/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Lejekontrakt på 2 år ?
Fra : Peter M.


Dato : 10-01-02 11:26

Hej
Jeg udlejer en lejlighed fra d. 010202, hvor jeg gerne vil have det sådan at
jeg kun udlejer den med 2 år af gangen.
er det lovligt og hvordan, hvis det er lovligt skal jeg så skrive det i
lejekontrakten, og kan jeg bruge en standard lejekontrakt ?

mvh
Peter M



 
 
Jakob Paikin (10-01-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Paikin


Dato : 10-01-02 12:05

On Thu, 10 Jan 2002 11:25:48 +0100, "Peter M." <lpm@it.dk> wrote:

>Jeg udlejer en lejlighed fra d. 010202, hvor jeg gerne vil have det sådan at
>jeg kun udlejer den med 2 år af gangen.
>er det lovligt

Ja. Tidsbegrænsede lejemål kan være af op til 2 års varighed.

>og hvordan, hvis det er lovligt skal jeg så skrive det i
>lejekontrakten, og kan jeg bruge en standard lejekontrakt ?

I standardkontraktens § 11 skriver du noget i stil med: "Lejemålet er
tidsbegrænset og udløber uden opsigelse den 31.1.2004."

Bemærk i øvrigt at lejemålet så er uopsigeligt for lejeren. Hvis
lejeren skal gives ret til at opsige før tid, skal dette udtrykkelig
fremgår af § 11.


--
Jakob Paikin

Kai Hoffmann (10-01-2002)
Kommentar
Fra : Kai Hoffmann


Dato : 10-01-02 12:16

Davs.

> >Jeg udlejer en lejlighed fra d. 010202, hvor jeg gerne vil have det sådan
at
> >jeg kun udlejer den med 2 år af gangen.
> >er det lovligt
>
> Ja. Tidsbegrænsede lejemål kan være af op til 2 års varighed.

Er der så ikke noget med, hvis man så udlejer til de samme for en periode
mere, så kan den ikke tidsbegrænses?
--



Mvh.
Kai Hoffmann

http://www.hoffmann.cc

Det kan godt være at mad er et modelune,
men jeg tror det er kommet for at blive.



Jakob Paikin (10-01-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Paikin


Dato : 10-01-02 12:21

On Thu, 10 Jan 2002 12:15:36 +0100, "Kai Hoffmann"
<kai@hoffmann.slet-dette.cc> wrote:

>> Ja. Tidsbegrænsede lejemål kan være af op til 2 års varighed.
>
>Er der så ikke noget med, hvis man så udlejer til de samme for en periode
>mere, så kan den ikke tidsbegrænses?

Der findes så vidt jeg ved ingen trykt retspraksis på området.

Ifølge (mindst) en lejeretlig fremstilling ("Boliglovene" af Anne
Louise Husen) er der intet problem i at have flere tidsbegrænsede
lejeaftaler efter hinanden, med samme lejer.

Imidlertid må man huske, at tidsbegrænsning i det hele taget kun er
gyldig, hvis det er rimeligt begrundet i udlejers forhold.

Det er klart, at jo flere gange der indgås (2-årige) tidsbegrænsede
aftaler, jo vanskeligere bliver det at argumentere for den rimelige
begrundelse.

I givet fald er det op til boligretten at afgøre, om aftalen er
tidsbegrænset eller ej.

Undet alle omstændigheder bør man nøje overveje situationen (og evt.
få professionel rådgivning), hvis man påtænker at indgå en ny
tidsbegrænset lejekontrakt med samme lejer. Navnlig fordi
retstilstanden tilsyneladende ikke er fuldstændig klar.


--
Jakob Paikin

Peter Hansson (10-01-2002)
Kommentar
Fra : Peter Hansson


Dato : 10-01-02 13:31


"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> skrev i en meddelelse
news:c7uq3uscsq354tt1ooo7tsabnl030hjrv7@4ax.com...
>
> Der findes så vidt jeg ved ingen trykt retspraksis på området.
>
>
> Imidlertid må man huske, at tidsbegrænsning i det hele taget kun er
> gyldig, hvis det er rimeligt begrundet i udlejers forhold.
>
> Det er klart, at jo flere gange der indgås (2-årige) tidsbegrænsede
> aftaler, jo vanskeligere bliver det at argumentere for den rimelige
> begrundelse.

Her er der et eks på det med at fastholde begrundelsen:

JU 1998 828 (et 2-årigt tidsbestemt lejemål forlænget først i ca 2 år og
derefter i godt 1 år; det fandtes ikke rimeligt 3 gange at fastholde
tidsbegrænsningen, der derfor blev tilsidesat).

PH




Claus E Beyer (10-01-2002)
Kommentar
Fra : Claus E Beyer


Dato : 10-01-02 13:34

"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> skrev i en meddelelse
news:c7uq3uscsq354tt1ooo7tsabnl030hjrv7@4ax.com...
> On Thu, 10 Jan 2002 12:15:36 +0100, "Kai Hoffmann"
> <kai@hoffmann.slet-dette.cc> wrote:
>
> >> Ja. Tidsbegrænsede lejemål kan være af op til 2 års varighed.
> >
> >Er der så ikke noget med, hvis man så udlejer til de samme for en periode
> >mere, så kan den ikke tidsbegrænses?
>
> Der findes så vidt jeg ved ingen trykt retspraksis på området.
>
> Ifølge (mindst) en lejeretlig fremstilling ("Boliglovene" af Anne
> Louise Husen) er der intet problem i at have flere tidsbegrænsede
> lejeaftaler efter hinanden, med samme lejer.
>
> Imidlertid må man huske, at tidsbegrænsning i det hele taget kun er
> gyldig, hvis det er rimeligt begrundet i udlejers forhold.
>
> Det er klart, at jo flere gange der indgås (2-årige) tidsbegrænsede
> aftaler, jo vanskeligere bliver det at argumentere for den rimelige
> begrundelse.

Er der ikke noget med, at hvis udlejer blot stiltiende lader lejer bo mindst
én måned ekstra, da bortfalder tidsbegrænsningen, og lejemålet er nu
blevet til et almindeligt tidsubegrænset lejemål, der ikke kan opsiges af
udlejer ?

Claus


Jakob Paikin (10-01-2002)
Kommentar
Fra : Jakob Paikin


Dato : 10-01-02 13:51

On Thu, 10 Jan 2002 13:33:40 +0100, "Claus E Beyer"
<cebeyer@hotmail.com> wrote:

>Er der ikke noget med, at hvis udlejer blot stiltiende lader lejer bo mindst
>én måned ekstra, da bortfalder tidsbegrænsningen, og lejemålet er nu
>blevet til et almindeligt tidsubegrænset lejemål, der ikke kan opsiges af
>udlejer ?

Korrekt. Hvis udlejeren er klar over, at lejer benytter det lejede i
mere end 1 måned efter ophør, fortsætter lejemålet uden
tidsbegrænsning.

Det betyder dog ikke, at en "genstridig" lejer skal være fysisk smidt
ud inden en måned - blot må udlejer iværksætte reelle bestræbelser på
at få vedkommende ud. Overgivelse til fogedretten må i hvert fald
antages at være nok.


--
Jakob Paikin

Peter M. (12-01-2002)
Kommentar
Fra : Peter M.


Dato : 12-01-02 00:08

1000 tak for hjælpen
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177514
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408612
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste