Fedt fattig mad!
Fra : Poul Simonsen

Dato : 09-01-02 22:19

Hvad skal jeg kigge mere kigge efter end fedt indhold når jeg leder efter
fedt fattig/sundt mad??
Vil jeg tabe mig ved at spise fedtfatigt og løbe en tur lige efter aftens
maden hver dag ca 3km??

FEDE
Poul

Fra : Tony

Dato : 10-01-02 00:08

"Poul Simonsen" <pouls@freemail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> fedt fattig/sundt mad??
> Vil jeg tabe mig ved at spise fedtfatigt og løbe en tur lige efter aftens

Ja, det vil du

Fra : David Olsen, copymag~

Dato : 10-01-02 01:06

Hejsa

Ja det vil du men det vil ikke være sundt. LIge efter aftensmaden skal ,aven
have ro og blod til at fordøje. Hvis du derfor anstrenger dig fysisk lige
efter du har spist får du ikke fordøjet maden ordentligt og det er vist ik
ret sundt.

vent ihvertfald lige 1 time efter du har spist :)

/david

Fra : Poul Simonsen

Dato : 10-01-02 16:00

det vil je gøre

Fra : Christian S

Dato : 14-01-02 02:39

> det vil je gøre
> "David Olsen, copymag.dk" <david@copy-magasin.dk> skrev i en meddelelse

> ,aven

Efter hvad jeg har fået afvide af instruktøre, så skal man løbe "dyrke
motion"
også spise bagefter..kroppens forbrænding er høj ca 2 timer efter motion
og man får fyldt de vigtige depoter op igen, her med menes ikke
fedtdepoterne
Mvh
Christian S

Fra : Erna Andersen

Dato : 12-01-02 09:26

Hej Poul
jeg synes du også skal have svar på dit første spørgsmål.
Du skal have 1,0-1,5 g fedt og olie pr kilo du vejer, dvs. gnsn. 90 gram om
dagen, og det findes i frø og nødder, kødvarer og madolie. Det er en lille
kopfuld.
Desuden skal du have protein. Det bruges til vækst, men også til
"omforandringer". Findes bedst i fisk og grønsager, æg, mælk og kød.

Faktisk skal du spise alle slags fødevarer, men du skal dele din Magnum med
andre og komme vand i colaen =

Hilsen Erna

Fra : Line Illum

Dato : 27-01-02 19:21

Hej Poul.
Jeg vil kraftigt fraråde dig at løbe en tur efter aftensmaden, for når du
lige har spist, har din krop travlt med at forbrænde og fordøje, og der vil
ikke være megen energi til både dette og en løbetur, ergo må én af
aktiviteterne undvære, og det vil i givet fald blive fordøjelsen. Giv dig
hellere god tid til at fordøje, og løb så et par timer efter aftensmaden.
Eller løb om morgenen inden morgenmaden eller midt på eftermiddagen.
Et råd i retning af fedtindholdet i din mad: Lad være med helt at undvære
fedt, det nedsætter smagskvaliteten GRUSOMT og ødelægger dermed din
fornøjelse ved at spise. Steg fortrinsvis i olivenolie eller rapsolie af god
kvalitet, dvs. koldpresset olie, helst en førstegangsudvinding, idet disse
olier er rige på flerumættede fedtsyrer, som er gode for dit kredsløb. Skær
ned på kødmængden, for i kød findes meget skjult fedt. Hvis du kan undvære
fedtstof på rugbrødsmadder er der også meget at hente her, hvis ikke, så
skrab.
Ærligt talt tror jeg ikke minus fedt er den bedste måde at tabe sig på,- jeg
holder på at dit stofskifte skal sættes i vejret, og det gør du ved at spise
5-6-7 mindre måltider i løbet af dagen, -på den måde holder du konstant gang
i kroppens forbrænding. Spis tonsvis af den frugt, du allerbedst kan lide,
kræs om både mellemmåltider og hovedmåltider, så du ikke går og ægrer dig
over elendig, overdrevent mager sulte-mad. Når du anretter dine måltider, så
læs tonsvis af grøntsager op, spis et stort stykke rigtig godt brød, og nyd
så dit kød.
Har du iøvrigt overvejet at få en test af din kropstype af en uddannet
terapeut, for at finde ud af, hvilken kostsammensætning, der er helt rigtig
for dig??
Mange hilsner og god fornøjelse med dit projekt.
Line.

Poul Simonsen <pouls@freemail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3t2%7.17619$Zm5.1589090@news000.worldonline.dk...

Fra : Charlotte Rasmussen

Dato : 14-02-02 13:23

hej.
du skal kigge efter at du ikke spiser for mange kulhydrater især om aftenen,
det er dem der også feder.

knus charlotte

Fra : Christian Vandsø

Dato : 14-02-02 15:38

On Thu, 14 Feb 2002 13:23:21 +0100, "Charlotte Rasmussen"
<Charlotte_Rasmussen@hotmail.com> wrote:

>du skal kigge efter at du ikke spiser for mange kulhydrater især om aftenen,
>det er dem der også feder.

Det giver ingen mening. Det er en gammel myte at man ikke skal
indtage sine kalorier om aftenen "fordi de så feder når man er inaktiv
pga søvn". Hvis man ellers får forbrugt sin energi, er det ligegyldigt
hvornår det indtages.

/Christian
--
[ http://vis.mig.et.geekshow.dk ]
[ Non semper ea sunt quae videntur. ]

Fra : Linda Sørensen

Dato : 18-02-02 21:02

Hejsa Poul

Jeg har måske et par oplysninger, der kan hjælpe dig lidt på vej.

Poul:
[Hvad skal jeg kigge mere kigge efter end fedt indhold når jeg leder
efter fedt fattig/sundt mad??]

Hvornår er man mæt ?

Man er mæt, når alle ens energidepoter er fyldt med kulhydrater.

Forestil dig et lager ved et byggemarked - der skal altid være et vist
antal varer af hver slags således at kunderne altid kan få det de går
efter. Når lagret så er ved at være tomt, bestilles der nyt hjem.
Sådan fungerer kroppen også.

Når man har spist arbejder kroppen på højtryk for at nedbryde
næringsstofferne i manden, mens den ordner dem efter anvendelighed.
Nogle skal bruges med det samme , andre skal oplagres.

Kulhydraterne er de første der bliver omsat - det er ligesom de vare i
en butik, der altid er efterspørgsel på. De bliver omdannet til
sukker/glukose, kroppens brændstof, og sendt af sted for at imødekomme
kroppens energibehov. Har man spist flere kulhydrater, end der er
behov for - altså bestilt flere varer end der er brug for, bliver de
omdannet til glykogen, dvs energi, og oplagret i muskler og lever til
senere brug. Hvis alle lagre allerede er fulde vil sukkeret blive
omdannet til fedt, og lagret i fedtdepoterne.
- MEN man skal have spist enormt meget kulhydrat førend dette sker.
Derfor, hvis man sørger for udelukkende at spise de langsomme
kulhydrater, vil man ikke udsætte kroppen for at have indtaget så
mange kulhydrater, at den begynder at omdanne det til fedt.

Sukker er også kulhydrater, men hurtige. Dermed forstås, at de bliver
hurtigere i kroppen end de langsomme (brød, ris, pasta, grønt). Derfor
er det kun en kort mæthedsfornemmelse, da intet vil blive lagret. Ved
indtagelse af sukker som næringsmiddel, giver man heller ikke kroppen
de meget vigtige vitaminer og mineraler, der normalt indtages gennem
kosten. Hvis kroppen ikke har behov for den energi som sukkeret
tilføre, vil sukkeret blive omdannet til fedt, og lagret i
fedtdepoterne.

Proteiner bliver nedbrudt til essentielle aminosyrer - byggestenene,
som kroppen har brug for til at vedligeholde sine celler. Kroppen kan
ikke selv danne nok proteiner, hvorfor vi skal indtage dem gennem
kosten. Spiser man mere protein end kroppen har brug for, bliver det
omdannet til kulhydrater. Og kommer om bag i køen for at blive
forbrændt - ligesom ved kulhydraterne bliver det omdannet til sukker,
hvis kroppen pt ikke har brug for sukkeret, vil det blive omdannet til
fedt og lagret i fedtdepoterne.

Det et super vigtigt, at man under en kostomlægning ikke udelukker
fedtet - kroppen kan ikke overleve uden en vis mængde af de
essentielle/rigtige fedtsyre. Dog skal man sikre, at det fedt man
indtager hovedsageligt kommer fra planteriget - dvs olier som raps
eller olivenolie. Desuden skal man indtage fedt fra fisk. Fedt fra
dyreriget Hvis man får for meget fedt kan sammenlignes med nogle af de
varer, der bestilles hjem ved en fejltagelse. De kommer bare til at
ligge på hylderne og optager plads. Det er svært at komme af med dem
igen, for der er ingen der vil købe fejlvaren. Det er kun hvis der er
100% udsolgt af alt andet, at man kan få brugt noget af varen -
kroppens sidste chance for at overleve. Hvis man allerede har
kulhydrater nok på lager ryger det fedt man indtager direkte ud i
fedtvævet, og så er det man samler deller !

Derfor tænk dig om en ekstra gang, når du indtager føde. Spis mange
langsomme kulhydrater som brød, ris, pasta, grøntsager og frugt. De
både fylder/mætter dine lagre i lang tid og bidrager med alle dine
vitaminer og mineraler, som sammen med proteinet er grundstenene i din
krops funktioner.
Undgå sukker - det er ligesom at tisse i bukserne. Det varme i
øjeblikket, men bliver rigtig kold og ulækker bagefter - de bidrager
ikke kroppen med noget som helst.
Proteiner skal indtages, men der er ingen grund til at indtage mere
end kroppen har brug for (10-15%), da disse eller bare bliver omdannet
til kulhydrater og fylder på hylderne i kroppen.
Spis fedt i kontroleret mængder max 30 % -

SPIS FORNUFTIGT OG HOLD DIG VÆK FRA SODAVAND SÅ KOMMER DET AF SIG SELV

Poul:
[Vil jeg tabe mig ved at spise fedtfatigt og løbe en tur lige efter
aftens maden hver dag ca 3km??]

Som andre også nævner, er det en dårlig ide, at løbe lige efter at man
har spist. Man er tung og uoplagt mens kroppen koncentrerer sig om at
nedbryde det mad, man lige har fyldt i mavesækken.

Istedet er det bedre at motionere et par timer et større måltid eller
lige før et større måltid. Umiddelbart efter et måltid er kroppens
kulhydratdepoter fyldt op, og man vil derfor i første omgang bruge den
energi, da den er hurtigere at omsætte end energien fra dine
fedtceller. Hvis man venter til et par timer efter et større måltid,
vil lagret af kulhydrat langsomt være udtømt, og man begynder at
forbrænde fedtet istedet.

Desuden skal du vide, at der er noget der hedder basalstofskifte, det
er energi din krop forbrænder i løbet af dagen, for at holde dine
organer og kropstemperatur i live. Denne vil du kunne finde ved at
gange din vægt med 100 kJ (~25 kcal). Hvis du vejer 100 kg vil dit
basale stofskifte være 10.000 kJ el 2500 kcal. Det vil sige, at du
bare ved at leve forbrænder 10.000 kJ om dagen ! Derudover bruger du
energi til at løfte dine arme, gå, handle ind, spille spil på
computeren osv... Derfor kan du ved et stillesiddende arbejde med
mindre gangaktivitet og ingen eller begrænset fysisk aktivitet i
fritiden yderligere gange de 10.000 kJ med 1,4

EN PERSON PÅ 100 KG FORBRÆNDER DERFOR 14.000 KJ PR DAG VED EN LAV
AKTIVITET.

Derfor vil du i starten opleve en hurtig nedgang i kiloerne ved bare
at lægge kostvanerne om. Du skal så lige huske på, at for hver kilo du
bliver lettere, forbruger din krop også mindre energi.

Sport er blandt andet med til at sættet tempoet i vejret hvad
vægtforringelsen angår, men er i den grad også med til at bygge dine
muskler op (forbrænder endnu mere energi, da større muskler bruger
mere energi til at 'leve') samtidig med former det kroppen.

Så vil jeg gerne mane skrøne i jorden - at spise 5-6 måltider om dagen
er ikke med til at sættet det basalestofskifte op - kroppen bruger
lige meget energi at omsætte maden om den spises af 6 eller 3 gange.
DOG skal det tilføjes, at det er vigtigt at spise mange små
mellemmåltider, da det er med til at holde blodsukkeret jævnt. Hvis
man ikke har spist noget i meget lang tid, vil blodsukkeret falde.
Kroppen vil forlange energi til at udligne blodsukkeret i en fart,
hvorfor man tit bliver slikken. Ved konstant at fylde brændstof på
kroppen, vil man undgå at løbe tør, og man nedsætter trangen til det
søde.

Jeg håber virkelig, at dette har været en hjælp for dig. Hvis du
skulle have yderligere spørgsmål, vil jeg meget gerne se, om jeg kan
besvare dem.

Mvh
Linda Sørensen
http://www.gladogslank.dk - din kommende guide til sundhed og livsglæde