MacOS X og Classic AppleShare
Fra : Per Erik Ronne

Dato : 09-01-02 16:17

Når jeg starter Classic op, får jeg hele /to/ gange følgende
fejlmeddelelse:

»Den AppleShare server du prøver at få
adgang til, understøtter muligvis ikke den
IP-protokol, der kræves af MacOS X.

Spørg administratoren, og der er en
ledig IP-adresse til serveren.«

Derefter kommer der i øvrigt hyppigt et "hul" i skærmbilledet
[desktoppen], hvor fejlmeddelelserne fremkommer.

Hvad kan det skyldes? Jeg har naturligvis AppleTalk kørende, da jeg har
en printer [HP DeskWriter 560C] kørende uden IP-adresse.
--
Per Erik Rønne
Tlf. + fax: +38 89 00 16, mobil +45 28 23 09 92.

Fra : Ninzen

Dato : 09-01-02 16:57

Per Erik Ronne <serse@diku.dk> wrote:

> »Den AppleShare server du prøver at få
> adgang til, understøtter muligvis ikke den
> IP-protokol, der kræves af MacOS X.
>
> Spørg administratoren, og der er en
> ledig IP-adresse til serveren.«

Nu skal du tage mine råd med en gran salt, men jeg oplevede det samme.
Jeg måtte have en IP-adresse til OS X og en til OS 9. Så fungerer det.

> Derefter kommer der i øvrigt hyppigt et "hul" i skærmbilledet
> [desktoppen], hvor fejlmeddelelserne fremkommer.

Ja, det har jeg også oplevet ofte i Classic. Opdater skærmen med æble -
punktum. Grunden er...

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 09-01-02 17:41

Ninzen <Ninzen@ofir.dk> wrote:

> Nu skal du tage mine råd med en gran salt, men jeg oplevede det samme.
> Jeg måtte have en IP-adresse til OS X og en til OS 9. Så fungerer det.

Så skal man bare finde ud af, hvordan det gøres, når man bruger en
adsl-router med dhcp-server ...

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-01-02 17:46

In article <1f5r757.9h1hrlizsd8zN%serse@diku.dk>,
serse@diku.dk (Per Erik Ronne) wrote:

> Så skal man bare finde ud af, hvordan det gøres, når man bruger en
> adsl-router med dhcp-server ...

Du kan godt tildele faste IP-adresser selvom du har en DHCP-server på
nettet.

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 09-01-02 18:23

> Du kan godt tildele faste IP-adresser selvom du har en DHCP-server på
> nettet.

Naturligvis. Men så skal man sikre sig, at man bruger IP-adresser, der
er brugbare på intranettet. Og at man altså hverken går ud over det
tilladelige - eller bruger et allerede brugt ;-(.

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-01-02 19:18

In article <1f5r9ba.1la7thd1ei8vuoN%serse@diku.dk>,
> [...]

> er brugbare på intranettet. Og at man altså hverken går ud over det
> tilladelige - eller bruger et allerede brugt ;-(.

Hvor mange hundrede maskiner er det du har på lokalnetværket?

--
MVH Martin Edlich http://www.edlich.dk

Fra : Per Erik Ronne

Dato : 10-01-02 05:37

> Hvor mange hundrede maskiner er det du har på lokalnetværket?

Nok til at jeg har været ude for en IP-konflikt, efter at jeg fik min
nye maskine.

Men ok, den gamle dhcp-server, indbygget i routeren understøttede kun 10
ip-adresser. Jeg skal blot først læse en CD-ROM baseret manual igennem.
En manual jeg først lige skal finde frem af rodet i hvad der mest ligner
et - drengeværelse .

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-01-02 07:35

> [...]

> nye maskine.
>
> Men ok, den gamle dhcp-server, indbygget i routeren understøttede kun 10

giv den et tilpas højt nummer, så det ligger uden for de numre som DHCP
serven deler ud, så skulle der ikke være problemer

eller giv dine DHCP klienter et client id, så vil de få samme IP adresse
hver gang, du kan dermed aflure hvilke adresser der ikke bruges.

<icq:131382336>