Tidlig kristen historie
Fra : Morten Damgaard

Dato : 09-01-02 16:09

Hjemvendt fra en dejlig storbyferie i Rom vil jeg vide lidt mere om de
tidlige kristnes historie. Det gik op for mig at kristendommens
springbrædt var Rom og der må da være skrevet noget om det. Forslag
til god læsning efterlyses.

Efter besøget hos Vatikanets kunstsamling der jo for en stor del er
kristen inspireret, gik det op for mig at jeg egentlig ikke kender
meget til kristen historie, hvad der skete med apostlene etc. Er der
her nogle forslag til læsning?

Netreferancer til materiale der kan downloades og læses?

mvh

Morten

Fra : Live4Him

Dato : 09-01-02 17:04

"Morten Damgaard" <morten.damgaard@worldonline.dk> wrote in message
> [...]
> tidlige kristnes historie. Det gik op for mig at kristendommens
> springbrædt var Rom og der må da være skrevet noget om det. Forslag
~~~~~~~~~~~~
Jeg har en bog fra serien "Verdens kulturhistorie" af Will Durant.
Bind 9 hedder "Imperiet, kristendommens unge år" og omhandler tiden 146
f.kr. - 192 e.kr.
Jeg fandt bogen i en genbrugsbutik og gav 2 kr for den.

Her er et lille uddrag :

Kirkens vækst 96-305 e. Kr.

1. DE KRISTNE

De mødtes i hjemmene eller i små kapeller og organiserede sig efter samme
mønster som i synagogerne. H ver menighed kaldtes ekklesia -den græske
betegnelse for folkeforsamlingen i byernes administration. De optog slaverne
i deres midte, således som allerede Isis- og Mithraskulterne havde gjort
det. Man gjorde intet forsøg på at befri dem, men de blev trøstet med
forjættelsen om et kommende rige, hvor alle ville være frie. De første
omvendelser foregik fortrinsvis blandt proletariatet, til dels dog også i
middelstanden, og der blev også gjort enkelte erobringer blandt de højere
klasser. Men de første kristne var dog langt fra de »folkets bærme«, som
Celsus hævdede; de levede for det meste en velordnet og flittig tilværelse,
samlede ind til missionsarbejdet og til støtte for de fattigste menigheder.
Der blev ikke gjort nogen større indsats for at vinde landbefolkningen, de
blev inddraget som de sidste, og på denne mærkelige måde gik det til, at
deres betegnelse pagani blev navnet på de før-kristne indbyggere i
Middelhavslandene.
Kvinderne havde også adgang til menighederne og kunne opnå en ikke
uvæsentlig betydning på mindre områder:

Bogen er også illustreret med billeder, kort og tidstavle.

jørgen.

Fra : Chris Nyborg

Dato : 09-01-02 20:44

> [...]
> her nogle forslag til læsning?
>
> Netreferancer til materiale der kan downloades og læses?

Noen gode steder er:

Christian Classics Ethereal Library http://www.ccel.org/

Church Fathers, Saints and Christian Antiquities
http://ic.net/~erasmus/RAZ206.HTM

The Fathers of the Church http://www.newadvent.org/fathers/

Myriobiblos http://www.myriobiblos.gr/

Chris Nyborg
Chris.Nyborg@katolsk.no

Fra : Lyrik

Dato : 10-01-02 22:39

"Morten Damgaard" <morten.damgaard@worldonline.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tidlige kristnes historie. Det gik op for mig at kristendommens
> springbrædt var Rom og der må da være skrevet noget om det. Forslag
+++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Prøv Kirkehistorie, det kan du få på biblioteket helt gratis.

Jeg kan anbefale Eusebs kirkehistorie, som findes på dansk, og som jeg selv
har læst.
Men kirkehistorie findes i leksikonbind og går op igennem tiderne.

Ved siden af Bibelen vandrer en kristen kulturel udvikling hånd i hånd med
ordet.
Det var ikke forbudt for de kristne at udvikle troen. De forandrede
mødesteder, fra åbne pladser til private hjem. Fra private hjem til
forsamlingshuse, fra forsamlingshuse til forsamlingshuse med dåbsbassiner og
gudstjeneste.
Forandringen er forgået løbende igennem hele kristendommens historie.
Interessant er også hvordan man går fra at tolerere alle fortolkninger til
at udrense vranglære der truer med at sprænge kirken.

God læselyst
Jens

Fra : Kevin Edelvang

Dato : 11-01-02 16:34

"Lyrik" <lyrik@heaven.dk> skrev:

> Interessant er også hvordan man går fra at tolerere alle fortolkninger til
> at udrense vranglære der truer med at sprænge kirken.

Det gjorde man nu vældig tidligt.

--
De bedste hilsner
Kevin Edelvang

"Praeterea censeo ecclesiam populi esse delendam"

Fra : Morten Damgaard

Dato : 10-01-02 16:19

Tak for Jeres tips. Jeg skal nok finde noget relevant.

Morten