ISO Latin-1: edh og thorn
Fra : Per Erik Ronne

Dato : 10-01-02 15:46

Jeg havde forståelsen af at vi med overgangen til MacOS X også havde
fået et nyt tegnsystem. Nemlig ISO Latin-1, som skulle indeholde de
nordiske tegn edh og thorn [som i Odhin og Thor].

Men hvor ligger de egentlig?

--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-02 16:32

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Men hvor ligger de egentlig?

eg kender ikke tegnene, men har prøvet forskellige tastkombinationer med
en skrift som indeholder tegnene i'/Appliations/Utilities/Key Caps.app'

<icq:131382336>

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 10-01-02 20:29

> eg kender ikke tegnene, men har prøvet forskellige tastkombinationer med
> en skrift som indeholder tegnene i'/Appliations/Utilities/Key Caps.app'

Du kender vel runealfabetet. Det kaldes også f u th a r k'en efter
første seks tegn.

Tegnet, som man plejer at skrive th i stedet for, ser sådan nogenlunde
sådan ud:

|-
| \
| |
| /
|-

Edh er også et gammelt runetegn, som ser ud som et lille d, hvor den
bageste streg går skråt op mod venstre, og genneskæres af en streg, så
det bliver som en kors. Du kender sandsynligvis tegnet fra lydtegn. Også
thornet, idet man i Danmark plejer at anvende det i stedet for det
græske theta.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 10-01-02 21:10

> eg kender ikke tegnene, men har prøvet forskellige tastkombinationer med
> en skrift som indeholder tegnene i'/Appliations/Utilities/Key Caps.app'

Det kunne måske også hjælpe at aktivere "Extended Roman (U)" under
System Preferences > International > Keyboard Menu og så kigge i Key
Caps bagefter. Men det virker kun i Cocoa-programmer som f.eks. TextEdit
og Mail, men ikke i Carbon-programmer som Word og Entourage.

Thomas Tvegaard

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 10-01-02 22:34

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> Det kunne måske også hjælpe at aktivere "Extended Roman (U)" under
> System Preferences > International > Keyboard Menu og så kigge i Key
> Caps bagefter.

Den indeholder blot /mindre/ end US tastatur.

> Men det virker kun i Cocoa-programmer som f.eks. TextEdit
> og Mail, men ikke i Carbon-programmer som Word og Entourage.

Så kan man jo alligevel ikke bruge den i MacSOUP X, når den kommer ;-(.

Fra : Peter Kiil

Dato : 10-01-02 23:17

in article 1f5tfle.7q1fwr5sxbvfN%serse@diku.dk, Per Erik Ronne at
serse@diku.dk wrote on 10/01/02 22:33:

> Så kan man jo alligevel ikke bruge den i MacSOUP X, når den kommer ;-(.

Nederen! Jeg har ellers altid drømt om at riste mine emails i runer.

--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 11-01-02 06:22

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> in article 1f5tfle.7q1fwr5sxbvfN%serse@diku.dk, Per Erik Ronne at

> Nederen! Jeg har ellers altid drømt om at riste mine emails i runer.

Faktisk er de to bogstaver [fire, når man også tænker på de store] uhyre
anvendelige i en sproglig diskussion. Og de findes altså under Windows.

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 11-01-02 09:06

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> Den indeholder blot /mindre/ end US tastatur.

Kigger lige. Hmm.... Prøv med Alt-tasten, så vidt jeg kan se: alt-D og
alt-T og kombiner med Shift.

Der er ingen der har sagt, at det skulle være nemt.

Hvad men denne metode? Aktiver tastaturlayoutet "Unicode Hex Input" og
tast Alt-00f0 og Alt-00fe.

Argh... find selv resten på <http://www.unicode.org/charts/> som
Thorbjørn Ravn Andersen forslår.

Thomas Tvegaard

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 11-01-02 08:38

serse@diku.dk (Per Erik Ronne) writes:

> Jeg havde forståelsen af at vi med overgangen til MacOS X også havde
> fået et nyt tegnsystem. Nemlig ISO Latin-1, som skulle indeholde de
> nordiske tegn edh og thorn [som i Odhin og Thor].

Ud fra mine foreløbige iaggtagelser kører Mac OS X UTF-8 encoding.

Dvs Unicode, og så er hele arsensalet på http://www.unicode.org/charts/ til rådlighed. Hvad fontene understøtter har jeg ikke undersøgt endnu.

Du er interessert i Latin-1 SUpplement siden.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://unixsnedkeren.dk