Disk Copy ?????
Fra : Bjarne S

Dato : 10-01-02 10:37

Hej....

Jeg administrerer 9 stk. G4 (OS 9.1) i et undervisningslokale. Kursisterne
har det med at pille lidt for meget ved filer, de ikke burde røre. Derfor
har jeg brug for at kunne re-etablere maskinerne ret ofte.

Min tanke er et lave et DiskImage ved hjælp af Disk Copy. Jeg har ingen
problemer med at oprette et Disk Image ved at benytte funktionen 'Opret
billede fra disk...' og gemmer det oprettede billede på en separat harddisk.

Men jeg kan ikke bruge billedet bag efter - hverken på den computer, hvor
jeg har oprettet billedet eller på andre. Er der nogle her der kan hjælpe
mig med en forklaring på dette?

Hilsen
Bjarne

(ved svar pr. email.... fjern 'x' i UDC)

Fra : Christian Bech

Dato : 10-01-02 11:46

Bjarne S <bjs@xudc.hk.dk> wrote:

> [...]
> har det med at pille lidt for meget ved filer, de ikke burde røre. Derfor
> har jeg brug for at kunne re-etablere maskinerne ret ofte.

Har du overvejet at bruge Assimilator? Det er et glimrende
facist-program der fx en gang i døgnet genetablerer alle indstillinger
til standard og (endnu bedre) sletter de programmer, som kursisterne har
installeret, og de filer, som de ikke har sørget for at gemme på
filserveren eller på et eksternt medie - dog ignorerer den filer gemt på
skrivebordet, men de er jo nemme at få ram på.

--
Christian

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-01-02 11:50

In article <mid%7.19$lU1.1661@news.get2net.dk>,
"Bjarne S" <bjs@xudc.hk.dk> wrote:

> [...]
> billede fra disk...' og gemmer det oprettede billede på en separat harddisk.

Hvorfor gemmer du ikke bare alle filerne på den seperate harddisk?
Det er ikke nødvendigt at lave et diskimage.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-02 12:23

Bjarne S <bjs@xudc.hk.dk> wrote:

> [...]
> jeg har oprettet billedet eller på andre. Er der nogle her der kan hjælpe

brug "Apple Software Restore" (ASR) til at lave en master med.

1) Start med en jomfruelig disk, dvs. nyinstaleret Mac OS 9.1 og
programmer som er færdig konfigureret - ingen bruger dokumenter. (de
gemmer vel deres filer på en server?) Jeg går ud fra at i har flerbruger
licenser så du ikke skal indtaste serienumre seperat.

2) Opret et stort disc image på en anden partition eller på en flytbar
disk. (2.5" firewire eller en server-disk er ideel)

3) Boot fra CD'en "Apple tilbagekopier software" der fulgte med G4'erne.

4) Mount det disc image du lige har lavet.

5) Drop den jomfruelige disk på ASR ikonet (ikke dobbeltklikke!)

6) Lad software restore kopiere disken til disc imaget.

Nu har du en master der kan bruges på alle dine G4'ere fremover.

7) Boot en vilkårlig G4 med samme CD, og drop det disk imaget du lige
har lavet på ASR ikonet (ikke dobbeltklikke!).
Du bliver præsenteret for tre muligheder: "Overskriv eksisterende
arkiver", "Tilbagekopier, men arkiver originalemner" samt "Slet
navn_på_disk før tilbage kopiering"

Vælg den mulighed der passer dig, og vælg den partition du vil kopiere
masteren til og klick på tilbage kopier. Der er selvfølgelig smartere
metoder, men denne er ganske gratis

NB. metoden kan i øvrigt også bruges til at lave en komplet bootbar
backup af Mac OS X, hvis der bruges ASR 2.12. (har selv brugt det)

<icq:131382336>