Påhængsskilt på bil med campingvogn?
Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 10-01-02 09:21

Jeg håber der er nogen her der kan hjælpe mig.

Vi har i et andet forum diskuteret hvorvidt det (stadig) er lovpligtigt med de
rød/hvide skilte med PÅHÆNG hvis man har en campingvogn efter sin personbil.

Jeg har ikke kunnet finde noget i Færdselsloven der omtaler de skilte, kun en
passus i Vejledning for Statens Bilinspektion og den er jeg ikke sikker på jeg
opfatter korrekt.

Jeg synes ikke man ser skiltene ret tit længere, og da jeg sidste forår købte
campingvogn blev jeg af forhandleren oplyst at de ikke var lovpligtige mere. Da
jeg ikke ønsker at overtræde loven hvor det kan undgås vil jeg gerne vide
om jeg skal ud og investere i skilte inden campingsæsonen starter.

Venligst

Lisbeth Jakobsen

Fra : Carsten Stage

Dato : 10-01-02 11:53

Lisbeth Jakobsen wrote:

> Vi har i et andet forum diskuteret hvorvidt det (stadig) er lovpligtigt med de
> rød/hvide skilte med PÅHÆNG hvis man har en campingvogn efter sin personbil.

Det præcise svar finder i "detailforskrift for motorkøretøjer" som du
finder her:

http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011189505REGL

Specifikt om påhængsskilte skal du ned og finde punkt 2.04.001, hvor der
står:

Vogntog, hvori indgår registreringspligtigt påhængskøretøj, skal det
trækkende køretøj være forsynet med påhængsskilt efter følgende regler:

a)
Personbil og varebil N1 skal være forsynet med påhængsskilt, såfremt
påhængskøretøjets bredde overstiger bredden af den trækkende bil.

b)
Lastbil N2 og lastbil N3 skal være forsynet med påhængsskilt uanset
bredden af det tilkoblede påhængskøretøj.

c)
Påhængsskiltet skal være anbragt på bilens højre side, således at det
tydeligt kan ses skråt bagfra. Skiltet skal være anbragt højst 2,25 m
bag bilens forreste punkt, dog ikke længere bagude end laddets eller
varekassens forkant.

d)
Påhængsskilt skal være hvidt med rød kant og forsynet med teksten
»PÅHÆNG« i røde bogstaver anbragt under hinanden.

e)
På bil, hvis tilladte totalvægt overstiger 3500 kg, skal påhængsskiltet
være 400 mm højt og 100 mm bredt. På anden bil skal skiltet være 250 mm
højt og 60 mm bredt. Der tillades en tolerance på ±5%.

(2)
Påhængsskiltet kan være fast monteret, således at bestemmelsen i pkt.
(1) c) er opfyldt, også når påhængskøretøj ikke er tilkoblet.

(3)
Påhængsskiltet kan afgive lys af hvid farve (ikke-blinkende) med en
lysstyrke på højst 60 cd. Skiltet skal tænde samtidig med bilens lygter
til markering.

Hilsen,
--
Carsten Stage

Camping interesseret?
http://www.campingnettet.dk/
http://home19.inet.tele.dk/cstage/camping/index.htm
uin # 4483272
http://www.image.dk/~cstage/

Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 10-01-02 11:58

"Carsten Stage" <c@stage.as> wrote in message

> Det præcise svar finder i "detailforskrift for motorkøretøjer" som du
> finder her:
>
> http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/B20011189505REGL
>
><KLIP forklaringen>

Tak. Det citerede var det samme som det der stod i "Vejledning til Statens
Bilinspektion"

Så det må jo altså betyde at en meget stor del af de danske campister kører
ulovligt. Men dem om det.

Venligst
Lisbeth Jakobsen

Fra : Mickey

Dato : 10-01-02 17:06

> Så det må jo altså betyde at en meget stor del af de danske campister
kører
> ulovligt. Men dem om det.

ja hvis deres campingvogn er bredere end deres bil - men det er de da vist
for det meste ?

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis

<theo-> ADSL.....is that some sort of learning difficulty?
Problemer med forbindelsen ? - lav en traceroute på http://trace.susie.dk