Kobling på MZ'er....?
Fra : CB

Dato : 09-01-02 21:49

Hej NG.

Jeg har et problem med at min MZ'er. Det er som om, at den ikke kobler helt
ud, når jeg er i gear og tager koblingen. Den trækker stadig lidt. Det er
også utrolig svært (faktisk umuligt) at finde frigear, hvis man holder
stille, med koblingen taget, men hvis man derimod kører i gear, er det ikke
noget problem at finde frigear. Dette problem kan jeg jo ike rigtig leve
med, så jeg har taget det store skridt, at forsøge at komme ind til
koblingen. Jeg har taget både kickstarter, gearpedal og fodhvilere af. Jeg
har også taget koblingskabel, omdrejningstællerkabel og oliepumpe ud (ved
ikke om det var nødvensigt) og alle skruer der holder dækslet selvfølgelig.
MEN... Når jeg forsøger at trække dækslet af, sker der det at jeg kun kan
hive dækslet ca. 5mm ud, og så siger det DONK... Det er som om det rammer på
noget inde bag dækslet. Jeg har ingen ideer om hvad jeg skal gøre, så hvis
der er nogle af jer kloge hoveder, der evt. ved hvad løsningen på mit
problem er, eller kan forklare hvordan jeg korrekt afmonterer
koblingsdækslet, vil jeg blive meget meget glad. (Puhh...det var en
ordentlig smøre...)

Med venlig hilsen
Christian B
MZ ETZ250

Fra : Moller

Dato : 09-01-02 22:19

> Jeg har et problem med at min MZ'er. Det er som om, at den ikke kobler
helt
> ud, når jeg er i gear og tager koblingen.

Lyder som om du ikke har stillet koblingskablet ordenligt...

> stille, med koblingen taget, men hvis man derimod kører i gear, er det
ikke
> noget problem at finde frigear. Dette problem kan jeg jo ike rigtig leve

Igen koblingskablet.... og nu det er en 250 model, så vær forberedt på
at det 3'e gear forsvinder :)

> med, så jeg har taget det store skridt, at forsøge at komme ind til
> koblingen.

Neeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeej, det gør du bare ikke.... det mest elendigt
lavet og værste del at af og påmontere på en MZ er ligepræcis den, vi endte
med at lime lortet på plads, eftersom den konstant faldt af...

> [...]
> har også taget koblingskabel, omdrejningstællerkabel og oliepumpe ud (ved
> ikke om det var nødvensigt) og alle skruer der holder dækslet

Nu du skriver du har fjernet omdrejningstællerkablet, så vil jeg lige
spørge om du har taget koblings stillepladen af, og skruet de 3 skruer ud
der ??? hvis du ikke har fat den af, eller aner hva den er til... vil jeg
nok anbefale at du prøver at stille koblingen via den, og så samler alt det
andet igen, inden du er tvunget til at samle det hele... især den pakning
som er på koblingshuset, som du nu er ved at tage af, må ikke tage skade,
ellers vil du ha at den drypper olie igennem der konstant.

> MEN... Når jeg forsøger at trække dækslet af, sker der det at jeg kun kan
> hive dækslet ca. 5mm ud, og så siger det DONK...

Lyder som om du mangler de 3 skruer, og at din kobling ikke er strammet
en skid derfra... så er det klart den ikke virker :)

> problem er, eller kan forklare hvordan jeg korrekt afmonterer
> koblingsdækslet, vil jeg blive meget meget glad.

Hvis du kan nå det endnu, så få den samlet igen... og så prøv at stramme
koblingen efter bogen.

Jeg vil på det strængeste anbefale dig at købe Hayens bog til MZ'erne
den dækker alle ETZ modeller, og de fleste ting passer også med ES og TS
samt ETS modellenerne...

VH
Lars Molnit
P.S. Er du tidligere knallertbrian ??? for så vil jeg endnu mere
anbefale at få fat i bogen og læse på sagerne, for en MZ er IKKE bare en
knallert der kan skrues på.... den skal stilles efter bogen, og når det er
gjort, og den køre... så piller man ikke ved den mere uden de 2 årlige
tjek... inden og efter man har kørt vintersæson.

Fra : RpR

Dato : 10-01-02 01:12

> [...]
> gjort, og den køre... så piller man ikke ved den mere uden de 2 årlige
> tjek... inden og efter man har kørt vintersæson.

Heh, hvis jeg endelig skulle finde på at anskaffe mig en gammel MZ'er for
billige penge, så skulle jeg da nok se hvad jeg kan få ud af sådan en =)
F.eks en TS 150 Sport (mener jeg den hedder) er relativ billig, omend
mekanikken mest minder om den på en gammel Puch Monza.

Men mange 2-takts MC'ere lider af forskruning fordi en eller anden der lige
knap ved hvordan man hakker stemplet på sin Maxi har skulle prøve at rode i
dem, det er rigtigt.

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : Moller

Dato : 10-01-02 10:32

> [...]
> F.eks en TS 150 Sport (mener jeg den hedder) er relativ billig, omend
> mekanikken mest minder om den på en gammel Puch Monza.

hmmm, tror lige du skal ha fat i svend1 eller københavner Finn, mener
det er Finn... begge er i gang med sådanne projector... og jeg tror ikke de
vil give dig helt medhold... men jeg er nu alligevel imponeret over DDR
Quicken som Svend1 har lavet.

Ellers søg efter på nettet om det britiske MZ Race... der er nogen halrå
MZ ETZ 250/251/301'ere som kan med de rigtige kører give tæsk til mange af
de store maskiner på banerne.

> Men mange 2-takts MC'ere lider af forskruning fordi en eller anden der
lige
> knap ved hvordan man hakker stemplet på sin Maxi har skulle prøve at rode
> dem, det er rigtigt.

Detsvære en sørgelig ting, som jeg har mådte sande, efter 1 af mine
køb... heldighvis ikke med MZ'en som er købt til ekstra billigt A til B
transportmiddel, som både skal klare sommer og vinter... og hvis jeg ikke
tager meget fejl, så er det 5 sæson den nu er ved at klare igennem med mig
på ryggen :)

VH
Lars Molnit
MZ ETZ 251
Suzuki GT-380

Fra : Mikkel Christensen

Dato : 10-01-02 10:57

Moller <news@molnit.com> wrote in article
<a1jn1p$23it$1@news.cybercity.dk>...

> [...]
halrå
> MZ ETZ 250/251/301'ere som kan med de rigtige kører give tæsk til mange

http://www.motorcyclenews.com/news/detail?sectionID=50678&documentID=92890

Det er en rigtig fed artikel om det UK MZ ræs (et af mine favorit bookmarks
. Og der bliver sgu gået til den.
Synd der ikke er plads til sådan en serie i DK.

--
Mikkel

Fra : RpR

Dato : 11-01-02 19:45

> [...]
de
> vil give dig helt medhold... men jeg er nu alligevel imponeret over DDR

De gamle 150'ere jeg har haft kigget på har så vidt jeg kunne se alle været
med stempelstyret indsugning.
Har sågar set en dansk side engang hvor de presterede at hente 10km/t ved at
hakke stemplet på den, heh...

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com

Fra : RpR

Dato : 11-01-02 20:13

> [...]
de
> vil give dig helt medhold... men jeg er nu alligevel imponeret over DDR

Sad lige og kiggede på en MZ side der sælger tun stumper til MZ 250 og
minsanten om ikke der er noget der ligner et gammelt Proma til en FS-1 eller
Monza til ca. 400,- heh, de ikke bare ligner knallerter, de koster også
derefter =)

--

- RpR
http://www.mopedgallery.com