folkekirken
Fra : Mickey

Dato : 10-01-02 00:09

Jeg er ikke sikker på det er den rette gruppe...

Hvis jeg melder mig ud af folkekirken, hvilke kirkelige ydelser har jeg så
stadig krav på/mulighed for ? (bryllup, begravelse, konfirmation osv...)

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis

<theo-> ADSL.....is that some sort of learning difficulty?
Problemer med forbindelsen ? - lav en traceroute på http://trace.susie.dk

Fra : Per H. Nielsen

Dato : 10-01-02 09:08

"Mickey" <003@susie.dk> writes:

>Hvis jeg melder mig ud af folkekirken, hvilke kirkelige ydelser har jeg så
>stadig krav på/mulighed for ? (bryllup, begravelse, konfirmation osv...)

Hvis du går ind på http://www.familieadvokaten.dk/ og søger
på ordet 'folkekirken', så kommer der en række gode svar frem.

Specielt http://www.familieadvokaten.dk/emner/673.html opsummerer
de vigtigste konsekvenser som er:

Du mister:

1. Retten til at få en præst til at medvirke ved dit bryllup eller
din begravelse.
2. Muligheden for at få personlig vejledning hos den lokale præst.

Derimod kan du sagtens få dine børn døbt eller konfirmeret.

På visse kirkegårde er der en højere betaling for gravsteder for
ikke-medlemmer af folkekirken.

Hilsen
Per

--
Per H. Nielsen <phn@dkscan.dkx>

Fra : Punishers Inc.

Dato : 10-01-02 09:42

"Per H. Nielsen" <phn@dkscan.dkx> wrote in message

> Du mister:
>
> 1. Retten til at få en præst til at medvirke ved dit bryllup eller
> din begravelse.

Vil det sige at man ikke har mulighed for at blive gift i kirken på trods af
ens partner som er medlem?

Mvh
Rasmus

Fra : Jakob Paikin

Dato : 10-01-02 09:42

On Thu, 10 Jan 2002 09:41:39 +0100, "Punishers Inc."
<PunisherOlsen@Hotmail.com> wrote:

>Vil det sige at man ikke har mulighed for at blive gift i kirken på trods af
>ens partner som er medlem?

Det ville være lidt underligt, men mon ikke man kan betale sig fra det
i givet fald.

--
Jakob Paikin

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 10-01-02 10:01

Jakob Paikin <news@paikin.dk> skrev:

> Det ville være lidt underligt, men mon ikke man kan betale sig fra
> det i givet fald.

Det modsatte er mindst ligeså underligt, da den ene part rent faktisk
er medlem af folkekirken.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Ove Kristensen

Dato : 10-01-02 20:51

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev i en meddelelse
> Jakob Paikin <news@paikin.dk> skrev:

> Det modsatte er mindst ligeså underligt, da den ene part rent faktisk
> er medlem af folkekirken.

Jamen det kan kirken vel betale sig fra )

Mvh
O.K.

Fra : boe

Dato : 10-01-02 10:02

"Punishers Inc." <PunisherOlsen@Hotmail.com> wrote in message

> Vil det sige at man ikke har mulighed for at blive gift i kirken på trods
af
> ens partner som er medlem?

Citat fra www.folkekirken.dk:

"Det er kun et krav for folkekirkelig vielse, at den ene part skal være
medlem af folkekirken, så der er ingen problemer med at vielsen kan ske i en
folkekirke."

Mvh Bo

Fra : Punishers Inc.

Dato : 10-01-02 12:49

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in
> [...]
>
> "Det er kun et krav for folkekirkelig vielse, at den ene part skal være
> medlem af folkekirken, så der er ingen problemer med at vielsen kan ske i

Tak.

Mvh
Rasmus

Fra : Eliasen

Dato : 10-01-02 10:31

> Du mister:
>
> 1. Retten til at få en præst til at medvirke ved dit bryllup
eller
> din begravelse.

Jeg har altid fået at vide, at "retten til" i kirkelig sammenhæng
betyder, at præsten har ret til at sige NEJ til at forestå begravelsen,
hvis afdøde ikke er medlem af folkekirken. Jeg har hørt om efterladte,
der måtte løbe spidsrod mellem forskellige sogne for at finde en præst
der ikke tog så tungt på tingene. Hvad angår vielser, er der stadig
præster der nægter at vie parret hvis ikke begge er medlem af den lille
hemmelige klub.

Fra : Padre

Dato : 10-01-02 15:09

> præster der nægter at vie parret hvis ikke begge er medlem af den lille
> hemmelige klub.

Hemmelige ?

Dén var ny

Padre