Bobestyrer og hvad så ?
Fra : Carl Munk

Dato : 09-01-02 22:04

Min fader er død, og jeg som søn skulle stå for begravelse og slutte boet,
der kun indeholder GÆLD.
Nu har min søster,der ikke mødte op til begravelse eller gav en krans,
skrevet til skifteretten at der skal ske
offentlig skifte med en Bobestyrer.

Hvad skal jeg så gøre ? Nægte at vedgå at betale bedemand+gravsted, (det
offentlige vil give max 7600 kr.) eller bare kaste bolden i ringen og sige,
nu kan det offentlige klare resten, dvs. tømme boligen på plejehjemmet mm.

Hvad gør jeg nu og på den mest "forretningsrigtigste" måde, kan skifteretten
bede afdødes datter om at betale sagsomkostningerne hvis vedkommende stadig
ønsker at opretholde en Bobestyrer og hvem betaler så denne? det offentlige
?

Jeg betaler intet, men vil gerne tømme boligen og køre det hele til
storskrald, intet har værdi overhovedet.
Der er nemlig en venteliste til min faders bolig og skal det afvente en
Bobestyrer der må bruge 2 år på at regne GÆLDEN ud, (den ligger på ca.
25-28.000 kr.).

Venligst svar mig hurtigt, den øvrige familie er "rystet".

--

vh
carl

Fra : Erik G Christensen

Dato : 09-01-02 22:35

Carl Munk wrote:

> [...]
> offentlig skifte med en Bobestyrer.
>
> Hvad skal jeg så gøre ? Nægte at vedgå at betale bedemand+gravsted, (det

Ja, -dog ikke, hvis du personligt har lavet aftalen med bedemanden om
begravelsens udførelse, så er det jo dig der har bestilt.

>?..........eller bare kaste bolden i ringen og sige,
> nu kan det offentlige klare resten, dvs. tømme boligen på plejehjemmet mm.

Ja, og henvende dig til skifteretten, hvis der skulle være nogle personlige
ting, du gerne vil have fra lejligheden.

Alt andet vil koste dig penge, som ikke gør en forskel i boet.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Arne Feldborg

Dato : 10-01-02 01:33

"Carl Munk" <carl@munk.dk> skrev Wed, 9 Jan 2002 22:03:40 +0100

> [...]
>nu kan det offentlige klare resten, dvs. tømme boligen på plejehjemmet mm.

Hvis du skal forestå boet under et privat skifte, så kræver det at du
får fuldmagt fra samtlige de andre arvinger. Det får du jo tydeligvis
ikke, så dermed mener jeg egentlig problemet løser sig selv.

Begravelsesomkostninger (og også en evt. mindesammenkomst) kan
fratrækkes i boopgørelsen, men det har kun betydning for beregning af en
evt. arveafgift

Hvis boopgørelsen er negativ vil der jo blive en difference, fra det
offentlige tilskud og op til det beløb begravelsen faktisk har kostet,
som bedemanden jo nok vil søge dækket hos den der har bestilt
begravelsen.
Men det ville der jo under alle omstændigheder blive, uanset om det er
et offentligt eller et privat skifte.

Hvis der er andre arvinger, og du i forvejen har diskuteret med dem
hvordan begravelsen skulle foregå, vil de jo nok være mere eller mindre
forpligtet til at deltage i udgifterne også.

Og kan jeg ikke dy mig for en helt personlig bemærkning:
Sørg så vidt muligt for at gamle billeder, gamle breve fra fjerne
slægtninge, dagbøger, mv. bliver bevaret. Det er ikke sikkert du
interesserer selv dig for sådant, det er heller ikke sikkert dine børn
vil interessere sig for det.
Men det er 110% sikkert - at der på eet eller andet tidspunkt vil være
een eller anden i familien som vil være lykkelig for at det blev gemt.

--
mvh, A:\Feldborg