En lille opgave
Fra : Mikkel Gudsøe

Dato : 09-01-02 23:46

Foranlediget af diskussionen under TDC problematikken om trusler.

En meget voldsomt udseende mand, der ofte har været genstand for utrykhed
hos kunder og ansatte i en cafe ved gentagne gange at ryge i klinch med både
kunder og ansatte...enkelte gange ved grov vold og trusler...der har affødt
domme til den pågældende, der muligvis bærer rygmærke(så kunder og ansatte
måske føler de har flere eks. mandens venner at frygte), kommer nu tilbage
til cafeen efter udstået straf.

Manden sætter sig ved skranken og siger med et smil på læben uden ligefrem
at storgrine..."...hmm...jeg tror jeg skal have den fine dyre flaske whisky
der gratis herinde". Manden får en flaske, idet den ansatte går ud fra at
det holder manden tilbage fra at gå amok. Det gør det også...og manden går
sin vej med flasken.

Problemet som jeg opdeler i to eksempler:
1. Manden sagde det med bevidsthed om at de ansatte ville være bange for ham
og håbede på at få den gratis.

2. Manden sagde det for sjov for via humor at genoprette et nyt og godt
forhold til cafeens ansatte og kunder. Da han modtog flasken tog han det som
en (mod)gestus fra cafeen om at denne havde lagt tidligere episoder bag sig
og gik glad derfra.

ER der tale om tvang jf. aftaleloven, kan cafeen kræve betaling for flasken
eller såfremt denne er i behold istedet kræve den tilbage, eller er manden
berettiget til at beholde den i et eller begge af de to eksempler. Er der
evt. tale om trusler efter straffeloven jf. eksempel 1. Vil nogen gå så vidt
som at tale om røveri jf. eks. 1?

Jeg har da selv et par forslag, men hvad synes I??

Håber det er iorden med en lille tænkt hygge opgave i dette forum...er ny
her!

Gudsøe

Fra : boe

Dato : 10-01-02 15:18

"Mikkel Gudsøe" <gudsoee@oncable.dk> wrote in message

> Håber det er iorden med en lille tænkt hygge opgave i dette forum...er ny
> her!

Ja, og du bliver ikke ret gammel hvis du fortsætter med den slags indlæg

Du virker som om, at du godt selv ved, at der kan skrives en længere
afhandling på dit eksempel. Hele scenariet lægger op til en afvejning af
forsætsbegrebet, og det er som bekendt ikke noget helt let emne.
Mit umiddelbare bud ville være røveri efter §288, stk. 1 nr. 3.

Mvh Bo