Connect til SQL server via VB
Fra : Morten Brynjolf

Dato : 10-01-02 10:39

Hej!

Er der en der kan hjælpe med fremgangsmåden til at connecte til en database
på en SQLserver via VB ?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Morten

Fra : Erlend Klakegg Bergh~

Dato : 10-01-02 10:38

"Morten Brynjolf" <mob@acnielsen.aim.dk> skrev i melding
> Hej!
>
> Er der en der kan hjælpe med fremgangsmåden til at connecte til en
database
> på en SQLserver via VB ?

Hvis det er en MySQL-server, så kan du titte på
http://www.freesql.org/connection.html .

--

Vennlig hilsen Erlend
erlendkb@online.no

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 10-01-02 10:48

"Morten Brynjolf" <mob@acnielsen.aim.dk> wrote in message

> Er der en der kan hjælpe med fremgangsmåden til at connecte til en
database
> på en SQLserver via VB ?

Hvilken SQL server vil du connect til?

MsSQL, MySQL eller en helt anden?

/Thomas

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 10-01-02 11:03

"Thomas Nielsen" <thomas@websup.dk> wrote in message
> "Morten Brynjolf" <mob@acnielsen.aim.dk> wrote in message

> database
>
> Hvilken SQL server vil du connect til?
>
> MsSQL, MySQL eller en helt anden?

Ja, det hjælper jo nok at uddybe lidt :)

Fra Excel2000 har jeg lavet en macro der tidligere har hente nogle data fra
en Access2000 database.
Nu har nogen valgt at denne database skal flyttes til en SQLserver af typen
MsSQL v7.0.

Tidligere har jeg lavet en connection på følgende måde:

Set db = CreateObject("ADODB.Connection")
db.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Base
Set rst = CreateObject("ADODB.RecordSet")

Det skal vel naturligvis laves på en anden måde når der nu er tale om en
MsSQLserver.

Med venlig hilsen
Morten Brynjolf

Fra : Thomas Nielsen

Dato : 10-01-02 11:15

> [...]

> db.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Base
> Set rst = CreateObject("ADODB.RecordSet")

Set Conn = ("ADODB.Connection")
DSN = "DRIVER=SQL Server; SERVER=Servernavn; UID=Brugernavn; PWD=Password;
DATABASE=Database;"
Conn.Open DSN

Således kan det gøres DSN-less til en SQL server.

/Thomas

Fra : Morten Brynjolf

Dato : 07-03-02 15:07

> [...]
>

> Set Conn = ("ADODB.Connection")
> DSN = "DRIVER=SQL Server; SERVER=Servernavn; UID=Brugernavn; PWD=Password;

Og hvordan starter jeg så et sqlstatement og får det lagt ind i et
recordset?

Fra : Rayman

Dato : 09-03-02 11:26

For det første, hvis du bruger VB (og ikke vba eller ASP), skal du ikke
bruge .CreateObject. Dette kaldes for Late-Binding, og er udover at være
meget langsomt, også til tider ustabilt. Hvis du i stedet bruger Dim/Set,
kan du også se alle medlemer af objektet. Hvis du bruger Dim xxx As New yyy,
checker VB om objektet er oprettet hver gang du kalder en funktion, og er
derfor langsomt. Lad være med det :)

Dim db As ADODB.Connection
Dim rst As ADODB.RecordSet 'Early Binding

Set db = New ADODB.Connection
db.Open "DRIVER={Microsoft Access Driver (*.mdb)}; DBQ=" & Base
'Set rst = New ADODB.RecordSet 'Unused
strSQL = "SELECT * FROM CUSTOMERS"
Set rst = db.Execute(strSQL)

Du kan også åben via recordset'et, men det kan du læse dig til i MSDN

mvh. Rayman