Forrentning af erstatning
Fra : Kasper Damkjær

Dato : 09-01-02 11:59

I lov om erstatningsansvar, kan man i §16 læse:

"§ 16. Krav om godtgørelse for svie og smerte, godtgørelse for varigt men,
erstatning for erhvervsevnetab samt erstatning for tab af forsørger
forrentes fra skadestidspunktet, til betaling sker, med en årlig rente, der
svarer til den til enhver tid fastsatte officielle diskonto med et tillæg på
6 pct. (* 2). Justitsministeren kan hvert andet år efter forhandling med
Danmarks Nationalbank og økonomiministeriet ændre renten."

Hvorledes skal dette læses? Er der diskontoen + 6 procentpoint eller er det
diskontoen * 1,06 (altså +6%)?

Er det endvidere diskontoen på udbetalingstidspunktet, der benyttes til
beregning af forrentningen?

(Der er i den aktuelle sag tale om en skade sket d. 11/9 1999 med udbetaling
af mengodtgørelse og erhvervsevnetabserstatning omkring d. 11/1 2001).

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net

Fra : Jakob Paikin

Dato : 09-01-02 12:24

On 09 Jan 2002 10:58:31 GMT, "Kasper Damkjær" <usenet@damkjaer.net>
wrote:

> [...]
>Danmarks Nationalbank og økonomiministeriet ændre renten."
>
>Hvorledes skal dette læses? Er der diskontoen + 6 procentpoint eller er det

Det forstås normalt som diskontoen med tillæg af 6 procentpoint.

I øvrigt er tillægsniveauet sat ned fra 6 til 5 procent.

>Er det endvidere diskontoen på udbetalingstidspunktet, der benyttes til
>beregning af forrentningen?

Det er den på ethvert tidspunkt i forrentningsperioden gældende
diskonto. I løbet af forrentningsperioden kan der være flere
forskellige diskontoniveauer, der dermed får betydning for hver sin
periode i beregningen.

--
Jakob Paikin

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 09-01-02 12:36

Jakob Paikin <news@paikin.dk> skrev i artiklen
<dq9o3uokskcn3ntocg762oqe8l3n470ttt@4ax.com>...

> Det forstås normalt som diskontoen med tillæg af 6 procentpoint.
>
> I øvrigt er tillægsniveauet sat ned fra 6 til 5 procent.

Og da jeg har undersøgt det for nylig, kan jeg oplyse, at det er lidt af en
videnskab at beregne procesrente. Der beregnes ikke rentes rente, og
månederne regnes som værende á 30 dage. Det er det, der også kaldes simpel
rente.

Disse forhold skal man være bevidst om, hvis man selv vil regne efter.

> Det er den på ethvert tidspunkt i forrentningsperioden gældende
> diskonto.

Som kan se på Nationalbankens hjemmeside.

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 09-01-02 12:48

Jakob Paikin skrev: (messageID:

> [...]
> diskonto. I løbet af forrentningsperioden kan der være flere
> forskellige diskontoniveauer, der dermed får betydning for hver sin

Tak for svaret.

I perioden fra 11/9 1999 til 11/1 2001 har diskontoen netop svinget lidt,
hvilket komplicerer regnestykket lidt (Nå, frem med Excel).

Jeg går udfra, at tillægsniveauet på 5 procentpoint er konstant (Gældende
sats på udbetalingstidspunkt)?

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net

Fra : Christian R. Larsen

Dato : 09-01-02 13:00

Kasper Damkjær <usenet@damkjaer.net> skrev i artiklen
<Xns9191820ADA013usenetdamkjaernet@194.19.194.6>...
> Jakob Paikin skrev: (messageID:

> Tak for svaret.
>
> I perioden fra 11/9 1999 til 11/1 2001 har diskontoen netop svinget lidt,

> hvilket komplicerer regnestykket lidt (Nå, frem med Excel).

Jeg har tilfældigvis lavet et regneark til formålet. Kunne det have
interesse?

> Jeg går udfra, at tillægsniveauet på 5 procentpoint er konstant (Gældende

> sats på udbetalingstidspunkt)?

Den har været konstant i en del år nu.

Fra : Kasper Damkjær

Dato : 09-01-02 13:45

[posted and mailed]

Christian R. Larsen skrev: (messageID:

> Jeg har tilfældigvis lavet et regneark til formålet. Kunne det have
> interesse?

Ja tak, det ville være fremragende. (Jeg formoder det er et Excelark?)

Kan sendes til min mailadresse (usenet@damkjaer.net) eller postes i

--
Kasper Damkjær
http://www.damkjaer.net