vil
> jeg mene at den kun kan opsiges hvis udlejer
> selv skal bruge lejligheden.

Ikke korrekt, for lejelovens § 82 (den paragraf, der beskriver frit
opsigelige lejemål), litra a og b lyder som følger:
"a) enkelte værelser til beboelse, når værelset er en del af udlejerens
beboelseslejlighed eller er en del af et en- eller tofamilieshus, som
udlejeren bebor,
b) beboelseslejligheder i et hus, hvori der på tidspunktet for aftalens
indgåelse kun findes to beboelseslejligheder, hvoraf ejeren bebor den ene.
Reglen gælder, selv om ejeren anvender et eller flere lokaler i huset til
andet end beboelse, og selv om der i ejendommen er udlejet et eller flere
enkeltværelser til beboelse."

Så uanset om lejligheden er at betragte som en egentlig lejlighed
(selvstændigt køkken med afløb, som kun benyttes af lejeren og dennes
husstand), vil lejemålet nok være at betragte som frit opsigeligt = med 1
måneds varsel, hvis betingelserne i § 82, litra b om, at ejeren selv skulle
bo i den anden lejlighed ved lejeaftalens indgåelse, er opfyldt.
Hvis lejemålet ikke har selvstændigt køkken med afløb, men derimod kun
dele-køkken med udlejer, så er der slet ingen tvivl om, at lejemålet
betragtes som enkeltværelse(r), og derfor hører under § 82, litra a.

> Er der ikke en lejekontrakt hvori du kan læse
> vilkårerne for lejemålet og især vilkårerne for
> opsigelse.

Hvis der er brugt en standardlejekontrakt, vil vilkårene for opsigelse være
at finde i vejledningen - med mindre der er aftalt særlige betingelser eller
kontrakten ikke er lavet på en standardblanket - og så skal man jo stadig
først finde ud af, hvilken type lejemål man har, før det kan besluttes, om
opsigelsen holder eller ej.

Mvh. Camilla

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-01-02 15:29

Stuffy skrev:

>Tak for svaret - håber naturlivis du tager fejl og der kommer andre svar der
>kan hjælpe mig

Der er ikke mange her i gruppen der ved lige så meget som Jakob -
om det som han udtaler sig om.

--
Bertel