Ræve / Katte Kranie
Fra : Mick FTW

Dato : 09-01-02 10:56

Hvor kan jeg købe et kranie fra en ræv, eller en stor kat henne ?
Jeg skal bruge det til dekoration i min stue.
M.v.h.

Mick

Fra : Niels Riis

Dato : 09-01-02 13:41

Mick FTW <Ftw@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c3c13ca$0$14493$d40e179e@nntp02.dk.telia.net...
> Hvor kan jeg købe et kranie fra en ræv, eller en stor kat henne ?
> Jeg skal bruge det til dekoration i min stue.
> M.v.h.
>
> Mick

et rævekranie kan jeg skaffe, men du må selv koge det af, du kan såmænd få
en hel ræv.
Hvor bor du

Niels Riis - nær Ringkøbing

Fra : Mick FTW

Dato : 09-01-02 22:09

Tusind tak Niels

Jeg kan sagtens selv koge det af, men jeg bor i Kbh.
Kan man sende sådan et på en eller anden måde ( jeg skal nok betale)
uden at det rådner og bliver alt for ulækkert ?
Evt. pakke det i savsmuld eller som frossent ?

Med venlig hilsen

Fra : Brynjar Harsvik

Dato : 10-01-02 21:03

On Wed, 9 Jan 2002 10:55:30 +0100, "Mick FTW" <Ftw@worldonline.dk> wrote:

>Hvor kan jeg købe et kranie fra en ræv, eller en stor kat henne ?
>Jeg skal bruge det til dekoration i min stue.
>M.v.h.

Her får du dagens gratistips til rengjøringen: Skjær bort det grøvste av kjøtt
og legg kraniet i ei lita bøtte med vann. Sett et gjennomhullet lokk på og
plasser bøtta så varmt som mulig utendørs. La den stå i to måneder før du tømmer
av vannet og spyler av resten av kjøttet med vann. Vips! Kraniet er rent.
Deretter kan du bleke det med hydrogenperoksid.

Brynjar

Fra : Erik Prestmo

Dato : 11-01-02 18:00

Brynjar Harsvik <bharsvik@Fjerndetteonline.no> skrev i

> [...]
> av vannet og spyler av resten av kjøttet med vann. Vips! Kraniet er rent.
> Deretter kan du bleke det med hydrogenperoksid.

Eller finn en vanlig maurtue, legg kraniet i en boks av hønsenetting, som
forankres?

Etter fjorten dager burde det være plukket rent?

ep

Fra : Jon Inge Bragstad

Dato : 11-01-02 19:42

On Fri, 11 Jan 2002 17:00:03 GMT, "Erik Prestmo" <hfandrep@online.no>
wrote:

> [...]
>forankres?
>
>Etter fjorten dager burde det være plukket rent?

Utprøvd med variabelt resultat, da det har en tendens til å bli igjen
en del hinner og annet gugg som tørker inn... Da tror jeg heller du
skulle pælme hønsenettingen med kraniet inni utenfor bryggekanten, og
la småkrekene i havet ta seg av opprenskinga...

------------- Jon Inge Bragstad --------------
-------- Visit Jonis Huntingpages. -----------
- http://home.online.no/~sivertb/hunters.htm -
------- Member of the Hunting Trail. ---------

Fra : Brynjar Harsvik

Dato : 11-01-02 22:03

On Fri, 11 Jan 2002 17:00:03 GMT, "Erik Prestmo" <hfandrep@online.no> wrote:

>Eller finn en vanlig maurtue, legg kraniet i en boks av hønsenetting, som
>forankres?

Problemet er at det er en relativt stor fare for at det forsvinner en del
tenner. Dessuten er det lett for at noe kjøtt tørker fast og ikke blir spist.
Jeg har desidert best erfaring med vannmetoden.

Brynjar

Fra : Niels Riis

Dato : 11-01-02 23:43

Selv bruger jeg at skærer det meste af med kniv, koge resten 30 min. og så
skylle det af med højtryksrenseren. Måske skal der lige koges 5 min. mere,
men så bliver det helt rent.
Herefter en tur med brintoverilte (den stærke på 40%) med en pensel
(ætsende) så er alt blod og fedt væk, og skallen er helt hvid.

Niels Riis (der kogte 2 kronhjortehoveder af for 2 dage siden)

Brynjar Harsvik <bharsvik@Fjerndetteonline.no> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c3f3db3.1282041452@news.online.no...

Fra : Brynjar Harsvik

Dato : 12-01-02 14:52

On Fri, 11 Jan 2002 23:43:03 +0100, "Niels Riis" <niels.riis@teliamail.dk>
wrote:

> [...]
>(ætsende) så er alt blod og fedt væk, og skallen er helt hvid.
>
>Niels Riis (der kogte 2 kronhjortehoveder af for 2 dage siden)

Det går nok fint med større kranier som etter hjortedyr, men jeg er ikke sikker
på at de små tåler høytrykkspyleren.

Brynjar

Fra : Niels Riis

Dato : 12-01-02 22:08

mere,

> Det går nok fint med større kranier som etter hjortedyr, men jeg er ikke
sikker
> på at de små tåler høytrykkspyleren.
>
> Brynjar

Jeg har lavet en del rådyr på denne måde også

Niels Riis