Mgl. æøå i mail
Fra : Lars hult

Dato : 09-01-02 13:19

Vi har flere mac'er der bruger Outlook som mail client, en af dem har
problemer
med at vise æøå i e-mail'ne, hvad kan jeg gøre for at komme dette onde til
livs.

De kører alle MacOs 9.0.

hilsen Lars

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 09-01-02 14:14

Lars hult <lhu@codan.dk> wrote:

> [...]
> problemer
> med at vise æøå i e-mail'ne, hvad kan jeg gøre for at komme dette onde til

Står dit Character set til ISO 8859-1 ?

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Martin Petersen

Dato : 09-01-02 14:38

Lars hult <lhu@codan.dk> wrote:

> [...]
> problemer
> med at vise æøå i e-mail'ne, hvad kan jeg gøre for at komme dette onde til

I mac'ens kontrolpanel "Tekst" skal alfabet være "latinsk", og "Sprog"
"Dansk".

I "indstillinger" i Outlook Express skal "Skrifter" under "generelt"
være "Vesteuropæisk".
Det kan måske hjælpe?
Martin

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 09-01-02 22:42

Lars hult <lhu@codan.dk> wrote:

> [...]
> problemer
> med at vise æøå i e-mail'ne, hvad kan jeg gøre for at komme dette onde til

Hmmm... opgrader til mindst 9.1, hvis du vil have mere stabile computere
(det hjælper nok ikke på dit æøå problem).

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Niels Larsen

Dato : 10-01-02 16:44

det kan også være, at det er "quoted printable", som laver denne misære, jeg
har nemlig samme problem bare med ms entourage. Men hvordan man lige løser
det problem aner jeg ikke. Men jeg skiftede til outlook express, og slap
derfor med problemet.

MVH Niels

Fra : Lars

Dato : 10-01-02 22:38

> [...]
> det problem aner jeg ikke. Men jeg skiftede til outlook express, og slap

Tak for svarene til alle.
Teksten og sprog er ok, hvor ser jeg om karakter sættet er ISO 8859-1 ?
9.1 er da under overvejelse

Da jeg fik set nærmere på problemet (ved selvsyn) viser det sig at det ser
fornuftigt ud i Outlook men når det printes ud går der ged i ÆØÅ og det er
vist kun mails der er modtaget fra PC'ere der giver problemet.
Mails fra andre "Mac's" ser fine ud også på printeren.

Nogen gode ideer til dette.

hilsen Lars

Fra : Martin Bech

Dato : 10-01-02 23:07

In article <8Rn%7.12994$aS.1762282@news010.worldonline.dk>, "Lars"
<hult@image.dk> wrote:

> [...]
> vist kun mails der er modtaget fra PC'ere der giver problemet.
> Mails fra andre "Mac's" ser fine ud også på printeren.

Det er fordi pc-brugere ofte sender med windows-1252 karaktersættet, som
det vist er default i Outlook Express (fandens værk, jeg slår kryds for
brystet :).

Bed dine venner at ændre det til iso 8859-2.

--
Venlig hilsen

Martin Bech
Home page: http://come.to/bech

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 10-01-02 23:21

Martin Bech <??@??.dk> writes:

> Bed dine venner at ændre det til iso 8859-2.

ISO 8859-2 er det østeuropæriske tegnsæt. Mener du ikke 8859-1?

http://czyborra.com/charsets/iso8859.html

--
Thomas Bjorn Andersen - tba@gen-v.net
+++ATH

Fra : Martin Bech

Dato : 10-01-02 23:39

In article <m3sn9dx2yb.fsf@localhost.localdomain>, Thomas Bjorn
Andersen <thomas@gen-v.net> wrote:

> ISO 8859-2 er det østeuropæriske tegnsæt. Mener du ikke 8859-1?

Jo, tak skal du have.

--
Venlig hilsen

Martin Bech
Home page: http://come.to/bech

Fra : Lars

Dato : 11-01-02 21:52

> [...]
> brystet :).
>
> Bed dine venner at ændre det til iso 8859-2. (1) red.

Hvad gør man hvis det er ens kunder og ikke v.....

Men mange tak for svaret.

hilsen Lars