TDC og opsigelse af internet abbonement
Fra : Slyngel

Dato : 09-01-02 19:04

Hej Gruppe, jeg har to spørgsmål - det ene mere praktisk end det andet...

1. Jeg har en ADSL forbindelse hos Teledanmark...i ca. 3 måneder nu... Jeg
har ikke skrevet under på denne aftale og har haft en hav af problemer med
at få det til at virke...
Mit spørgsmål er: Kan jeg "opsige" abonementet uden at betale en snøvs?

2. Rent hypotetisk - mig og en kammerat diskuterede "afpresning"..
Spørgsmålet går på om det er "lovligt" at udtale følgende til en anden
person: "Hvis du ikke betaler mig 10.000 kr - så slæber jeg dig i retten!"
(er det afpresning? - er det lovligt at "true" på denne måde? - uanset
forudgående hændelser)

Hilsen Slyngel

Fra : Peter G C

Dato : 09-01-02 19:07

"Slyngel" <emailnottrue@bullshit.com> wrote in message

[klip]

> Mit spørgsmål er: Kan jeg "opsige" abonementet uden at betale en snøvs?

Nej. Hvordan kan du få den idé?

> [...]
> person: "Hvis du ikke betaler mig 10.000 kr - så slæber jeg dig i retten!"
> (er det afpresning? - er det lovligt at "true" på denne måde? - uanset

Det er kun lovligt, hvis det du truer dig til er lovligt, og det er det i
dette tilfælde ikke - du har jo ikke krav på de 10.000.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 09-01-02 19:42

Peter G C skrev:

>Det er kun lovligt, hvis det du truer dig til er lovligt

Kan det siges så enkelt?

Hvis sagføreren 'truer' med inkasso, og det senere viser sig, at
fordringen var ulovlig, blev sagførerens 'trussel' så ulovlig?
--
Kaj Svenningsen

Behandl dig selv som du vil behandles af andre.

Fra : Peter G C

Dato : 09-01-02 20:04

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> wrote in message

> Kan det siges så enkelt?

Ja - som Dennis Lange også skriver:

"det er tilladt at true med noget lovligt til noget lovligt"

Se på formål og middel.

> Hvis sagføreren 'truer' med inkasso, og det senere viser sig, at
> fordringen var ulovlig, blev sagførerens 'trussel' så ulovlig?

Som hovedregel ja - hvis der er en vis sandsynlighed for, at fordringen
består.

- Hvad mener du med en 'ulovlig' fordring?

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Kaj Svenningsen

Dato : 09-01-02 23:24

Peter G C skrev:

>- Hvad mener du med en 'ulovlig' fordring?

Jeg tænkte ikke på noget bestemt, og ved jeg skal være forsigtig her.

Kan man ikke forestille sig, at et krav af én eller anden grund ikke
er lovlig eller er opkrævet på et lovstridigt grundlag?

Jeg er f.eks. blevet afkrævet betaling for fyringsolie, selv om man
vidste (eller burde vide) et traktordiesel leveret i gårdens tank ikke
var til opvarmning af den udlejede beboelse, som man også leverede
til.

Fra : Peter G C

Dato : 10-01-02 10:18

"Kaj Svenningsen" <newssvar@kajsvenningsen.dk> wrote in message

[klip]

> Jeg tænkte ikke på noget bestemt, og ved jeg skal være forsigtig her.

Efter jeg begyndte at læse jura har jeg aldrig brugt ordet ulovligt - jeg
ved simpelthen ikke, hvad jeg skal bruge det til.

Lidt svært at sige noget konkret om....

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : boe

Dato : 09-01-02 20:03

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev i en meddelelse

> Nej. Hvordan kan du få den idé?

Det har jo ikke virket - hvis det skyldes omstændigheder som TDC er
ansvarlig for, så er der vel tale om en ophævelse p.g.a. misligholdelse?

> Det er kun lovligt, hvis det du truer dig til er lovligt, og det er det i
> dette tilfælde ikke - du har jo ikke krav på de 10.000.

Det ved vi jo ikke - Slynglen skriver jo ikke noget om omstændighederne. Kan
det overhovedet betegnes som (ulovlig) afpresning at true med at indbringe
en sag for domstolene, uanset om det er berettiget eller ej? Det vil jeg da
ikke mene. Man kan sige meget om domstole, men de kan vel ikke sammenlignes
med at true med øretæver! .....tænke, tænke..og dog

Mvh Bo

Fra : Peter G C

Dato : 09-01-02 20:10

"boe" <bem@NOSPAMbellesystems.com> wrote in message

[klpi]

> Det har jo ikke virket - hvis det skyldes omstændigheder som TDC er
> ansvarlig for, så er der vel tale om en ophævelse p.g.a. misligholdelse?

Det har jo virker i et eller andet omfang

Jeg tænkte overhovedet ikke på ophævelse. Men det er da en mulighed.

[klip]

> Det ved vi jo ikke - Slynglen skriver jo ikke noget om omstændighederne.

Enig. Hypotetiske spørgsmål mangler altid et eller andet vigtigt
element.....

> [...]
sammenlignes
> med at true med øretæver! .....tænke, tænke..og dog

Det er er nok ikke helt forkert. Men man må ikke true sig til noget
ulovligt.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 11-01-02 03:11

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> skrev:

> Efter jeg begyndte at læse jura har jeg aldrig brugt ordet
> ulovligt - jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal bruge det til.

[ næste msg ]:

--
B-)
Købes: Originalt (gratis) analog-kort til DR2 & TV2-Zulu

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 11-01-02 03:11

Fra : Peter G C

Dato : 11-01-02 07:35

"Bjørn Løndahl" <bear@flirt.dk> wrote in message

[klip]

Grrr

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Slyngel

Dato : 09-01-02 20:32

> Nej. Hvordan kan du få den idé?

Jeg mener bare at når jeg ikke har skrevet under på noget - så kan det da
ikke være bindende?
Og hvis jeg derefter har haft kollosale problemer (efter min egen mening) så
er jeg vil berettiget til at at opsige det uden at betale for det ? Har
snakket med TDC flere gange om problemerne uden at blive afhjælpet..dvs jeg
har ikke fået den vare som jeg betaler for ?

Hilsen Slyngel

Fra : Peter G C

Dato : 10-01-02 10:43

"Slyngel" <emailnottrue@bullshit.com> wrote in message

[klip]

> Jeg mener bare at når jeg ikke har skrevet under på noget - så kan det da
> ikke være bindende?

Det er en misforståelse.

> [...]

jeg
> har ikke fået den vare som jeg betaler for ?

Der kan måske være en mulighed for at få afslag i prisen. Ring til TDC.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Annette Skovbon

Dato : 11-01-02 15:02

Den dag i dag er jeg registreret hos RKI pga. samme problem, dog med CyberCity.
Mit problem var bare at min "Konto" og mit password ikke passede sammen,
hvilket jeg informerede dem om flere gange, uden held.

Fra : Dennis Lange

Dato : 09-01-02 19:08

"Slyngel" <emailnottrue@bullshit.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> person: "Hvis du ikke betaler mig 10.000 kr - så slæber jeg dig i retten!"
> (er det afpresning? - er det lovligt at "true" på denne måde? - uanset

Min formueretslærer fortalte os engang at det er tilladt at true med noget
lovligt til noget lovligt- Lidt mere uddybet vil det sige, at hvis
pågældende rent faktisk skylder dig 10.000 kr. og dit mål er at få disse
penge, er det lovligt at "true" med en retssag, for at få skyldneren til at
betale...
--
Mvh. Dennis Lange

Bruger du Sv: istedet for Re: ? Så kan ikke alle læse dit indlæg...
Tag et kig på http://kommunalbastards.org/oe/svtilre.html

Fra : Slyngel

Dato : 09-01-02 20:30

Ok så lad mig omformulere mit hypotetiske spørgsmål.

omstændigheder:
person X bliver af person Y beskyldt for at have slået sin Nabo's hund
ihjel.
person Y siger: "Giv mig 10.000 kr (ikke nogen reel værdi for hunden) ellers
hiver jeg dig i retten!"

ydermere:
person X er en enlig mor med barn, der ikke ved hvad konsekvenserne af et
retsforløb kan være og frygter autoriteter.
person Y, ved ikke med sikkerhed om X rent faktisk har slået hunden ihjel og
beslutter sig for at hunden er 10.000 værd.(affektionsværdi - hvad ved jeg)

Hilsen Slyngel

Fra : Dennis Lange

Dato : 09-01-02 20:40

> [...]
> ihjel.
> person Y siger: "Giv mig 10.000 kr (ikke nogen reel værdi for hunden)

Strøtanke: hvordan udregner man en reel værdi for en hund? nå, glem
det...

> ydermere:
> person X er en enlig mor med barn, der ikke ved hvad konsekvenserne af et
> retsforløb kan være og frygter autoriteter.

Isoleret set er det hendes problem...

> person Y, ved ikke med sikkerhed om X rent faktisk har slået hunden ihjel
og
> beslutter sig for at hunden er 10.000 værd.(affektionsværdi - hvad ved
jeg)

Hvis X har slået hunden ihjel...og ikke vil i retten, betaler X de 10.000
kr.
Hvis X har slået hunden ihjel - og vil i retten, betaler X ikke de 10.000
kr.

Hvis X ikke har slået hunden ihjel, lader X være med at betale noget som
helst og går i retten. Da X ikke har gjort noget har X ikke noget at
frygte...

Så samlet set kan jeg stadig ikke se det ulovlige i det...

Fra : Peter G C

Dato : 09-01-02 20:46

"Dennis Lange" <dblng@hotmail.com> wrote in message

[klip]

> Så samlet set kan jeg stadig ikke se det ulovlige i det...

Jeg tror også, at truslerne er ok.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Kiksekage

Dato : 10-01-02 00:28

"Dennis Lange" <dblng@hotmail.com> skrev i en meddelelse news:a1i6gn$3pb$1@sunsite.dk...

> Strøtanke: hvordan udregner man en reel værdi for en hund? nå, glem
> det...

Inden I går helt til i latterkrampe over at en hund
kan have en reel værdi - der er højere end anskaffelsesprisen:

Reel værdi kan beregnes sådan:
Genanskaffelsespris + udgifter til optræning,
opnåelse af præmieringer og til de brugsprøver
hunden har deltaget i. Herunder kørsel og ophold
rundt omkring i verden, hvor hunden har deltaget
i prøver og andre bedømmelses-arrangementer.
Hertil kommer ydermere avlsværdien for de kuld, den
ikke blev far/mor til.

Det summer sig - og en god racetypisk hund kan
nemt være det 10 dobbelte af sin anskaffelsespris
værd i den avls- og arbejdsduelige alder.

Så, 10.000 for en voksen hund dækker kun
godt og vel de omkostninger man har haft til
at anskaffe den og at træne den til alm. stuelydighed.

Mh

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-01-02 01:41

In article <3c3cd182$0$35525$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
"Kiksekage" <ingen@direkte.adgang.dk> wrote:

> Reel værdi kan beregnes sådan:

Bliver det så også det?

--
MVH Martin Edlich
http://www.edlich.dk

Fra : Allan Olesen

Dato : 09-01-02 21:34

"Dennis Lange" <dblng@hotmail.com> wrote:

>Min formueretslærer fortalte os engang at det er tilladt at true med noget
>lovligt til noget lovligt

Jeg håber da bestemt, at der også skal være en sammenhæng mellem det,
man truer med, og det man truer sig til?

"Køb min bil, eller jeg slæber dig i retten for den artikel, du skrev
om mig."

Bilhandelen er lovlig, retssagen er lovlig, men er det også lovligt at
gennemtvinge bilhandelen med en trussel om en retssag om noget helt
andet?

(De, der ikke kan lide bilanalogier, kan skifte bilen i eksemplet ud
med et hus.)

Hvordan gik det egentlig i retssagen om skraldefirmadirektøren i
Århus, hvor bestyrelsen gav ham valget mellem to pressemeddelelser i
forbindelse med hans fyring? For at få den "gode" pressemeddelelse,
skulle han fraskrive sig retten til fratrædelsesgodtgørelse. Der har
man også truet med noget lovligt for at opnå noget lovligt. I det hele
taget er det vel det, man gør i de fleste afpresningssager.

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Dennis Lange

Dato : 09-01-02 22:34

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg håber da bestemt, at der også skal være en sammenhæng mellem det,
> man truer med, og det man truer sig til?

Ja og nej... Hans udlægning var at du fx. gerne må true med at slæbe en i
retten for at slå dig hvis han ikke betaler den gæld han har til dig...
Det er lovligt at lægge sag an mod en for vold, og det er lovligt at
indkræve gæld fra sine skyldnere.

> [...]
>
> Bilhandelen er lovlig, retssagen er lovlig, men er det også lovligt at
> gennemtvinge bilhandelen med en trussel om en retssag om noget helt

Det mener jeg så ikke. Bilhandelen er ikke lovlig i den forstand. Her truer
du med en retssag til en bilhandel. Handelen er dermed indgået under tvang
og dermed ugyldig efter AFTL §29.

> [...]
> forbindelse med hans fyring? For at få den "gode" pressemeddelelse,
> skulle han fraskrive sig retten til fratrædelsesgodtgørelse.

Uden overhovedet at kende sagen nærmere, må det vel være i samme stil som
ovennævnte tilfælde. Altså er fraskrivelsen en aftale indgået under tvang.

>Der har
> man også truet med noget lovligt for at opnå noget lovligt. I det hele
> taget er det vel det, man gør i de fleste afpresningssager.

Nej ikke altid. I "rigtige" afpresningsituationer anvender du tvang efter
AFTL §29.

Har rodet lidt i min aftaleretsbog og har fundet følgende:

"Det vanskelige problem i relation til reglen i §29 er kravet om
retsstridighed. Der afgives hver dag talrige løfter under indtryk at
trusler, uden at nogen af den grund kommer på den tanke, at disse løfter er
ugyldige som følge af tvang - tvangen er ikke retsstridig. Det er fx fuldt
ud lovligt, at en advokat på sin klients vegne truer med sagsanlæg, hvis en
fordring, der er overgivet til incasso, ikke bliver betalt, og det er lige
så lovligt, at en kreditor truer en debitor med at indgive konkursbegæring
til skrifteretten, hvis debitor ikke betaler en forfalden fordring. På samme
måde er det lovligt, at en sælger, der skal have stillet bankgaranti for
køberens betaling, truer med ikke at udlevere varen, hvis garantien ikke
kommer på plads. INden for arbejdsretten er det sågar sædvanligt, at
kollektive overenskomster indgås under truslen om strejke og lockout - det
er som udgangspunkt lovlige skridt til opnåelse af en overenskomst."
"Hvis en aftale deriomd gennemtvinges i en løbende iverenskomstperiode ved -
truslen om - strejke eller lockout, som er klart overenskomststridig, vil
der deriomd være tale om retsstridig tvang med ugyldighed til følge."
"Et løfte fremkaldt ved trussel om at begå en forbrydelse, er ugyldig, og
det samme er et løfte, som er opnået ved en trussel om at afsløre forhold,
der tilhører privatlivet. Selvom der trues med en klart lovlig handling, kan
det ved truslen foranledigede løfte være ugyldig p.g.a det, der trues til."

Aftaler og Mellemmænd, 3. udgave, s. 184.

Håber dette har bragt lidt mere lys over sagen, ellers er min skrivekrampe
da forgæves

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-01-02 06:39

> [...]

>du med en retssag til en bilhandel. Handelen er dermed indgået under tvang

Hov, nu snakker du jo pludselig gyldighed - ikke lovlighed.

Desuden har du nu fremsat to påstande, som til sammen har en logisk
brist:

"Det er tilladt at true med noget lovligt til noget lovligt"

"Hvis man ved brug af tvang har opnået noget, der ellers ville være
lovligt, er det ulovligt efter Aftalelovens §29."

Påstand 2 gør logisk set påstand 1 meningsløs.

Jeg tror, at din lærer ville på mere sikker grund med påstanden:

"Det er tilladt at true med noget lovligt for at få indfriet et krav,
som man allerede har."

--
Allan Olesen, Lunderskov.

Fra : Peter G C

Dato : 10-01-02 10:22

"Allan Olesen" <aolesen@post3.tele.dk> wrote in message

[klip]

> Hov, nu snakker du jo pludselig gyldighed - ikke lovlighed.

Ja hvad ellers? Det er to sider af samme sag her.

> Desuden har du nu fremsat to påstande, som til sammen har en logisk
> brist:
>
> "Det er tilladt at true med noget lovligt til noget lovligt"

Det er korrekt.

> "Hvis man ved brug af tvang har opnået noget, der ellers ville være
> lovligt, er det ulovligt efter Aftalelovens §29."

Det er korrekt. Der tales om tvang.

> Påstand 2 gør logisk set påstand 1 meningsløs.

Du blander tingene sammen.

> Jeg tror, at din lærer ville på mere sikker grund med påstanden:
>
> "Det er tilladt at true med noget lovligt for at få indfriet et krav,
> som man allerede har."

Nix.

Dennis Lange (som sikkert studerer i Århus?) har ret. Grundsætningen
gengivet øverst er den korrekte.

/Peter

--
http://www.grauslund.com/

Fra : Allan Olesen

Dato : 10-01-02 18:01

"Peter G C" <pgc@FJERNDETTEmailme.dk> wrote:

>Dennis Lange (som sikkert studerer i Århus?) har ret. Grundsætningen
>gengivet øverst er den korrekte.

Nå? Den siger faktisk - i sammenhæng med Dennis Langes argumentation:

Det er ikke i strid med Aftalelovens §29 at true med noget lovligt for
at opnå noget lovligt, bare man ikke derved bringer sig i konflikt med
Aftalelovens §29.

....og det er da så sandelig meningsløst.

--
Allan Olesen, Lunderskov.