Så stå da fast i den frihed som Kristus ha~
Fra : Ole Madsen

Dato : 10-01-02 15:52

2 gange har jeg set en udsendelse om en ørn som hedder "harpy eagle", den
lever i amazonas, den har et vingefang på 2 m, og kløer som en bjørn. En
fotograf oplevede engang at blive angrebet af sådan en, frygtesløst angrebet
pga han kom for tæt på.

Der er mange billeder på ørnen i bibelen, men sådan som jeg indirekte ser
den udsendelse, er, "hold frygtesløst fast ved det du har, lad ingen binde
dig med lænker, og hold fast ved det du har".

--
Ole Madsen

ICQ 12969043

http://www.creationdays.dk - Creation Days - Masseh Beréshith
http://www.auningforjesus.dk - Auning for Jesus
http://www.spurgeon.dk - Charles Haddon Spurgeon
http://www.skabelsesberetningen.dk - Skabelsesberetningen - diskutionsboard
http://move.to/getright - prædikanter, vækkelse
http://www.geocities.com/bread_nee - Watchman Nee's Brød i ørkenen

Fra : Anders Peter Johnsen

Dato : 11-01-02 00:51

"Ole Madsen" <olem@post6.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> den udsendelse, er, "hold frygtesløst fast ved det du har, lad ingen binde
> dig med lænker, og hold fast ved det du har".

Ørnen er jo et gammelt symbol.
Utrolig mange stater har gennem historien brugt den som "totem", ligefra
Babylonerne over Romerne til Tyskland, herunder Nazityskland og videre til
USA.
Den er jo også et gammelt kirkeligt symbol for Apostlen Johannes og samtidig
eet af de fire "livsvæsner" i Åbenbaringen. Den symboliserer elementet luft
i den hellenistiske verden (Tidligere var det - ganske som i dyrekredsen
eller zodiac'en idag - en skorpion.)

Den er nok ophøjet som en slags "himmelens konge", ligesom Løven normalt
betragtes som "dyrenes konge", og desuden skulle dens anatomi være så skægt
indrettet, at den er det eneste dyr i Verden, der kan tåle at se direkte ind
i Solen.

Spøjst når man betænker Johannes' fascination for Lyset, ikke?

Andes Peter Johnsen

Fra : Niels

Dato : 11-01-02 07:29

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Babylonerne over Romerne til Tyskland, herunder Nazityskland og videre til

Bibelen bruger ikke ørnen som et symbol, den bruger ørnens egenskaber som
billeder for at Israel og vi andre kan forstå, hvad der bliver sagt.

Obad 1,4
Flyver du højt som ørnen og lægger din rede blandt stjernerne, styrter jeg
dig ned derfra, siger Herren.

Kunne betyde at hvis Israel (eller de kristne) lægge for højtflyvende
planer, skal Gud nok pille dem ´ned på jorden igen.

Hab 1,8
Deres heste er hurtigere end pantere, rappere end nattens ulve. Rytterne
galoperer af sted, de kommer flyvende fra det fjerne som en ørn.

Niels