IT advokat ?
Fra : TF

Dato : 10-01-02 11:12

Ved ikke om dette er off-topic ?

Jeg skal bruge en dygtig IT advokat, som har speciale indenfor ophavsret på
IT området.

Hvordan finder jeg frem til sådan en advokat ? Han skal være MEGET dygtig og
MEGET erfaren indenfor IT, og have praktiseret det længe.

Nogen der kan anbefales ?

-
Mvh
Tonni

Fra : Jakob Paikin

Dato : 10-01-02 11:17

On Thu, 10 Jan 2002 11:11:47 +0100, "TF" <tony@nospam-fonager.dk>
wrote:

>Hvordan finder jeg frem til sådan en advokat ? Han skal være MEGET dygtig og
>MEGET erfaren indenfor IT, og have praktiseret det længe.

www.advokey.dk kan man søge efter advokater - bl.a. ud fra deres
arbejdsområde.

Personligt kender jeg til bl.a. www.vonhaller.dk (med bl.a. Martin von
Haller Grønbæk) og www.bender.dk der begge næsten udelukkende
beskæftiger sig med IT-jura og har gjort det længe.

Martin Grønbæk var vist en af de første advokater herhjemme, der
beskæftigede sig med de juridiske problemer omkring IT og Internet.

--
Jakob Paikin

Fra : Peter Brodersen

Dato : 13-01-02 21:12

On Thu, 10 Jan 2002 11:16:53 +0100, Jakob Paikin <news@paikin.dk>
wrote:

>Martin Grønbæk var vist en af de første advokater herhjemme, der
>beskæftigede sig med de juridiske problemer omkring IT og Internet.

.... desværre også en af de første, der udviste manglende forståelse
for almindelig pli på samme (opfordring til "spamming" - hermed ikke
ment MFL §6a) . Det er så selvfølgelig op til den enkelte, om
hvorvidt, man vil tage dette med i sin vurdering af valg af advokat
med IT-kendskab.

--
- Peter Brodersen

Fra : Peter G C

Dato : 13-01-02 21:15

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote in message

[klip]

> [...]
> ment MFL §6a) . Det er så selvfølgelig op til den enkelte, om
> hvorvidt, man vil tage dette med i sin vurdering af valg af advokat

Hvad taler du om?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-01-02 22:27

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev:

> Hvad taler du om?

Der var noget politisk fnidder angående valget af Martin Lidegaard fra
det Radikale Venstre til Folketinget på bekostning af Charlotte
Fischer. Fejlen bestod i at kandidaterne skulle have været opstillet
sideordnet, hvilket ville have givet valg til Fischer men dette blev
kandidaterne ved en fejl ikke. Dette medførte, at Grønbæk opfordrede
til at spamme Lidegaard.

http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=12804

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Jakob Paikin

Dato : 13-01-02 22:32

On Sun, 13 Jan 2002 21:26:57 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam@dafnie.dk> wrote:

> [...]
>sideordnet, hvilket ville have givet valg til Fischer men dette blev
>kandidaterne ved en fejl ikke. Dette medførte, at Grønbæk opfordrede

A'hva? Den havde jeg ikke set.

Ikke nogen specielt fiks ide må jeg sige. Men om det er spamming,
tja...

--
Jakob Paikin

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-01-02 23:26

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> skrev:

> A'hva? Den havde jeg ikke set.
>
> Ikke nogen specielt fiks ide må jeg sige. Men om det er spamming,
> tja...

Nok ikke i Markedsføringslovens forstand, da der ikke er et kommercielt
tilsnit men jeg tvivler på, at de danske internetudbydere ville se
specielt positivt på et tiltag som Grønbæks.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 13-01-02 21:45

On Sun, 13 Jan 2002 21:11:39 +0100, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

> [...]
>ment MFL §6a) . Det er så selvfølgelig op til den enkelte, om
>hvorvidt, man vil tage dette med i sin vurdering af valg af advokat

Hvis du tænker på den ældgamle episode omkring FDIHs holdning til
opt-in kontra opt-out, synes jeg egentlig det er et temmelig tyndt
synspunkt.

For de, der ikke kender forløbet var det følgende: FDIH havde en
positiv holdning til opt-out. Efter en kort men voldsom protest fra en
masse Internet-brugere skiftede FDIH holdning og støttede direkte en
out-in model.

På det pågældende tidspunkt fandtes der ingen danske (lov)regler om
e-mail markedsføring, hvorfor jeg vanskeligt kan se at det forløb
skulle sige noget om Martin Grønbæk som advokat.

I forløbet agerede han i øvrigt som formand (så vidt jeg husker) for
FDIH og ikke som advokat for foreningen. (Man kunne måske endda
betragte det som en kvalitet, at Martin Grønbæk argumenterede for sin
"klients" synspunkt, selvom andre var uenige. Klient i citationstegn,
da der vist ikke formelt var tale om advokatarbejde).

Interesserede kan læse om forløbet på følgende adresser:

http://www.fdih.dk/update31.htm
http://www.fdih.dk/update35.htm
og til dels http://www.fabel.dk/

Men tråden skal vist FUT'es et andet sted hen end juragruppen nu.

--
Jakob Paikin

Fra : Peter Brodersen

Dato : 13-01-02 23:25

On Sun, 13 Jan 2002 21:45:11 +0100, Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote:

>Hvis du tænker på den ældgamle episode omkring FDIHs holdning til
>opt-in kontra opt-out, synes jeg egentlig det er et temmelig tyndt
>synspunkt.

Den holdning skal du have lov til at have; jeg tænker tillige på
Operation Mailstorm og "Spam Lidegaard"-anbefalingen, som Morten også
refererer til. Førstnævnte skriver FDIH selv om på:
http://www.fdih.dk/neobuilder.php?id=200012130843_2472_3a3728b35b088
.... og til gengæld skal jeg nok holde mine kommentarer angående deres
defekte programmering et andet sted.

Som nævnt er det en individuel sag, ud fra hvilke kriterier, man
vælger sin advokat. Har man rent faktisk en interesse i en
hensigtsmæssig udvikling på nettet, kunne man blot være fristet til at
lægge sine penge et andet sted, det er såmænd alt.

Tillige taler vi om en person, der hvis han følger sine egne råd
risikerer at få lukket sin Internet-forbindelse hos sin udbyder. Jeg
ville blot ikke ønske at løbe en risiko ved at vælge en sådan advokat,
hvor man må gå ud fra at en Internet-forbindelse vil være et
væsentligt værktøj i hans arbejde.

>Men tråden skal vist FUT'es et andet sted hen end juragruppen nu.

Såfremt, det handler om faktorer til at vælge advokat, som hele tråden
i første omgang handler om, kan jeg ikke se, det er et problem.

Til gengæld er jeg overrasket over den evindige
kryben-i-forsvarsposition, der ses, hver gang, medier fx omtaler
advokater eller lignende negativt. De gange, jeg har udtalt mig om
negative oplevelser med fx advokater eller advokatfuldmægtige,
Indenfor øvrige fag (fx Internetudbydere :) lader det snarere til at
kompetente firmaer ønsker at gøre deres for at understrege forskellen
i kompetence, og altså ikke vil stå inde for andre firmaers opførsel.

Det er forståeligt, at man gerne vil understrege, at stort set alle
advokater er kompetente i forhold til deres arbejde, fx hvis der har
været en negativ holdning til hele branchen. Jeg er heller ikke i
tvivl om at de fleste gør et godt stykke arbejde. Men jeg er
overrasket over at advokatkritik generelt er "uhørt". Tænk hvis man i
andre passende nyhedsgrupper fx ikke måtte kritisere sin
internetudbyder ;)

--
- Peter Brodersen

Fra : Jakob Paikin

Dato : 14-01-02 09:21

On Sun, 13 Jan 2002 23:24:34 +0100, Peter Brodersen
<professionel@nerd.dk> wrote:

>Den holdning skal du have lov til at have; jeg tænker tillige på
>Operation Mailstorm og "Spam Lidegaard"-anbefalingen, som Morten også
>refererer til.

Som du ser i mit andet indlæg var jeg ikke opmærksom på den episode -
som jeg heller ikke synes er smart.

>defekte programmering et andet sted.

Den står til en pris for grimmeste link-kode

EOD.

--
Jakob Paikin