Andet multimedie
bentjuul 3670
Hvilket OS til PhotoShop 5.5
Fra : KNL DtP

Dato : 10-01-02 14:52

Hejsa!

Jeg styr kraftigt og overvejer at skifte fra 98 til XP, da 98 er begyndt at
lave mange fejl ved PS-brug.

Computeren skal bruges meget til (tung) grafik i PhotShop 5.5, PageMaker 6.5
og CorelDRAW! 9. Nogen der ved om dette kan køre smertefrit (dvs. stabilt og
hurtigt) under Windows XP? Kan man bare uden videre køre PS 5.5 under XP -
eller skal der opgraderes noget?

Jeg kører med en 800 MHz Duron med 256 RAM, som jeg regner med at opgradere
til 384 eller 512 (i tilfælde af XP).

Desuden skal der kører lidt netsurfning + musik + lidt simpel
videoredigering. Ikke det helt vilde spil...

På forhån tak!

Kristian

Fra : Madsen

Dato : 10-01-02 15:35

KNL DtP skrev:

> Kan man bare uden videre køre PS 5.5 under XP -
> eller skal der opgraderes noget?

Ingen problemer på det punkt.
Derimod har jeg oplevet problemer med Photoshop 5.0 som ganske
simpelt nægter at starte på Win2000 og WinXP, men en opdatering til
version 5.01 løste det problem. Photoshop 5.5 har jeg ikke oplevet
problemer med indtil videre. I det daglige bruger jeg dog for det
meste Photoshop 6.0.

(Jeg kører WinXP Pro UK)

Madsen.

Fra : Madsen

Dato : 10-01-02 15:36

Madsen skrev:

> I det daglige bruger jeg dog for det meste Photoshop 6.0.

6.01 mente jeg.

Madsen.

Fra : KNL DtP

Dato : 10-01-02 16:22

> Ingen problemer på det punkt.

Oki.

> Jeg kører WinXP Pro UK

- Er du tilfreds med dette OS til grafikbrug? Altså, går det i knæ, hvis man
begynder at lege med +20 Mb Tiff'er i PS? Hvor meget RAM vurderer du der
skal til, for at køre XP og PS til tungere grafik (altså ikke kun sådan
noget web-200x200-pixels-jpeg)?

På forhånd tak!

Kristian

Fra : Punishers Inc.

Dato : 10-01-02 16:40

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> begynder at lege med +20 Mb Tiff'er i PS? Hvor meget RAM vurderer du der
> skal til, for at køre XP og PS til tungere grafik (altså ikke kun sådan

Jeg kører med XP Pro UK, PIII 650, 384 MB og et tudsegammelt RIVA TNT
grafikkort, og jeg arbejder med grafik væsentligt større end "noget
web-200x200-pixels-jpeg", og det kører fremragende sålænge du ikke roder for
meget med liquify i for høje opløsninger.

Vil det gøre en forskel at opgradere grafikhardwaren mht. PS performance?

Mvh
Rasmus

Fra : Jesper Kollerup Jens~

Dato : 10-01-02 18:57

"Punishers Inc." <PunisherOlsen@Hotmail.com> wrote in message news:a1kck7$c25$1@sunsite.dk...
> Jeg kører med XP Pro UK, PIII 650, 384 MB og et tudsegammelt
> RIVA TNT grafikkort, og jeg arbejder med grafik væsentligt
> større end "noget web-200x200-pixels-jpeg"

[Snip...]

> Vil det gøre en forskel at opgradere grafikhardwaren mht. PS
> performance?

Nix, ikke en dyt. Photoshop kører lige godt på en maskine med
et Alliance ProMotion som med et GeForce3. Det er en ny CPU
du skal skrive på ønskesedlen (eller måske 2?).

--
Med venlig hilsen:
Jesper Kollerup Jensen

Fra : Madsen

Dato : 10-01-02 19:23

Jesper Kollerup Jensen skrev:

> (eller måske 2?)

Ja, se det er nemlig ikke så ringe endda, men det ved du jo alt
om ;)

(Hvis man har planer om 2 cpu'er skal det forresten være WinXP Pro
man skal vælge. WinXP Home Edition understøtter ikke 2 cpu'er.)

Madsen.

Fra : Punishers Inc.

Dato : 11-01-02 12:55

> (Hvis man har planer om 2 cpu'er skal det forresten være WinXP Pro
> man skal vælge. WinXP Home Edition understøtter ikke 2 cpu'er.)

Jamen så er det jo så dejligt at systemet understøtter dette. Derimod er min
pung næppe kompatibel :)

Tak for svarene forresten.

Mvh
Rasmus

Fra : Madsen

Dato : 11-01-02 15:35

Punishers Inc. skrev:

> Jamen så er det jo så dejligt at systemet understøtter dette.

Ja, at køre WinME på et system med dual-cpu, ville nok være lidt
for åndsvagt eller spild af penge om man vil. :)

Madsen.

Fra : Punishers Inc.

Dato : 11-01-02 12:57

"Jesper Kollerup Jensen" <jesper@kollerup.SPAM> wrote in message

> Nix, ikke en dyt. Photoshop kører lige godt på en maskine med
> et Alliance ProMotion som med et GeForce3. Det er en ny CPU
> du skal skrive på ønskesedlen (eller måske 2?).

Tak. Ikke fordi det gør en forskel, men så kan jeg da i det mindste gå og
savle lidt over CPU priserne.

Mvh
Rasmus

Fra : Madsen

Dato : 10-01-02 17:39

KNL DtP skrev:

> - Er du tilfreds med dette OS til grafikbrug?

Ja, ingen tvivl om det. Mindst lige så tilfreds som ydelsen i
Win2000, men det er jo også samme kerne de to systemer kører på.

> Altså, går det i knæ, hvis man begynder at lege med +20 Mb
> Tiff'er i PS? Hvor meget RAM vurderer du der skal til, for at
> køre XP og PS til tungere grafik (altså ikke kun sådan noget
> web-200x200-pixels-jpeg)?

Generelt kører Photoshop bedre jo mere ram du smider efter den,
synes jeg, men Win2000/XP er bedre til at ydnytte større mængder
ram end f.eks. Win98 er. Det synes jeg klart man kan mærke.
Der er ikke noget med at systemet begynder at komme med underlige
fejl fordi det er løbet tør for systemressourcer. Det var noget jeg
godt kunne opleve på Win98 f.eks. når man virkelig pressede den med
mange programmer åbne på een gang og store jobs åbnet.

Madsen.

Fra : jopa

Dato : 10-01-02 16:25

"KNL DtP" skrev bla...
> Jeg styr kraftigt og overvejer at skifte fra 98 til XP, da 98 er begyndt
at
> lave mange fejl ved PS-brug.

5.0 og 6.0 kører fint her på XP

--

jopa
www.jp-web.dk

Fra : Mythos

Dato : 10-01-02 18:49

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> til 384 eller 512 (i tilfælde af XP).
>
> Desuden skal der kører lidt netsurfning + musik + lidt simpel
> videoredigering. Ikke det helt vilde spil...

Jeg kan fortælle at jeg har forsøgt mig med XP og PS 6.01, og det gik ikke
på min maskine, det kan så være den er for lille til formålet (400Mhz 256Mb
RAM), men jeg er vendt tilbage til 98SE og solgt XP.
Det er ikke fordi det ikke virkede, men der var ofte problemer med fejl.
Nogle gange gik det over al forventning, og andre gange gik det ned, en
eller to gange bottede det bare helt om ?

Kim Larsen

Fra : KNL DtP

Dato : 10-01-02 20:06

Hej igen!

Jeg takker for de gode svar - jeg tror såmænd jeg skal ud og ligge på XP og
lidt mer' RAM til svinet...!

MVH

Kristian