Brændeovn, kan det svare sig ????????
Fra : Michael Guldbrand

Dato : 10-01-02 22:13

Hejsa!

Jeg stiller lige det gode spørgsmål: Kan det svare sig at installere
brændeovn og i så fald, hvilken type ???????

Vi skal bo til leje i et ca. 120 kvm. hus, hvor der i stuen er en
vindeltrappe, som jo ikke er så venlig overfor varmeregningen, der er i
stuen plads til brændeovn som også var i brug af tidligere lejer, men det
var hendes egen, så den har hun taget med :-/

Vi har 2 børn på 1 og 3 år.

Hvor meget vil vi kunne spare?
Kan det svare sig at købe en pille brændeovn?
Hvad skal man gå efter hvis man køber brugt ?
Og hvor skaffer man billigst brænde ?

Michael

Fra : Cecilie Lytchoff Grø~

Dato : 10-01-02 23:00

> Jeg stiller lige det gode spørgsmål: Kan det svare sig at installere
> brændeovn og i så fald, hvilken type ???????

Jeg vil sige det godt kan betale sig. Vi har 165 kvm i to etager,
opvarmning: Olie men vi bruger ikke olie i underetagen kun brændeovn og det
er helt klart billigere end olie..
Sørg for at købe en konvektionsovn da den tager luft ind forneden og
"puster" luften ud igen opvarmet...Vi har en Lotus 2000 det er en stor ovn,
den varmer vores 100 kvm i stueetagen op. Men det kan være jeres skal være
mindre. Snak med en fagmand om det spørgsmål.

Billig brænde. Køb et sankekort så kan i selv samle ude i skoven i et
udvalgt område. Det kræver selvfølgelig noget arbejde. En trailer og en
motorsav der er benzindrevet og et sted at opbevare brændet. Ellers kig i
jeres lokalavis der står garanteret nogle som sælger træ og træbriketter. Vi
køber indimellem træbriketter. De er meget lette at tænde op med. Der er til
3-4 måneder i en palle (ca. 1 ton) til 1450,- Det synes jeg er billigt..

Håber I kan bruge nogle af mine svar. Jeg vil klart anbefale jer at købe en
brændeovn. Der ligger lidt arbejde i det og det sviner lidt, men det er
rigtig hyggeligt og giver en dejlig form for varme. Vi har tit tropisk
klima...
Held og lykke
Venlig hilsen Cecilie

Fra : Mette Svangren

Dato : 11-01-02 19:43

Cecilie skrev

Snip

.. Vi
> køber indimellem træbriketter. De er meget lette at tænde op med. Der er
til
> 3-4 måneder i en palle (ca. 1 ton) til 1450,- Det synes jeg er billigt..

Må jeg kort spørge om, hvor I køber træbriketterne? Det lyder nemlig meget
fornuftigt...

MVH
Mette

Fra : Henning Lund

Dato : 11-01-02 21:11

Mette Svangren griflede følgende ned:

>Må jeg kort spørge om, hvor I køber træbriketterne? Det lyder nemlig meget
>fornuftigt...
>
>MVH
>Mette

KFK det gør vi tivertilfald, og det er dælme nemt
--
Mvh/best regards
Henning Lund

Fra : pusmand

Dato : 16-01-02 11:04

> KFK det gør vi tivertilfald, og det er dælme nemt
> --
> Mvh/best regards
> Henning Lund
> icq 18805021

Bruger du runde eller firkantede??
Og hva er prisen??

Fra : M@rk

Dato : 16-01-02 11:07

Wed, 16 Jan 2002 11:03:49 +0100, berigede "pusmand" <pusmand@sol.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Bruger du runde eller firkantede??

Hvis de runde = "Bio Stænger", så synes jeg at det har en enkelt fordel:
De ekspanderer ikke, som de firkantede gør - men det er nok en smagssag

/Mark

--
M@rk, the unknown @ get2net.dk - ICQ #6564215

"When the rythm-section ain't making it
- go for it your self" ~ Ben Webster

Fra : Michael Guldbrand

Dato : 16-01-02 16:42

De der biostænger, holder de hvad de lover, jeg tænker her på varme/pris og
er det billigt ???

Michael

Fra : M@rk

Dato : 17-01-02 09:12

Wed, 16 Jan 2002 16:41:30 +0100, berigede "Michael Guldbrand"
<michael_guldbrand@hotmail.com> dk.fritid.hus-og-have med:

>De der biostænger, holder de hvad de lover, jeg tænker her på varme/pris og
>er det billigt ???

Jeg har ingen anelse om, hvad "de lover"

Vi bruger typisk 2 stænger i døgnet - én om morgenen til optænding og
hurtig varme og én om aftenen til at forlænge varmetiden .......... de
brænder typisk en ca. 4-6 timer alt efter ens "luftopsætning"

Jeg har dog _hørt_, at der skulle findes nogle særlige bio stænger, som
skulle kunne varme en 8-12 timer, jeg har bare ikke fundet tiden endnu
til, at smutte ud til denne forhandler og hente en kasse )

/Mark

Fra : pusmand

Dato : 18-01-02 14:48

> [...]
> skulle kunne varme en 8-12 timer, jeg har bare ikke fundet tiden endnu
> til, at smutte ud til denne forhandler og hente en kasse )

Hvor køber du de stænger du omtaler??? (er "nybegynder" indenfor brændeovne)
Og hva hedder de helt præcis??

Fra : M@rk

Dato : 21-01-02 08:06

Fri, 18 Jan 2002 14:47:52 +0100, berigede "pusmand" <pusmand@sol.dk>
dk.fritid.hus-og-have med:

>Hvor køber du de stænger du omtaler??? (er "nybegynder" indenfor brændeovne)
>Og hva hedder de helt præcis??

Den første type kan købes i de fleste byggemarkeder, i mit tilfælde
Silvan - men du kan sikkert også finde dem et sted, hvor du kan
forhandle dig til en seriøs rabat )

De hedder "Super Bio Stænger" og koster i området af 35-40kr for 10kg.

Den anden type skulle efter sigende forhandles af H.C. Skov i København
(http://www.hcskov.dk) - men underligt nok, så kan man ikke se disse
stænger på deres hjemmeside

/Mark

Fra : Cecilie Lytchoff Grø~

Dato : 12-01-02 21:06

Hej NG

Vi fandt en annonce i "Ugeposten" (Vi bor i Nordsjælland) hos Tonny
Pedersen tlf: 48318054 eller 40268054. Vi betalte udover 1450,- kr. 50,- i
levering og han var der i løbet af nogle dage.. Men det er jo i
Nordsjælland, jeg ved ikke andre steder i landet... Men en god idé er nok at
kigge i den lokale avis.
Cecilie

Fra : Pgr

Dato : 11-01-02 10:31

Michael Guldbrand skrev:
> Jeg stiller lige det gode spørgsmål: Kan det svare sig at installere
> brændeovn og i så fald, hvilken type ???????
snip
> Hvor meget vil vi kunne spare?
> Kan det svare sig at købe en pille brændeovn?
> Hvad skal man gå efter hvis man køber brugt ?
> Og hvor skaffer man billigst brænde ?
>
> Michael

Hej Michael

Om det kan betale sig at installere brændeovn, kommer en del an på, hvordan
huset ellers er opvarmet. Er det olie, gas, el?
I skal jo tænke på, at I også skal tjene investeringen hjem igen, da I jo
kun lejer huset. I kan jo ikke være sikre på, at I også kan bruge
brændeovnen det næste sted I skal bo.

Nå, men til prisen. Vi fyrer udelukkende med træbrikketer, som har en høj
brændværdi. Det eneste andet alternativ vi har, er el, og så kan det bestemt
betale sig for os kun at bruge brændeovnen. Det koster os ca. 40 øre pr. kWh
at fyre med briketterne. Til sammenligning koster el ca. 1,4 kr. Så det kan
absolut betale sig i vores tilfælde.

Derudover giver jeg Cecilie ret; køb en konvektionsovn, da den fordeler
varmen meget bedre.

mvh.
Karina

Fra : Brian Elmegaard

Dato : 11-01-02 11:09

"Pgr" <cfs1796c@post.cybercity.dk> writes:

> betale sig for os kun at bruge brændeovnen. Det koster os ca. 40 øre pr. kWh
> at fyre med briketterne. Til sammenligning koster el ca. 1,4 kr. Så det kan
> absolut betale sig i vores tilfælde.

Indregner du virkningsgraden i dine tal?

Jeg er gået ud fra 100 l olie per kasserummeter, sådan som der står
http://www.skovforeningen.dk/braende/Braende_hele_folderen.asp. Det
betyder at jeg kan erstatte knap 100 m3 gas per rummeter. Gas koster 6
kr pr m3, brænde 0-500 kr per rummeter.

Svarer det til andres erfaringer?
--
Brian (remove the sport for mail)